2022-10-22, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mutemute123
Samma här, det fungerar ju lite så i dessa små ställen, alla känner alla.
Det gör man visserligen i storstan oxä
Fast förmodligen inte så ofta. Jag hejar o småpratar i genomsnitt 10 gr per dag typ grannar, bekanta, föräldrar.
Citera
2022-10-22, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Någon gång under natten ja, oklart när. Men inte fysiskt funnen i lägenheten. Den saknas fortfarande.
Den där funktionen 'hitta telefon" funkar det inte om den är avslagen, borde ju göra!
Citera
2022-10-22, 11:52
Medlem
Ejekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mey-mey
Vet inte, kanske ingen? Men just av den anledningen så är det naturligtvis intressant att undersöka alla närstående för att få en bättre helhetsbild.

Och det tror du inte
Att polisen redan gjort?
Jag misstänker att du vill gräva för skvaller bara.
Låt familjen vara.
Citera
2022-10-22, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
På vilket vis kan en mobiloperatör avgöra hur en mobiltelefon stängts av.

Går lite OT nu men då du påstår detta så önskar jag en förklaring om hur det går till?

Fallet med den försvunna 13-åringen i Göteborg; där sa polisen detta.

Exakt hur det går till får någon annan, mer tekniskt insatt, svara på. Men antar att när du stänger va mobilen manuellt skickar telefonen en signal om detta till operatören/masten.
Citera
2022-10-22, 11:54
Medlem
Citat:

Går lite OT nu men då du påstår detta så önskar jag en förklaring om hur det går till?
Jag antar att en telefon som stängs av normalt ger någon typ av "utloggningssignal" till nätet, medan en telefon som plötsligt dör av sig själv inte hinner ge någon sådan signal.
Citera
2022-10-22, 11:55
Medlem
Citat:

https://www.flashback.org/sp81972226
Hittade detta i tråden från 13-åringen:

Detta är hämtat från Wilmas FUP
Det går att se om mobilen är avslagen manuellt eller batterislut/krossad/batteri uttaget!
Wilmas mobil blev avstängd manuellt!

"Kl. 13:55 den 15 nov registrerar operatören Hi3G en IMSI-Detach från Wilmas mobiltelefon i sitt nät.
Uppgifter från operatören ger att det är en s.k. naturlig stängning som inträffar på Wilmas mobiltelefon.
Med andra ord, det är inte en avstängning där mobilen går sönder eller att dess batteri kopplas loss från
enheten.
" (Sidan 12 i SMS-bilagan)"
Citera
2022-10-22, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB

Exakt hur det går till får någon annan, mer tekniskt insatt, svara på. Men antar att när du stänger va mobilen manuellt skickar telefonen en signal om detta till operatören/masten.

Då stängdes den ju av kanske där den sist kopplades upp nånstans vid biltema, då kanske dom redan satt i bilen med kropp o allt,
Citera
2022-10-22, 11:58
Medlem
Citat:

Enkelt beskrivet så beror det på att tekniken (typ antenner) i mobilen som ”pratar” med basstationen går sönder vilket systemet då märker på olika sätt. Men i teorin så kan en förstörelse av en mobil uppfattas av systemet som en vanlig avstängning också antar jag.

I tråden om Lena Wesström fanns underlag från rätten där en expert från Telia reder ut hur detta funkar. Kanske funkar de länkarna fortfarande.
Citera
2022-10-22, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wattweke
Jag har hört att det bara var JJ i bilen även där silver/grå BMW.

fick höra att man sett mgm med ob i en silvrig bmw…kan det vara pojkvännens bil iomed och mamman cathrin har en silvrig bmw 520i i sin ägo?
Citera
2022-10-22, 11:59
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB

En mobiloperatör kan utan problem se huruvida en telefon stängs av manuellt eller för att batteriet laddar ur. Hittar ingen text om det just nu men detta har förekommit i flertalet FUP:ar jag läst.

En mycket intressant artikel om hur vi lämnar digitala spår via våra telefoner, kommer här:

https://internetkunskap.se/artiklar/integritet/sa-sparas-du-med-mobilen/
Citera
2022-10-22, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krulsmurken84
Men detta fokus på cykeln, vad ska den bevisa? Den är flyttad och dumpad för att skapa ett villospår...end of fucking story.

Likaså en jävla gödselgrep.

Ska cyklen ha mördat henne sen lagt sig själv i skogen?

Skulle du resonera på samma sätt om det vore en bil? Eller en elsparkcykel som ej granskas närmare? För de är ju bara flyttade och dumpade men ej undersökt?

I andra fall så sätter de påsar på handtagen på cyklar för att inte förstöra bevis vid beslag. Så helt ointresserade av cyklar brukar inte poliser vara.

Sen att hon transporterats bort med travsulky och dödats med en högrep kan andra resonera kring men nåt fokus på cykeln får du nog leva med framåt också.
Citera
2022-10-22, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Vet du om J.J hade tillgång till sin bil under natten?

Ingen vet med säkerhet. Men det är troligt, då hon jobbade i Ekenässjön och säkert ville bilpendla istället för åka kollektivt.

Polisen hämtade en bil vid Ekenässjön i måndags. Den tycks stämma in på en bll som ägs av hennes far.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in