Citat:
Ursprungligen postat av
divadnil
För jävligt rent ut sagt. De flesta här på detta forum hade betalat för att få läsa materialet medan utredningsledarna som får betalt för att göra jobbet inte brytt sig ett smack. De borde få sin pension indragen.
Det minsta man skulle kunna begära av utredarna är väl att de åtminstone skulle kunna svara på elementära frågor, t ex hur många som har topsats? På sådana typ av frågor blev svaren "?", eller att journalisten ställde så svåra frågor.
När man tar över en mordutredning, så borde väl det första vara att gå igenom utredningsmaterialet. Hur ska personen annars ens kunna ha en hum om vilka uppgifter som kommit in osv. Hur mycket kan inte ha missats, om de inte läst/gått igenom förundersökningen? Om de olika utredarna alla läst en del - och inte samma - då kan ju svaret finnas i de delar som eventuellt inte har lästs/gåtts igenom. Varför inte ta in en ev. civil utredare, med människokännedom/beteendevetenskaplig och psykologisk kunskap, som är van att analysera texter - vad som sägs resp. inte sägs, har viss kunskap när det gäller kriminologi, och låta den/de gå igenom materialet med helt nya och objektiva glasögon?
Jag har tidigare fått uppgiften att ingen utredning angående Helenas försvinnande pågår. Jag hade mycket svårt att tro på det, och jag frågade personen igen, och denn* hävdade att det var det svaret han/hon hade fått från Kalla fall-gruppen. Uppenbarligen är det så... "Ja, ibland misslyckas man", typ. Lägga ut pengar på att trakassera enskilda personer på ett mycket, enligt mig, omoraliskt sätt, men strunta i andra, konkreta uppslag...
Denna utredning verkar till stor del ha varit en ren skandal rakt igenom. Tyvärr. Inte OK på en punkt.