Citat:
Ursprungligen postat av
svensson1970
trots att jag har avslutat "sandboxie" så blir rutan gul, när jag rör muspekare mot norra delen av skärmen.
Vad kan det bro på och vad betyder ?
Kanske ett sätt att fönstret ska komma ihåg att det är ett inaktivt fönster ?
Dvs som inte tar emot några kommandon utom nedstängningskommandot ?
Kanske ett gammalt djungelordspråk från kodbasen från Windows 3.11

Alltså en gammal rest från features (= buggar) sedan hedenhös...
Citat:
Ursprungligen postat av
GleefulGoshawk61
1 och 3: Det finns olika sandboxer. Det finns de som körs i en virtuell maskin, och de som inte gör det. Sandboxie-Plus kör dina redan installerade program i en säker miljö:
https://sandboxie-plus.com/downloads/
Annars är nog Windows Sandbox bäst om du vill ha en VM:
https://www.tenforums.com/tutorials/131437-enable-windows-sandbox-feature-windows-10-home-edition.html
Jag använder Sandboxie-Plus.
2. Nja. Vilken av dessa två ovanstående du än använder så är det i praktiken oerhört svårt att få fram vem du är, eller infektera din dator i allmänhet. Jag kör Firefox i Sandboxie-Plus. Men du "loggar inte ut" från Sandboxie-Plus. Du kan stänga ner Windows Sandbox och då raderas allt i den. Men som sagt, prestandan i Windows Sandbox är skräp.
I praktiken med Sandboxie gör du ungefär såhär:
Stäng ner Firefox
Installera Sandboxie-Plus på engelska
Dubbelklicka på DefaultBox som dyker upp.
Bläddra ner på vänster sida till App Templates
Sök på Firefox
Klicka i allt
Tryck OK
När du nu öppnar Firefox är den körd i en säker sandbox.
Slutligen, Windows Sandbox är antagligen säkrast av de båda.
Men å andra sidan, du kan glömma att glo en video i WS utan att det sak bli segt. Sandboxie däremot märker du inte ens av prestandamässigt.
Inget av de lösningarna är särskilt optimerade för snabbhet, det kan de inte bli eftersom alla program som körs inne i Sandboxen eller VM kör sin maskinkod i en emulerad och fiktiv CPU, och mot ett virtuellt RAM.
Därför blir alla anrop till minne, disk osv minst dubblerade.
Om du kan tilldela fler kärnor än 2 till en VM så märks en prestandaförbättring.
Med fler kärnor kan det bli en avsevärd prestandaförbättring som märks tydligt.
Windows sandbox kanske enbart kan köras på en kärna och då med att i stort sett det mesta är virtualiserat så blir det förstås segt.
Som att all maskinvaruacceleration är borttagen.
Behöver en VM mycket diskprestanda så måste man använda SSD eller RAIDs på något sätt.
En VM kan fejka nästan allt inklusive systemklockan.
Har man extra mus och extra tangentbord så kan de kopplas till respektive VM.