2022-10-22, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newstyle
Det enda Ukraina ska koncentrera sig på i dagsläget är hur deras befolkning ska klara en lång kall vinter. Och bara det för det börjar bli akut. Framtida visioner måste komma i andra kanske tredje hand som läget ser ut just nu.

Härskar du över Ukraina redan?
Och bestämmer vad de skall koncentrera sig på.
Skall man inte vinna invasionskriget först? Och det går ju lite sådär.

Tar du inte ut segern lite i förskott igen.
Jag rådde dig ju tidigare att det kan straffa sig. Hårt!
Citera
2022-10-22, 22:53
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Wow på tiden nu när el-näten redan är utslagna.

Det går att laga. Men för att få situationen under kontroll måste man få stopp på drönarattackerna.
Citera
2022-10-22, 22:54
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Nej men han är dockan som USA har utsett till nån sorts ledare som krigshetsar och vägrar sätta sig ner vid förhandlingsbordet och diskutera en fredlig lösning. Så han kommer ytters få skulden till en början om Ukraina går in i en strömlös vinter. Kommer aldrig hålla till 1 december ens. Innan dess har civila redan börjat frysa ihjäl. Det kan bli kallt i Ukraina tro mig
Zelensky krigshetsar? För att han vägrar att ge upp.

Man vet att ni nät-orcher är desperata när ni grinar över att offret gör motstånd, speciellt framgångsrikt.
Diskutera en fredlig lösning med en mördare som har tagit sig in i, slagit ihjäl en familjemedlem och tömt huset på vitvaror. Då ska man diskutera en fredlig lösning istället för att ställa förövaren inför rätta? Det är inte rättvisa.
Citera
2022-10-22, 22:55
Medlem
Anktalares avatar
Citat:
Hahaha kör den större delen av befolkningen med vedeldning? I dom lite större städerna med? Jo tjena fan vad ni hittar på skit att ljuga om. Tror du att det är nåt jävla land som lever som på medeltiden eller? Har varit i odessa själv och kan LOVA dig att INGEN absolut noll eldar med ved o huvudsak i den staden. Helt elberoende. God natt

Du får gärna tro vad du vill, men så är det i den stora vida världen.
Citera
2022-10-22, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Vem säger att det är akut?

Om du har läst vad jag skrivit så menar jag att det börjar bli akut vintern närmar sig. Dom klarar inte till 1a december alltså ca 6 veckor innan folk utan el börjar frysa ihjäl.
Citera
2022-10-22, 22:56
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Jo tack jag har förstått att många här är emot det fria ordet och den självklara yttrandefriheten. Det gör du också helt klart i vad du skriver här. Oliktänkande ska tystas och som du skriver skickas ut så att inte personer som tänker precis som du får något utrymme någonstans. Bara dina åsikter som gäller och får finnas de andra ska tystas till varje pris.

Tack för att du bekräftar precis den uppfattningen jag har om er när det gäller bevarande av det fria ordet. Låt mig gissa du är vänster och gillar Morgan Johanssons förslag om att strypa den öppna debatten genom censur och häxjakt på oliktänkande.

100% att du har sådana mörka idéer. Något som Sverige som land länge stod upp emot men som nu verkar ha vänt och svensken är inte fritt längre så att säga.
Nej jag är inte emot det fria ordet. Men jag är verkligen emot folk som inte vågar säga vad de står för. De som försöker påskina att de bryr sig om människor, när de inte gör det. Säg som de är. Du hoppas att ryssarna kan tvinga Ukraina till förhandlingsbordet genom att plåga civilbefolkningen med att förstöra infrastrukturen. För det är väl vad du verkligen anser? Att ryssarna ska tvinga dem på knä och ta av dem deras land.

Om du inte anser att det är yttrandefrihet att säga emot dig och säga vad man anser om de som stöder Ryssland. är det du som är emot yttrandefrihet eller annars förstår du inte vad det är. Eller tror du att det är, att tycka att du har rätt i det du säger.

Nu drar du dessutom upp andra saker som inte har med kriget att göra. Jag anser att Morgan Johansson var ett ständigt hot mot yttrandefriheten och skulle spärras in. Men det har ingenting med kriget i Ukraina att göra. Om du tror det är du inte så smart som du tror. Jag står verkligen på yttrandefrihetens sida och det finns mycket jag är missnöjd med. Men det har inget med Rysslands anfallskrig att göra. Det är där Ryssarna har blåst dig helt, ifall du verkligen är ärlig med det du säger. Svårt att veta då du säger exakt samma saker som andra som vill att Ukraina ska ge upp.
Senast redigerad av EnCarte 2022-10-22 kl. 23:09.
Citera
2022-10-22, 22:56
Medlem
Hur många ukrainska män krigar för Ukraina?
Ca 5 miljoner ?

Var fjärde man i landet är väl rimligt antagande.

20 miljoner män bor i landet och säg att 15 faller bort på grund av ålder sjukdom annat jobb etc.

Är det rimligt antagande?
Citera
2022-10-22, 22:58
Medlem
Citat:
Ett land utan el.. det blir en kall vinter i Ukraina. Hur ska man kunna driva diverse aktiviteter tänker du?

Vilka umbäranden Ukrainarna än måste hantera så tror jag fortfarande att prio ett för
dom flesta kommer vara att få ut angriparna ur landet.
Förutom allt annat vi skickar dit kanske dieselgeneratorer också behövs .
Vi får hjälpa dom att klara den krisen också.
Vad finns det för alternativ ? Om vi inte sätter ner foten mot Ryssland nu kommer
eländet bara bli längre det får vara nog nu , dom skall bara ut nu på en gång
så snabbt det bara är möjligt.
Citera
2022-10-22, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Människor har klarat lång kalla vintrar i tusentals år så det är inga problem klar 5-6 månader av kyla. Värre då för Ryssen som saknar sina vinteruniformer som aldrig funnits mer än på ett papper, lär bli många som lider av skyttegravsfot,kallbrand och förfrysning skador som sedan kommer få åka rullstol resten av livet i någon avkrok på leriga vägar.

Ja är man helt van vid vintrar utan el och bara vedeldning som alternativ och är förberedd för det inför en vinter så klarar man sig. Är man van vid elförsörjning och aldrig har behövt elda eller förberett sig för en vinter utan el så klarar man inte en vinter utan att vara förberedd. Väldigt enkelt
Citera
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Om du har läst vad jag skrivit så menar jag att det börjar bli akut vintern närmar sig. Dom klarar inte till 1a december alltså ca 6 veckor innan folk utan el börjar frysa ihjäl.

Jadå? Är du efterbliven?
Citera
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Jag vet att Ryssland bombar ukrainsk infrastruktur just nu. Och jag vet att Ukraina har bombat civila i donbass och östra Ukraina tidigare genom åren. Alla vet det, både vad Ryssland gör och vad Ukraina har gjort och gör den som säger något annat ljuger.
Har Ukraina hanterat den rysk-instiftade Donbass-upproret annorlunda än vad exempelvis hur Ryssland hanterade upproret i Tjetjenien? Tjetjenerna är inte ryssar så frågan är varför ni med era sketna argument vill tvinga på rysk överhöghet på länder som tycker att Ryssland är skit? Det är den här typen av dubbelmoral som visar på hur ruttna ni är.
Citera
2022-10-22, 23:03
Medlem
QuietExits avatar
Citat:
Wow på tiden nu när el-näten redan är utslagna.

Så den här invasionen är ett svepskäl för att slå ut elen i Ukraina? Putin är verkligen mästare på 5D-schack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in