Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
Jag tror faktiskt inte att det kommer att bli någon lindring gällande livstidsstraffet.
Står detta sig även i hovrätten så kommer nog Gruvhålsafghanen att sitta minst 20 år. Däremot kommer han aldrig att bli utvisad utan kommer efter att straffet har blivit verkställt kunna leva gott på skattebetalarnas bekostnad under sitt resterande liv.
För att få tidsbestämt straff måste det gå ca 20 år, innan en ansökan till Örebros tingsrätt kan bli aktuell. Att en person är skötsam under sin tid i fängelset är ett krav som jag tror att gruvhålsafghanen inte kommer uppfylla.
Tingsrätten överväger alla omständigheter, innan ett straff tidsbestäms, främst om han kan återanpassas till samhället. Avskummet har ett utvisningsbeslut och hemlandet kanske inte vill ta emot honom, eller om han inte vill tillbaka, kan han få stanna fängelset. Det går inte att göra upp en plan för hur hans frigivning ska genomföras, och då är det ingen idé för honom att söka om tidsbestämt straff.
Om jag ska spekulera tror jag att han kommer vilja hem dit han kom ifrån, eftersom hans hantering av kvinnor är normalt där. Där borta kommer han benådas eller få någon annan slags tidig frihet. Det är hans enda chans till frihet.