2022-10-21, 17:46
Medlem
Det finns indiska filosofiskolor där verkligheten är det som är evigt, vilket leder till att det som den ovise ser som verkligt förstår den vise som en dröm och det som den ovise ser som djup sömn utan att känna till väl är den djupaste verkligheten.

Upplysning är vaken djupsömn.
Citera
2022-10-22, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auswanderer
Verkligheten är beroende av en entitets upplevelse av den. Man kan säga att det är subjektet som skapar upplevelsen, det vill säga idealism.

Tror verkligheten är helt oberoende av upplevelser. Inget den bryr sig om. Sen att vi har subjektiva upplevelser av den är olika upplevelser av samma verklighet.
Citera
2022-10-22, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Tror verkligheten är helt oberoende av upplevelser. Inget den bryr sig om. Sen att vi har subjektiva upplevelser av den är olika upplevelser av samma verklighet.

Men vad är verkligheten?
Citera
2022-10-22, 03:12
Medlem
Citat:
Ja. Transcendental idealism är väl den jag står närmast. Så jag måste väl erkänna att det finns någon typ av verklighet där ute, det vill säga "tingen i sig".

Vi synkar rätt bra med tingen i sig. Vår kontakt med tingen i sig är inte helt totalt galen. Då hade vi inte levat.
Citera
2022-10-22, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Men vad är verkligheten?

Verkligheten består av lite olika upplevelser av den. Verkligheten i sig är inte greppbar, men någonstans hyfsat nära den är både vi, blommor och bin. Den exakta verkligheten om den finns lär vi aldrig kunna förstå.
Citera
2022-10-22, 08:07
Medlem
Auswanderers avatar
Citat:
Jo, det är ju realism. En position med mängder av problem, till exempel att vi egentligen aldrig kan bekräfta att det finns en extern verklighet utanför vårt huvud. Detta då det kvalitativa innehållet i en veridisk och icke-veridisk upplevelse kan vara densamma.
Citera
2022-10-22, 08:09
Medlem
Auswanderers avatar
Citat:
Vi synkar rätt bra med tingen i sig. Vår kontakt med tingen i sig är inte helt totalt galen. Då hade vi inte levat.
Immanuel Kants poäng med "tingen i sig" är att vi egentligen kan säga något om dem förutom att de ju är just "tingen i sig". Huruvida vi synkar bra eller dåligt med dem kan vi inte veta, eller vilka egenskaper de egentligen har.
Citera
2022-10-22, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Overkligt är inte samma sak som inte verkligt när det gäller fysiska objekt.
Du drar en egen slutsats och menar att jag skulle sagt något jag inte gjort. Sedan skapar du en motfråga av din egen konstruktion. Är du Jude? Dom brukar syssla med sådana lekar.

Inget konstigt med det. Vi måste väl anta att abstrakta objekt på något sätt existerar, även om de inte är mätbara.
Matematik är en sådan sak t.ex. Det finns massvis med saker. Handlingen i en film brukar jag ta som exempel. Jag menar att det är skillnad på vekligt och existera, även om allt som är vekligt existerar. Handlingen i en film är inte verklig.

Om det inte är mätbart, kan vi inte säga att det är verkligt.

Nu missuppfattar du igen, för det var inte vad jag sa. Nu har du övergått till din vanliga argumentationsteknik.
Du verkar missuppfattar en fråga och vänder den till en motfråga om något annat istället för att svara Då du förstås inte kan det.
Frågan är, finns det något som kan existera utan en fysisk värld, Hur i så fall?

Ehh, du skulle kunna använda mätningar för att avgöra skillnaden.

Nej! Nu försöker du påstå att jag säger något när jag frågar något.
Jag säger att på något sätt måste du dra slutsatser av allt du själv kan uppleva. Vilken slutsats drar du av det var frågan?
Men du ändar det till en motfrågor för att slippa svara. Som du brukar när du saknar svar eller inte vill svara, plus att du drar till med overkligt som ett motsatsord till verkligt igen. Vilket det inte är.

Ett citat. En personlig åsikt utan värde.

