Citat:
Har sätt hela dokumentären 2 ggr och har heller aldrig hört att han vägrat lögndetektor. Men han ville inte bli hypnotiserad vilket man verkligen kan förstå!!!
De är verkligen synd om denna mannen asså!!! Som sååååå många år har varit utsatt för de här av polisen!
De är verkligen synd om denna mannen asså!!! Som sååååå många år har varit utsatt för de här av polisen!
Det polisen utsatt KM för är, enligt mig, helt omoraliskt! Det kan vara en sak när det gäller grovt yrkeskriminella i gängkonstellationer med t ex mordplaner. Men en enskild individ som, vad jag vet, aldrig blivit dömd för något eller tidigare hade hamnat i allvarligt klammeri med rättvisan, det anser jag vara förkastligt.
Det är tyvärr inte det enda fallet där polisen använt sig av tvivelaktiga metoder. En tidigare misstänkt i detta fall blev utsatt för trakasserier in till sin död. Av polis fick denne bl a höra att de skulle jaga honom till hans död, vilket också blev fallet.
Vad kan en sådan behandling och ett sådant agerande göra med en utsatt person? Det är inte svårt att tänka sig att stresspåslaget blir högt, vilket kan vara menligt, speciellt om agerandet fortsätter under lång tid, flera år, både psykiskt och fysiskt. Tanken på sin familj, som också blir drabbad. Frustration? Depression? Kommer en person som blivit utsatt på detta sätt att någonsin mer kunna lita på någon annan igen? Något att tänka på.
För mig är inte KM en kandidat till misstanke i Helenas försvinnande. Främst beroende på att ett tidsschema - med ett inlagt dödande - inte skulle hinnas med. Dessutom hade han ingen bil denna natt. Och även om han skulle ha sprungit hem till någon för att låna en, så talar tidsfaktorn emot detta. Dessutom är inte vittnesmålet från det s k "brovittnet" hundraprocentigt. Det är inte heller fastställt att mannen som ska ha varit "på" Helena (vilket ska ha varit KM) inne på Stadt var densamme som eventuellt sågs med Helena på bron. Så tänker i alla fall jag. Om KM sedan vet eller anar vem/vilka som ligger bakom försvinnandet, det är omöjligt att säga, för det vet bara han. Men visste han, borde han för sitt eget bästa ha berättat det för polisen, så att han själv slapp misstanken och allt det innebar (innebär?). Om det inte legat hot bakom. För mig är han inte aktuell.