2022-10-22, 20:51
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Den.lilla.kloka.
Har sätt hela dokumentären 2 ggr och har heller aldrig hört att han vägrat lögndetektor. Men han ville inte bli hypnotiserad vilket man verkligen kan förstå!!!
De är verkligen synd om denna mannen asså!!! Som sååååå många år har varit utsatt för de här av polisen!

Det polisen utsatt KM för är, enligt mig, helt omoraliskt! Det kan vara en sak när det gäller grovt yrkeskriminella i gängkonstellationer med t ex mordplaner. Men en enskild individ som, vad jag vet, aldrig blivit dömd för något eller tidigare hade hamnat i allvarligt klammeri med rättvisan, det anser jag vara förkastligt.

Det är tyvärr inte det enda fallet där polisen använt sig av tvivelaktiga metoder. En tidigare misstänkt i detta fall blev utsatt för trakasserier in till sin död. Av polis fick denne bl a höra att de skulle jaga honom till hans död, vilket också blev fallet.

Vad kan en sådan behandling och ett sådant agerande göra med en utsatt person? Det är inte svårt att tänka sig att stresspåslaget blir högt, vilket kan vara menligt, speciellt om agerandet fortsätter under lång tid, flera år, både psykiskt och fysiskt. Tanken på sin familj, som också blir drabbad. Frustration? Depression? Kommer en person som blivit utsatt på detta sätt att någonsin mer kunna lita på någon annan igen? Något att tänka på.

För mig är inte KM en kandidat till misstanke i Helenas försvinnande. Främst beroende på att ett tidsschema - med ett inlagt dödande - inte skulle hinnas med. Dessutom hade han ingen bil denna natt. Och även om han skulle ha sprungit hem till någon för att låna en, så talar tidsfaktorn emot detta. Dessutom är inte vittnesmålet från det s k "brovittnet" hundraprocentigt. Det är inte heller fastställt att mannen som ska ha varit "på" Helena (vilket ska ha varit KM) inne på Stadt var densamme som eventuellt sågs med Helena på bron. Så tänker i alla fall jag. Om KM sedan vet eller anar vem/vilka som ligger bakom försvinnandet, det är omöjligt att säga, för det vet bara han. Men visste han, borde han för sitt eget bästa ha berättat det för polisen, så att han själv slapp misstanken och allt det innebar (innebär?). Om det inte legat hot bakom. För mig är han inte aktuell.
Citera
2022-10-22, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Hypnos vägrade han också. Det ENDA som skulle kunna använda mot honom under hypnos är om han skulle plötsligt peka ut platsen vart hon ligger begravd. Inget annat skulle vara värt någonting i domstol. Och det vet han

02:00 - Lämnar han krogen, går till telefon kiosk och ringer sin Sambo.
ca 02:15 - Ringer han till sin sambo. Går sen och köper en korv och går sedan hemmåt.
ca 02:30-03:30 Kommer en bekant på cykel (som även är vittne) ifatt KM på vägen hem, står och pratar en stund och sedan ser Vittnet att KM går hemåt.
ca 04:00 Ringer KM sin sambo hemifrån.

Vittnet som möter KM på vägen hem ser Inga som helst tecken på något avvikande hos/på KM.
Vittnena i bilen på gatan ser bilen på cykelbanan vid 02:30-02:40...
HUR skulle han ha hunnit menar du?? Han ska i så fall ringt sambon 02:15 gått och hämta bil, köra dygn rak, mördat HA och sen kört bilen runt till cykelvägen där vittnena ser bilen vid platsen 02:30-02:40 sen kört och Lämnat bil och HA i då ? , sen tillbaka och börjat gå från torget och hem och mött vittnet på väg 02:30-03:30 och sen gått hem och ringt sambo igen 04:00 ???
De finns ingen möjlighet för honom att hinna lixom!
Citera
2022-10-22, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Det polisen utsatt KM för är, enligt mig, helt omoraliskt! Det kan vara en sak när det gäller grovt yrkeskriminella i gängkonstellationer med t ex mordplaner. Men en enskild individ som, vad jag vet, aldrig blivit dömd för något eller tidigare hade hamnat i allvarligt klammeri med rättvisan, det anser jag vara förkastligt.

Det är tyvärr inte det enda fallet där polisen använt sig av tvivelaktiga metoder. En tidigare misstänkt i detta fall blev utsatt för trakasserier in till sin död. Av polis fick denne bl a höra att de skulle jaga honom till hans död, vilket också blev fallet.

