2022-10-22, 06:41
Medlem
swedsters avatar
Livstid så ungefär 8 år plus utvisning som inte han verkställas....
Citera
2022-10-22, 06:58
Medlem
Nu får han alltså sitta max 8 år å får utbildning på köpet...utvisningen blir aldrig av ...hur fan kan det bli så fel.
Citera
2022-10-22, 08:58
Medlem
Barris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Nu får han alltså sitta max 8 år å får utbildning på köpet...utvisningen blir aldrig av ...hur fan kan det bli så fel.
Väldigt enkelt, det är i Sverige "alla människors lika värde" "rätt värdegrund" "mitt land bygger inga murar" det goda landet som allt utspelar sig i
Citera
2022-10-22, 09:03
Medlem
Vart hittar man förundersökningen?
Citera
2022-10-22, 09:28
Medlem
Livstid i Sverige är minst 12 år men sällan att någon sitter inlåst så kort tid på ett livstidsstraff och i det här fallet så kommer han få avtjäna betydligt mycket längre.

Glömde skriva men har rätt söka tidsbestämt straff efter man avtjänat 10 år och då kan man släppas ut tidigast efter 12 år men det är sällan det händer i snitt sitter man idag 16-20 år
Citera
2022-10-22, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ByByBiden
Ja, hovrätterna verkar konsekvent ta de kriminellas parti. Räknar med att de sänker till 10 år och att han slipper utvisning. Han har antagligen "hög anknytning" till Sverige plus att han är en av pensionsräddarna.

Ja eller så behåller dom utvisning (som inte går genomföra) men pga utvisning får han bara 7 år, har hänt tidigare och begriper inte varför man ska få rabbat för att man skickas ur landet.
Citera
2022-10-22, 09:50
Medlem
trancass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Ja eller så behåller dom utvisning (som inte går genomföra) men pga utvisning får han bara 7 år, har hänt tidigare och begriper inte varför man ska få rabatt för att man skickas ur landet.

Livstidsstraff kostar oss skattebetalare pengar. Det vore bättre om vi avtalade med GM hemland om förvaring.
Citera
2022-10-22, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag tror faktiskt inte att det kommer att bli någon lindring gällande livstidsstraffet.

Står detta sig även i hovrätten så kommer nog Gruvhålsafghanen att sitta minst 20 år. Däremot kommer han aldrig att bli utvisad utan kommer efter att straffet har blivit verkställt kunna leva gott på skattebetalarnas bekostnad under sitt resterande liv.

För att få tidsbestämt straff måste det gå ca 20 år, innan en ansökan till Örebros tingsrätt kan bli aktuell. Att en person är skötsam under sin tid i fängelset är ett krav som jag tror att gruvhålsafghanen inte kommer uppfylla.

Tingsrätten överväger alla omständigheter, innan ett straff tidsbestäms, främst om han kan återanpassas till samhället. Avskummet har ett utvisningsbeslut och hemlandet kanske inte vill ta emot honom, eller om han inte vill tillbaka, kan han få stanna fängelset. Det går inte att göra upp en plan för hur hans frigivning ska genomföras, och då är det ingen idé för honom att söka om tidsbestämt straff.

Om jag ska spekulera tror jag att han kommer vilja hem dit han kom ifrån, eftersom hans hantering av kvinnor är normalt där. Där borta kommer han benådas eller få någon annan slags tidig frihet. Det är hans enda chans till frihet.
Citera
2022-10-22, 10:36
Medlem
Tro mig, livstidsstraffet kommer bli upphävt i hovrätten och sänkt till ett tidsbestämt straff.
Citera
2022-10-22, 11:29
Medlem
colis avatar
Vore det inte egentligen rätt rimligt att en utländsk medborgare som fått avslag på sin migrationsansökan, men ändå stannar kvar och vistas otillåtet i Sverige - faktiskt får avtjäna sitt fängelsestraff i hemlandet? Istället för här?

Livstidsdomen borde han sitta av i Afghanskt fängelse. Omedelbart.
Han ska inte trampa omkring på svensk jord, matas, utbildas och omhuldas innanför murarna. Han ska ut.
Senast redigerad av coli 2022-10-22 kl. 11:33.
Citera
2022-10-22, 12:15
Medlem
Alla bör vara nöjda med domen. Mannen slipper utvisning, åtminstone under sin livstid.
Men kanske hans kvarlevor får åka SDtåg till Kabul så småningom.

Kvinnan får en smula upprättelse men troligen inga pengar om inte ersättningen till
inskrivna inom Kriminalvården höjs drastiskt.

Men våldtäkten var väl lite onödig ändå.
Citera
2022-10-22, 13:11
Medlem
Stör mig ngt enormt att denna vidriga afghan nu skall sitta ex antal år o kosta en jävla massa miljoner o sen utvisad, vilket säkert inte kommer ske.

Är i detta läge Sverige skall betala en summa till ngt valfritt U land o där placera aset i ngt av dessa hålor. Bara tanken på hur många mer lärare o sjuksköterskor vi kunde få av hans miljon uppehälle här nu för mig fan illamående… o sen åker skattebetalarna på alla hand skadestånd som skall betalas. Folk fattar inte att i alla dessa fall med såna här avarter (som vänstern vurmar för) så e det VI som får reda upp problemen med skadestånd med våra skattepengar … han lär inte betala en krona
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in