Hur vet du att verkligheten är pålitlig. Vad är verkligheten och hur vet du vad som är verkligt.
Om man drömmer samma dröm, varje natt i mer än fyrtio års tid, är den definitivt pålitlig(jag känner till ett fall). Men det betyder inte att drömmen är verklig, Verkligheten förändras hela tiden. Bara årstiderna, men även väder och vind, erosion, rörelse och förflyttning. Verkligheten är aldrig statisk. Alltid är det något som rör sig.

Man kan inte använda opålitliga saker för att komma närmare verkligheten. Men man kan mäta den. Det är inte opålitligt.
Kan man ha en förståelse av verkligheten som sådan? Har man inte en förståelse, saknar man väl den, även om man kommer närmare.

Om man förkastar allt, finns inte verkligheten heller kvar, för då förkastar man även den. Annars förkastar man inte allt.
Så det enda du har kvar är erfarenhet av att förkasta saker utifrån en subjektiv åsikt.

Har du läst dig till det här utan att fundera över det?

Om du själv i dina svar inte är speciellt konstruktiv, utan mer undanglidande och "förvrängande" varför vill du att andra ska var konstruktiva i kritiken av det du säger? För du kommer väl bara att försöka vända kritiken till frågor istället för att svara på dem?
Okej, då får du föregå med gott exempel och svara på dom frågor som ställts, så att vi inte bara undviker dom. Det är trots allt du som hävdar saker och därför har något att stå till svars för, inte jag.

Att du inte uppskattar att jag ändå svarat på åtskilliga frågor är olyckligt men inget som håller mig vaken om nätterna, så om du har något emot frågor så får vi säga adjö istället för att du ska fortsätta hävda en massa skit och sen inte stå till svars för det.
Citera
2022-10-22, 16:33
Medlem
Citat:
Hur menar du? Vi kan väl inte göra så mycket mer än att just acceptera att det finns en extern verklighet?
Varför måste vi acceptera det? Tautologiskt så innebär en mätning att det finns en mätning, inte att det finns en fysisk materiell extern källa till mätningen.

Det senare är nåt vi måste ge stöd för, antingen med en mätning vars resultat faktiskt visar att mätningar kommer från fysiska materiella externa källor, eller åtminstone med något argument.

Alternativet är att göra det tautologiskt genom att definiera extern verklighet som "det som ger upphov till mätresultat" eller nåt sånt, men jag ser inte riktigt skälet att göra det? Då antar man ju att det finns något utöver mätresultatet som är si och så. Varför ska man anta det?

Citat:
Det är ju en annan fråga att bevisa det.
Det är vi överens om!
Citera
2022-10-22, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Verkligheten är det man gissar att verklighet är.
Tex hör man ett ljud och uppfattar man det som något som flyger i luften. Men det låter åt alla håll men ändå är det bara i hjärnan det ringer
Tycker du att det låter bättre än att verkligheten är något annat än det som hjärnan fantiserar om?

Oavsett fantasi så tänker väl de flesta att verkligheten är mer fundamental än vad dom tänker om den?
Citera
2022-10-22, 16:42
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Okej, då får du föregå med gott exempel och svara på dom frågor som ställts, så att vi inte bara undviker dom. Det är trots allt du som hävdar saker och därför har något att stå till svars för, inte jag.

Att du inte uppskattar att jag ändå svarat på åtskilliga frågor är olyckligt men inget som håller mig vaken om nätterna, så om du har något emot frågor så får vi säga adjö istället för att du ska fortsätta hävda en massa skit och sen inte stå till svars för det.
Vilka frågor har ställts av dig som jag inte svarat på? Eller menar du de frågor från mig som du vänder till motfrågor istället att svara på? Eller försöker du vrida på det jag sagt igen?

Men det är förstås inte första gången jag debatterat med dig. Dumt nog valde jag att svara dig trots att jag vet hur du alltid agerar. Jag hade egentligen beslutat mig för att aldrig svara dig. Mitt misstag.
Citera
2022-10-22, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Tycker du att det låter bättre än att verkligheten är något annat än det som hjärnan fantiserar om?

Oavsett fantasi så tänker väl de flesta att verkligheten är mer fundamental än vad dom tänker om den?
Det är som det är. Men konstigt ändå att allt är kolsvart även på dagen. Varför hör man på natten? Det är verkligheten

Senast redigerad av troligengud 2022-10-22 kl. 17:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in