Citat:
Ursprungligen postat av
-Info-
Ryssarnas nya mobiliserade soldater skapar ett problem för Ukraina. Vad ska man göra med alla ryska krigsfångar?
Tror inte att man helt ska underskatta ryssarnas mobilisering trots allt.
Att skicka 60 000 otränade ryssar till fronten för att täta hålen i båten må vara ett fruktansvärt slöseri med människoliv men om man lyckas utbilda resterande 200 000 under ett par månader så kan det ha en påverkan på kriget. Om, och det är ett ganska stort om, de kan motiveras att på något sätt bli effektiva.
Menar, det är en sak att se på klipp om ryska krigsfångar, fängelsekunder och i övrigt fulla ryska rekryter för lite pepping men kvantitet är också en kvalitet i slutändan. Putin och Kremlin har liten eller ingen respekt för människoliv oavsett om det är ukrainare eller ryssar så länge inget hotar den egna maktbasen.
Det känns som lite av en kamp mot klockan och situationens inneboende dynamik. Hinner Ukraina få tillräckliga framgångar innan ryssen hinner förstärka? Detta med jokern i form av de ryska styrkornas motivation och Europas/USA's uthållighet. Möjligen det ryska folket, lite oklart hur fasta alla i youtubekanalen "1420" är i sina åsikter, kan spela en roll men just nu ser jag inga tecken på folkligt uppror direkt.
Tittar man dessutom på Olga så är budskapet fortsatt "all-in" och att Ryssland inte har något annat val, de har minsann tvingats hit, än att utsätta ukrainarna för svält och elbrist.
En annan fråga jag har är hur det belarusiska folket resonerar. De genomförde nära nog ett halvt uppror vid senaste "valet" så några maktens lydiga lakejer till skillnad från moskoviterna verkar de inte vara.
Ukrainarna lär inte vika ned sig men jag undrar vad historieböckerna kommer att lära ut i framtiden.