Vad kan en sådan behandling och ett sådant agerande göra med en utsatt person? Det är inte svårt att tänka sig att stresspåslaget blir högt, vilket kan vara menligt, speciellt om agerandet fortsätter under lång tid, flera år, både psykiskt och fysiskt. Tanken på sin familj, som också blir drabbad. Frustration? Depression? Kommer en person som blivit utsatt på detta sätt att någonsin mer kunna lita på någon annan igen? Något att tänka på.

För mig är inte KM en kandidat till misstanke i Helenas försvinnande. Främst beroende på att ett tidsschema - med ett inlagt dödande - inte skulle hinnas med. Dessutom hade han ingen bil denna natt. Och även om han skulle ha sprungit hem till någon för att låna en, så talar tidsfaktorn emot detta. Dessutom är inte vittnesmålet från det s k "brovittnet" hundraprocentigt. Det är inte heller fastställt att mannen som ska ha varit "på" Helena (vilket ska ha varit KM) inne på Stadt var densamme som eventuellt sågs med Helena på bron. Så tänker i alla fall jag. Om KM sedan vet eller anar vem/vilka som ligger bakom försvinnandet, det är omöjligt att säga, för det vet bara han. Men visste han, borde han för sitt eget bästa ha berättat det för polisen, så att han själv slapp misstanken och allt det innebar (innebär?). Om det inte legat hot bakom. För mig är han inte aktuell.

EXAKT de ja menar! ja la till å med ut hans "tidslinje" här (för dom som tvivlar) för för mig finns de knappast några tvivel, han kan inte ha hunnit ens helt enkelt! man får även väga in att KM va (även enligt vittnen och sig själv) jätte full! Enligt mig är han verkligen inte inblandad i hennes död...
Citera
2022-10-22, 21:03
Medlem
Citat:
EXAKT de ja menar! ja la till å med ut hans "tidslinje" här (för dom som tvivlar) för för mig finns de knappast några tvivel, han kan inte ha hunnit ens helt enkelt! man får även väga in att KM va (även enligt vittnen och sig själv) jätte full! Enligt mig är han verkligen inte inblandad i hennes död...

Man får verkligen anstränga sig för att lyckas puzzla in KM som gärningsman. Det förutsätter att den vita bilen på gångvägen inte har med försvinnandet att göra.
Citera
2022-10-22, 21:05
Medlem
Citat:
02:30-02:40 ser de två killarna (vittnen i bilen på gatan nära HA) en ljus bil på cykelbanan.

KM:s Tidslinje!

02:00 - Lämnar han krogen, går till telefon kiosk och ringer sin Sambo.
ca 02:15 - Ringer han till sin sambo. Går sen och köper en korv och går sedan hemmåt.
ca 02:30-03:30 Kommer en bekant på cykel (som även är vittne) ifatt KM på vägen hem, står och pratar en stund och sedan ser Vittnet att KM går hemåt.
ca 04:00 Ringer KM sin sambo hemifrån.
Vittnet som möter KM på vägen hem ser Inga som helst tecken på något avvikande hos/på KM.

Detta (enligt mig och även journalisten som gjort dokumentären då ) tycker ja är ett STARKt bevis på att KM inte ska ens har hunnit mörda HA !!
HUR ska han både först ha hunnit hem och hämta en bil, mörda HA, lämnat bilen nånstans, sen tagit sig tilbaka till torget, ringt sin sambo, gått hem, mött vittne (02:30-03:30) och sen ringt sin sambo igen kl 4!!???
De GÅR inte ihop!!!!
Vittnena (killarna i bilen) som såg bilen som man misstänker vara bilen som förde bort HA:s kropp såg ju den vid 02:30-02:40....

De här borde alla som FORTFARANDE misstänker KM fundera över och förklara!! HUR skulle han ha hunnit?? med tanke på att han va dyng rak också!
Citera
2022-10-22, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bangladesh
Man får verkligen anstränga sig för att lyckas puzzla in KM som gärningsman. Det förutsätter att den vita bilen på gångvägen inte har med försvinnandet att göra.
Precis! men även om den bilen inte skulle ha med fallet att göra så tycker ja att de är svårt att placera in honom tidsmässigt faktiskt..
i 19 år har han fått leva i detta helvete! Kan inte bara ALLA släppa den stackarn nu!! ja lider verkligen med honom.
Citera
2022-10-22, 21:12
Medlem
Citat:
Det förefaller absolut inte osannolikt. Att det dessutom inte blivit undersökt är väl snarare något som talar för att det är där lösningen ligger. Alla alternativ som går ut på att Helena aldrig kom hem har ju stötts och blötts i oändlighet.

