2022-10-21, 14:05
Medlem
4Motions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheodoreKaczynski
Är han inte ganska tydlig med att han inte gjorde det. Spelar ju tydligen ingen roll vad han säger? Det är ju inte ens bekräftat att det var hon som sågs på bron. Och än mindre att det verkligen var KM som gick med henne.

En man i glasögon är väl vad som setts vad jag vet.
Men hur kan man specifikt veta att det just är en man med pilotglasögon och inte någon med "vanliga" glasögon.
Vittnet borde ju då vart väldigt nära för att kunna bestämma modell på ett par glasögon?
Citera
2022-10-21, 14:07
Avstängd
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4Motion
Den lösningen får vi nog aldrig se.
Bilen är troligen från 80-talet och garanterat borta sedan länge.
Den bör också tillhöra den som är GM, för vem skulle låna ut en bil lite hastigt mitt i natten utan att ana oråd när en person misstänks mördad samt bortforslad samma natt.
Det här är så komplicerat och det känns som att det borde vara två GM.
Tidsspannet talar ju för det då 1 timma och 45 minuter känns väldigt tajt för en GM.
Kanske bara en mördare dock.
En ensam GM som upptäcker vad han gjort borde kanske fly i panik och hoppas på det bästa.
Två GM kanske tillsammans inser att något måste göras då två huvuden är klokare en ett samt att kanske en av dom är nykter och får ett annat perspektiv än en onykter.
Oavsett så har en sak förundrat mig under lång tid.
Varför bara forsla bort kroppen och en påstådd väska men kasta skor samt ringar till höger och vänster?
Om även dessa saker hade tagits med vid bortforslandet så kanske platsen för brottet aldrig upptäckts?
Hade inte dessa fynd gjorts så kanske allt detta setts som ett försvinnande.
Hittades det mer saker än enbart skor och ringar?

Två gärningsmän är nog det mest sannolika, men långt ifrån säkert.
Ang tidsspannet på någon timme där på natten så vad säger egentligen att GM måste gjort sej av med Helena under natten?
Hon kan väl i panik bara blivit placerad i bagaget på en bil över natten av GM, för att sedan dagen efter forslas bort och gömmas (tydligen för evigt).
Senast redigerad av UnitedKingdom 2022-10-21 kl. 14:09.
Citera
2022-10-21, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheodoreKaczynski
Är han inte ganska tydlig med att han inte gjorde det. Spelar ju tydligen ingen roll vad han säger? Det är ju inte ens bekräftat att det var hon som sågs på bron. Och än mindre att det verkligen var KM som gick med henne.
Helt plötsligt är vittnen utanför statt inte att lita på fast de vet vad de såg bara för att Jenven inte tror på nåt.
Citera
2022-10-21, 14:22
Avstängd
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Förstår att du känner med KM, det är verkligen synd om honom. Det tycker jag också. Kan inte nog poängtera det. Han sitter och gråter i tv och hans liv är i spillror. Sedan ska det i ärlighetens namn sägas att han själv också har sin del i det som hänt. Det låter hårt men så är det tyvärr. Han har inte direkt spelat med öppna kort. Han har inte berättat allt han vet om natten. Han har belagts med vad polisen tror är lögner. Han har avstått från att kommentera, nekat sin rätt till advokat och på så sätt fått misstankarna riktade ännu mer mot sig. Det i kombination med att saker i hans bakgrund och person passar in på GM profilen gör att polisen blivit övertygad om att han har med saken att göra eller åtminstone vet var kvarlevorna finns. Den stora operationen drogs igång för att polisen var övertygad om att man kunde få fram var kvarlevorna finns. I efterhand när det misslyckats är det enkelt att fördöma den. Den var okonventionell, mycket kostsam och ledde ingenstans. Men de här operationerna dras igång på vissa grunder som ska redogöras för. Det är inte bara vaga aningar/gissningar. Det finns med säkerhet mer än det som kommit fram här.
Det jag inte förstår är varför KM inte bara berättade vad som hände efter Stadt. Så himla full var han inte. Vad det än må ha varit så hade det kunnat göra så att han avfördes som misstänkt. I de här fallen med grova brott är det viktigt att tala sanning (om man inte är GM) om man blir misstänkt så att man på ett förtroendeingivande sätt kan redogöra för vad man gjort. Man märker ofta när någon ljuger. Även om det är något annat brottsligt (tex inbrott, stöld, skadegörelse) eller omoraliskt (vänsterprasslat) man gjort så kommer polisen inte göra mycket med det. Allt fokus ligger på det grova brottet. Det är aldrig för sent att berätta vad som verkligen hände så att vissa scenarior kan uteslutas. Skulle tex vara extremt bra att veta om KM följde med HA en del av sträckan hem eller inte.

