2022-10-22, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
”Ingen kommer vilja..” Turkiet ska öppna en ny gashub från Ryssland vidare till andra länder.
Kina..Indien handlar som innan.

Vakna nu och se hur verkligheten ser ut.

Jag ger dig rätt på Turkiet.

Vetoturken Erdogan ställer npg upp på lite av varje som det går att tjäna lite på men han vill nog ha betalt i dollar eller i Euro. Rubel betraktar han nog som en skräpvaluta numera. Försök betala en stadig vodkadrink med rubel l Alanaia får du se. De turkiska bartendrarna fnyser som drakar då. Kan stämma, men han verkar vara lite lynnig.hmm
Citera
2022-10-22, 23:04
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newstyle
Ja är man helt van vid vintrar utan el och bara vedeldning som alternativ och är förberedd för det inför en vinter så klarar man sig. Är man van vid elförsörjning och aldrig har behövt elda eller förberett sig för en vinter utan el så klarar man inte en vinter utan att vara förberedd. Väldigt enkelt

Väldigt många har klarat en vinter redan utan el tack vare ryssen. En vinter till kommer inte göra någon skillnad alls. Dessutom gott om tid att förbereda sig speciellt på landsbygden där de flesta kör gas eller eldar med ved. Städerna kan bli lite kärvare men så länge man tak över huvudet,skydd från vinden och nederbörd så kommer vi inte se några stora förluster av människoliv pga av någon elbrist.
Citera
2022-10-22, 23:05
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Det rapporteras att Dirlewa.. ehh Wagner får ordentligt med pisk vid Bakhmut. I snart ett halvår har strider om Bakhmut rasat. Är det inte snart dags för Röda Armén att ge upp och åka hem igen??

https://twitter.com/AndrewPerpetua/status/1583880430520274944

Ja, det går dåligt för ryssarna i Bakhmut:

Citat:
Bakhmut holds! Russian forces sustain huge losses.

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1583749352425938944

Eller dåligt och dåligt. Jag antar att det är kanonmaten från ryska fängelser som slaktas just nu. Så sett ur en annan synvinkel så kan man se det som en vinst även för Ryssland. Deras värsta skräpmänniskor utplånas. En win-win situation för bägge parter.
Citera
2022-10-22, 23:06
Medlem
Citat:
Om du har läst vad jag skrivit så menar jag att det börjar bli akut vintern närmar sig. Dom klarar inte till 1a december alltså ca 6 veckor innan folk utan el börjar frysa ihjäl.

Och du skulle vara en trovärdig källa menar du? 🤣
Citera
2022-10-22, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anktalare
Du får gärna tro vad du vill, men så är det i den stora vida världen.

Att de flesta har vedeldning som sin huvudsakliga energikälla? Ja men tack för att du upplyser mig om den stora vida världen där vedeldning är vanligare än elförsörjning. Lärorikt minst sagt
Citera
2022-10-22, 23:08
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Hur många ukrainska män krigar för Ukraina?
Ca 5 miljoner ?

Var fjärde man i landet är väl rimligt antagande.

20 miljoner män bor i landet och säg att 15 faller bort på grund av ålder sjukdom annat jobb etc.

Är det rimligt antagande?

En mille ungefär och 50k av dessa är frivilliga kvinnor. Man har ytterligare 2 miljoner som går att mobilisera, det är kö till värvningskontoren men man saknar utrustning och kapacitet utbilda.
Citera
2022-10-22, 23:10
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Jag vet att Ryssland bombar ukrainsk infrastruktur just nu. Och jag vet att Ukraina har bombat civila i donbass och östra Ukraina tidigare genom åren. Alla vet det, både vad Ryssland gör och vad Ukraina har gjort och gör den som säger något annat ljuger.

Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Skyller du detta på Ryssland?

Bär Ryssland ansvaret för bombningen av civil infrastruktur i Ukraina som skett senaste veckorna?

Ja eller nej. Kort svar på max en mening.
Får vi höra nu Newstyle?.
Vilka bär det huvudsakliga ansvaret för Rysslands bombningar av civil infrastruktur som skett de senaste veckorna i Ukraina?

Upplever du frågan obekväm och svår? Är det därför du duckar den?
Senast redigerad av MrArtur 2022-10-22 kl. 23:13.
Citera
2022-10-22, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Har Ukraina hanterat den rysk-instiftade Donbass-upproret annorlunda än vad exempelvis hur Ryssland hanterade upproret i Tjetjenien? Tjetjenerna är inte ryssar så frågan är varför ni med era sketna argument vill tvinga på rysk överhöghet på länder som tycker att Ryssland är skit? Det är den här typen av dubbelmoral som visar på hur ruttna ni är.

Var det inte nån folkomröstning ganska nyligen i minst 4 regioner i östra Ukraina? Jag måste ha missat resultatet kan du påminna mig om hur resultatet blev när människor fick välja själva... minns inte riktigt!
Citera
2022-10-22, 23:13
Medlem
Anktalares avatar
Citat:
Att de flesta har vedeldning som sin huvudsakliga energikälla? Ja men tack för att du upplyser mig om den stora vida världen där vedeldning är vanligare än elförsörjning. Lärorikt minst sagt

Du har helt uppenbart inte varit i Östeuropa, det är svindyrt och har alltid varit svindyrt att värma sina bostäder med el. Man eldar, punkt.

Du vet ingenting om nånting.
Citera
2022-10-22, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Väldigt många har klarat en vinter redan utan el tack vare ryssen. En vinter till kommer inte göra någon skillnad alls. Dessutom gott om tid att förbereda sig speciellt på landsbygden där de flesta kör gas eller eldar med ved. Städerna kan bli lite kärvare men så länge man tak över huvudet,skydd från vinden och nederbörd så kommer vi inte se några stora förluster av människoliv pga av någon elbrist.

Jaså har väldigt många klarat en vinter utan el redan tack vare ryssen? Det har jag missat helt när skulle det ha varit menar du?
Citera
2022-10-22, 23:14
Medlem
Citat:
Jag vet att Ryssland bombar ukrainsk infrastruktur just nu. Och jag vet att Ukraina har bombat civila i donbass och östra Ukraina tidigare genom åren. Alla vet det, både vad Ryssland gör och vad Ukraina har gjort och gör den som säger något annat ljuger.

Dom senaste 3-4 åren dog det 14 st per år.
Citera
2022-10-22, 23:14
Moderator
-Info-s avatar
Kloka ord från Winston Churchill:

Citat:
"You ask, what is our aim? I can answer in one word: It is victory, victory at all costs, victory in spite of all terror, victory, however long and hard the road may be; for without victory, there is no survival" / Churchill

https://twitter.com/LvivJournal/status/1583208694753288192
https://www.nationalchurchillmuseum.org/blood-toil-tears-and-sweat.html

Detta gäller i högsta grad för Ukraina också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in