Jag tror att någon dispyt uppstod efter att Helena kommit hem. Exakt vilka som befann sig i huset är, mig veterligen, inte helt klarlagt. Skor och ringar har placerats ut i skogsdungen för att ge intrycket att Helena försvunnit innan hon hann komma hem.
Okej, det står dig förstås fritt att tro det. Märkligt i sammanhanget är då att den vita bilen sett köras hela vägen runt på cykelbanan från Ekuddenvägen när man från HAs hem på några få steg når lekplatsen där ringarna hittades. Du hävdar kanske att det var en avledningsmanöver. Men det var inte direkt diskret och GM tog en mycket stor risk där.
Att tänka out of the box som du gör är bra och som sagt det är kanske något med platsen som den samlade expertisen missat. Det har stört mig att föremålen låg som dem gjorde. Lite tillrättalagt nästan om jag förstått saken rätt. Det saknas en bra förklaring till varför.
Citera
2022-10-22, 21:16
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lezaq
Jag vet att hon gick över bron för jag och mitt sällskap såg henne på cykelvägen längs med polisstationen när vi gick hem från stadt den natten.vittnade även om det men det är aldrig någon som kontaktat mig efter detta hände för att höra mig / oss vidare.

I följe med vem?
Citera
2022-10-22, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Okej, det står dig förstås fritt att tro det. Märkligt i sammanhanget är då att den vita bilen sett köras hela vägen runt på cykelbanan från Ekuddenvägen när man från HAs hem på några få steg når lekplatsen där ringarna hittades. Du hävdar kanske att det var en avledningsmanöver. Men det var inte direkt diskret och GM tog en mycket stor risk där.
Att tänka out of the box som du gör är bra och som sagt det är kanske något med platsen som den samlade expertisen missat. Det har stört mig att föremålen låg som dem gjorde. Lite tillrättalagt nästan om jag förstått saken rätt. Det saknas en bra förklaring till varför.

Jag håller med om att det är konstigt med föremålen. Jag får känslan av att föremålen snarare är utplacerade än att de hamnat där av en slump.

Det är såklart lätt att ta för givet att den vita bilen har med Helenas försvinnande att göra. Kanske bör vi också göra det. Men det är faktiskt inte säkert att den har någonting alls att göra med Helenas försvinnande.

På 90-talet var det mycket som hände en lördagskväll i Mariestad. Den vita bilen kan ha varit och åkt på cykelvägen i helt andra ärenden och Helenas tillhörigheter kan ha blivit placerade i skogsdungen senare under söndagen.
Citera
2022-10-22, 21:21
Medlem
Citat:
Jag håller med om att det är konstigt med föremålen. Jag får känslan av att föremålen snarare är utplacerade än att de hamnat där av en slump.

Det är såklart lätt att ta för givet att den vita bilen har med Helenas försvinnande att göra. Kanske bör vi också göra det. Men det är faktiskt inte säkert att den har någonting alls att göra med Helenas försvinnande.

På 90-talet var det mycket som hände en lördagskväll i Mariestad. Den vita bilen kan ha varit och åkt på cykelvägen i helt andra ärenden och Helenas tillhörigheter kan ha blivit placerade i skogsdungen senare under söndagen.

När hittades skorna och ringarna i skogen?
Citera
2022-10-22, 21:24
Medlem
Citat:
När hittades skorna och ringarna i skogen?

Jag har för mig att tillhörigheterna hittades redan på söndagkvällen då man tog in en sökhund.
Citera
2022-10-22, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lezaq
Jag vet att hon gick över bron för jag och mitt sällskap såg henne på cykelvägen längs med polisstationen när vi gick hem från stadt den natten.vittnade även om det men det är aldrig någon som kontaktat mig efter detta hände för att höra mig / oss vidare.
Är du villig att höra av dig till polisen och vittna igen tillsammans med ditt sällskap? Det här skulle kunna begränsa antalet möjliga scenarior mycket och kan ha stor betydelse. Du och ditt sällskap gick alltså åt samma håll och passerade
HA, är det korrekt uppfattad? Känner du igen beskrivningen av den vita bilen av halvkombi typ ev med takräljs och tonade rutor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in