2022-10-22, 16:46
Medlem
I februari lämnades min bil in för kamkedjebyte på hos Mekonomen. En tid efteråt upptäckte jag att bilen inte betedde sig som den skulle och vid en felsökning visade det sig att samma felkod fanns kvar i motorn som innan kedjebytet. Jag gick tillbaka till verkstaden och påpekade detta, varpå de tog på sig detta som ett garantiärende. Bilem har nu stått hos dem i drygt 9 veckor och felet är fortfarande inte åtgärdad och ingen tidsram är satt.

Enligt verkstadsinnehavaren har han bytt samma del nu tre gånger och gjort diverse justeringar utan att lyckad avhjälpa problemet med felkoderna i motorn. Vid påpekande om att detta har tagit alldeles för lång tid, återkommer han till olika bortförklaringar om tidsbrist och problem. Han inger hela tiden förhoppningen om att det till sist kommer att lösas, men kan aldrig sätta en tidsgräns för när detta ska vara gjort.

I februari när bilen lämnades in betalade jag 12 500 kr för material och arbete, som alltså inte blev bra. Mitt tålamod är snart slut och efter att ha gett honom ohyggligt gott om tid och ett flertal försök till reparation under garantin, så är jag snart inte intresserad av att låta honom hålla på med detta ytterligare. Jag anser att han har bevisat sig vara inkapabel till att avhjälpa detta och mitt förtroende för verkstaden är helt förbrukat. Jag har heller inte fått någon lånebil under alla dessa veckor.

Min fråga är vad jag juridiskt sett kan kräva eller förvänta mig nu. Att tjata på honom om att få klart arbetet är som att hälla vatten på en gås. Ingenting händer. Jag har förslagit att lämna in bilen på märkesverkstad för hans räkning för att få till en snabbare lösning, men svaret är nej från hans sida. I felfritt skick är bilen värd ca. 70 000 kr, och med dessa felkoder kvarstående uppskattar jag bilens värde till max 35 000 kr. Är det möjligt att häva köpet och begära tillbaka mina 12 500 kr som inte har gett någon nytta över huvud taget? Kan jag på några juridiska grunder tvinga honom att lösa ut mig ur det här, ekonomiskt eller rent praktiskt?
Citera
2022-10-22, 16:49
Medlem
Jag lyssnade på p1 om just ett sådant här ärende.
Han har lovat fixa din bil.
Han har ej fixat din bil.

Han har dessutom haft den i flera månader.

Under denna tid skulle han ha gett dig en ersättningsbil att ha.

Du ska kräva tillbaka vartenda öre och dessutom se till att han lagar bilen.

Du ska vända dig till allmänna reklamationsnämnden och göra ett ärende där.

Är det en arab verkstad????
Citera
2022-10-22, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldigflamingo
Jag lyssnade på p1 om just ett sådant här ärende.
Han har lovat fixa din bil.
Han har ej fixat din bil.

Han har dessutom haft den i flera månader.

Under denna tid skulle han ha gett dig en ersättningsbil att ha.

Du ska kräva tillbaka vartenda öre och dessutom se till att han lagar bilen.

Du ska vända dig till allmänna reklamationsnämnden och göra ett ärende där.

Är det en arab verkstad????
Jag har alltså haft ett bestående problem med bilen sedan i februari, på grund av ett från början bristfälligt utfört arbete. Och nu har den stått på verkstad i 9 veckor utan framgång, för att förtydliga.

Kan du länka till P1-programmet du nämnde? Vore intressant att lyssna på det.
Citera
2022-10-22, 17:58
Medlem
Kajsas bilköp blev en mardröm
P1 plånboken
Citera
2022-10-22, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunnyrelaxation
I februari lämnades min bil in för kamkedjebyte på hos Mekonomen. En tid efteråt upptäckte jag att bilen inte betedde sig som den skulle och vid en felsökning visade det sig att samma felkod fanns kvar i motorn som innan kedjebytet. Jag gick tillbaka till verkstaden och påpekade detta, varpå de tog på sig detta som ett garantiärende. Bilem har nu stått hos dem i drygt 9 veckor och felet är fortfarande inte åtgärdad och ingen tidsram är satt.

Enligt verkstadsinnehavaren har han bytt samma del nu tre gånger och gjort diverse justeringar utan att lyckad avhjälpa problemet med felkoderna i motorn. Vid påpekande om att detta har tagit alldeles för lång tid, återkommer han till olika bortförklaringar om tidsbrist och problem. Han inger hela tiden förhoppningen om att det till sist kommer att lösas, men kan aldrig sätta en tidsgräns för när detta ska vara gjort.

I februari när bilen lämnades in betalade jag 12 500 kr för material och arbete, som alltså inte blev bra. Mitt tålamod är snart slut och efter att ha gett honom ohyggligt gott om tid och ett flertal försök till reparation under garantin, så är jag snart inte intresserad av att låta honom hålla på med detta ytterligare. Jag anser att han har bevisat sig vara inkapabel till att avhjälpa detta och mitt förtroende för verkstaden är helt förbrukat. Jag har heller inte fått någon lånebil under alla dessa veckor.

