Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Vad är det för bete som Ryssland vill att Ukraina ska ta? Ryssland förstör ukrainska kraftnät. Det finns två skäl till detta;
1) Ryssland planerar en kommande motoffensiv inom kort
2) Ryssland vill sakta ned Ukrainas offensiv för att hinna evakuera civila och personal från Kherson.
Vilket stämmer? Jag vet inte.
Alternativ 2. Särskilt om de spränger dammen sedan, då visar de med önskvärd tydlighet att de helt enkelt har gett upp Kherson-fronten.
Till vintern hoppas de att Ukraina skall knäckas civilt och militärt av köld och elbrist. Civilsamhället är så klart ett väldigt viktigt stöd för militären, särskilt när militären strider på hemmaplan. Att det utgör krigsbrott att slå mot civilsamhället på det sätt som Ryssland gör struntar de i. De brydde sig inte om det i Syrien heller.
Nåväl, jag tror att de gör fel i att hoppas att det kommer att få motståndet att mjukna. Ukraina kommer fortsätta att strida lika ursinnigt och ryssarna blir inte varmare för att ukrainarna fryser.
En ny rysk offensiv i närtid skulle vara ganska överraskande. Var skulle den ske? Skall de äntligen ta Bakhmut? Jag tror snarare att de försöker frysa konflikten till ett stillestånd genom att tvinga Ukraina till att lägga mer energi på att hjälpa sin civilbefolkning. Under tiden kommer Ryssland göra allt för att säkra de områden man än så länge lyckats behålla och sedan kanske en ny storoffensiv kan inledas om ett år eller så. Man fortsätter så klart med mindre avancemang här och där, men det kommer dröja innan det sker något som liknade 24:e februari.
Dock lär de tvingas omformulera sina planer flera gånger innan det skulle kunna bli att bli aktuellt. Ukraina kommer inte ge dem några raster.