Min fråga är vad jag juridiskt sett kan kräva eller förvänta mig nu. Att tjata på honom om att få klart arbetet är som att hälla vatten på en gås. Ingenting händer. Jag har förslagit att lämna in bilen på märkesverkstad för hans räkning för att få till en snabbare lösning, men svaret är nej från hans sida. I felfritt skick är bilen värd ca. 70 000 kr, och med dessa felkoder kvarstående uppskattar jag bilens värde till max 35 000 kr. Är det möjligt att häva köpet och begära tillbaka mina 12 500 kr som inte har gett någon nytta över huvud taget? Kan jag på några juridiska grunder tvinga honom att lösa ut mig ur det här, ekonomiskt eller rent praktiskt?
Lämnade du in den för kamkedjebyte eller felsökning?
Lämna du den för byte kedja och kedjan är rätt med markeringar osv har han gjort sitt jobb o du ska vara glad om han fixar mer.
Är den inlämnad för felsökning av felkoden får han väl ordna lånebil osv tills den är klar.
Citera
2022-10-22, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prutten12
Lämnade du in den för kamkedjebyte eller felsökning?
Lämna du den för byte kedja och kedjan är rätt med markeringar osv har han gjort sitt jobb o du ska vara glad om han fixar mer.
Är den inlämnad för felsökning av felkoden får han väl ordna lånebil osv tills den är klar.
I februari började bilen gå illa och lämnades bilen in på verkstad för i första hand en felsökning. Efter att ha konstaterat felet tog verkstaden även på sig att åtgärda felet. Det som utspelar sig nu gäller garantijobb på det som inte blev bra från början. Det är verkstaden medveten om.
Citera
2022-10-22, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldigflamingo
Kajsas bilköp blev en mardröm
P1 plånboken
Tack. Intressant lyssning, men det gäller ju bilköp snarare än verkstadsärenden.
Citera
2022-10-22, 20:39
Medlem
Citat:
I februari började bilen gå illa och lämnades bilen in på verkstad för i första hand en felsökning. Efter att ha konstaterat felet tog verkstaden även på sig att åtgärda felet. Det som utspelar sig nu gäller garantijobb på det som inte blev bra från början. Det är verkstaden medveten om.
Då är det bara o kräva lånebil samt en fast tid när bilen är klar.
Tyvärr finns det många klåpare inom branchen, ger tråkigt rykte till dom seriösa.
Är det en vw?
Citera
2022-10-22, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prutten12
Då är det bara o kräva lånebil samt en fast tid när bilen är klar.
Tyvärr finns det många klåpare inom branchen, ger tråkigt rykte till dom seriösa.
Är det en vw?
Har fått svaret att hans ena lånebil är trasig, och den andra utlånad. Så det lär inte bli aktuellt. Tidsram kan han inte ge, pga. "vet inte när jag har tid", "måste konsultera en bekant om det här", "kanske måste beställa nya delar", etc etc. Ja, det är en VW. Vad fan ska jag göra?!
Citera
2022-10-22, 21:10
Medlem
Citat:
Har fått svaret att hans ena lånebil är trasig, och den andra utlånad. Så det lär inte bli aktuellt. Tidsram kan han inte ge, pga. "vet inte när jag har tid", "måste konsultera en bekant om det här", "kanske måste beställa nya delar", etc etc. Ja, det är en VW. Vad fan ska jag göra?!
Han får väl för fan priotera sitt misstag.
Annars får den gå in någon annanstans o han får stå för notan.
Hade inte gett mig ett dugg.
Nu vet jag inte hur pass problemet är, går den som den ska ?
Vad är felkoden?
Vw är välkända för detta fel, har förstärkts kedjor osv men felet är deras skitolja som koksar så kedjan inte får smörjning.
Det vill säja att kedjebytet är inte lösning för framtiden utan det kommer hända igen.
Ta reda på så mycket som möjligt om felet och sök dig till ett forum som är duktiga på vw och ställ frågan där .
Dom svaren brukar ge mer , sen förklara för verkstan vad han ska göra.
Som jag ser det , går inte bilen ok är kedjan inte rätt monterad alt toppen kass.
Är det bara felkod , dålig givare alt dålig sträckare vet inte hur den ser ut på just din men dom använde sträckare som gick på oljetrycket ett tag och det var ingen bra grej.
Vägrar själv skruva med vw sen länge så har inte så mycket info om dom längre.
Citera
2022-10-22, 21:18
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:

Kontakta Mekonomens kundtjänst och vad dom säger.
Citera
2022-10-22, 21:50
Medlem
Du får helt enkelt gå dit och ha med dig någon som är kunnig på juridik eller någon som kan läsa på och låtsas och sen talar ni om för honom vad som händer.
Du kan också stämma honom civilrättsligt.
Hur du än gör står du utan bil.
Du får bestämma vad du ska göra.
Jag skulle gå dit.
Vägra gå därifrån förrän jag fått tillbaka mina 12500.
Sen gå till en annan verkstad.
Du har ju blivit totalt blåst av denna man.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in