Vilket korkat inlägg!
Var du med KM kl 0200-0300 den natten så att du vet hans berusningsgrad, eftersom citat: "så himla full var han inte", slut citat.
Varför måste man ha en advokat, särskilt om man själv vet sej vara hundra procent oskyldig?
Citera
2022-10-21, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Vilket korkat inlägg!
Var du med KM kl 0200-0300 den natten så att du vet hans berusningsgrad, eftersom citat: "så himla full var han inte", slut citat.
Varför måste man ha en advokat, särskilt om man själv vet sej vara hundra procent oskyldig?
Tack ska du ha! Du har helt rätt, det gick ju kanonbra för honom utan advokat.
Citera
2022-10-21, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4Motion
En man i glasögon är väl vad som setts vad jag vet.
Men hur kan man specifikt veta att det just är en man med pilotglasögon och inte någon med "vanliga" glasögon.
Vittnet borde ju då vart väldigt nära för att kunna bestämma modell på ett par glasögon?
Det är det svåra med brovittnet. Hon är nästan för bra när det gäller detaljer, tex HAs byxor. Man undrar om det är ett mycket pålitligt vittne eller var det ett skenvittne för att misstänkliggöra/sätta press på KM.
Citera
2022-10-21, 15:07
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Han vägrade hypnosförhör, ”för det kan användas mot honom”.
Hade jag också gjort. De kan ju ta vad som helst ur den hypnosen och koppla samman med mordet. Rena fantasier som kan bli till verklighet hos de där utredarna.
Citera
2022-10-21, 15:18
Medlem
IB03s avatar
Denna dokumentären var ju sista klargörande beviset för KMs oskuld till denna handling. Jag beklagar djupt detta elände han med familj har drabbats av p g a Skövde-Polisens dårskap.

Det framgår ganska klart för mig varför de intresserade sig för KM och de är för att han hängde med Helena inne på Stadt. Det är för som Jenven sa i dokumentären att spåren efter Helena slutar efter Stadt (förutom skorna, ringar osv) , alltså det är ingen utanför Stadt av människorna där som hade något att berätta om Helena och vart hon kan ha tagit vägen. Det finns inga vittnen efter Stadt. Brovittnet är inget riktigt vittne för mannen på bron är inte identifierad. Det här att P4-dok vill få det att nästan låta som det är bara att springa Skövde-Polisens ärenden och deras oerhört vaga" koppling" med pilotmannen inne på Stadt-KM.

De har bestämt sig att denna kedja av händelser måste börja med KM(pilotmannen inne på Stadt) som sen följer Helena över bron. Detta har de bestämt sig för att de måste ha någon inifrån Stadt eftersom där finns observationer av det objekt(KM med Helena) som man siktat in sig på. Härifrån ska caset byggas och ut. Alltså ovetenskapligt, man bestämmer sig för på förhand om en viss förutsättning.

Men som jag sagt tidigare hinner ju inte KM med och vara en trovärdig GM. Om han ringde sin flickvän vid 2:15 kan jag nog säga direkt att då stupar det redan där. Jag tror inte att Helenas då bästa vän och tillika ridkompis ,inte skulle säga något annat än sanningen om detta telefonsamtal och när det ägde rum. Jag vet inte om Polisen har kollat med Televerket. Alltså om han ringer här, hur skall han ha koll på vart Helena är, hon står knappast och väntar utanför. Hon lär redan har dragit innan KM är klar annars får hon svårt att hinna till brottsplatsen i tid ( krass, vet).

Han är för mig otänkbar som eventuellt vittne också till händelsen. Det blev ju också klart för mig efter ha sett dokumentären. För att det är ju när han hinner upp sin kompis på väg hem: Henr*k A, som gör ett mycket stabilt och trovärdigt intryck, och han märkte ingenting konstigt med KM, varken kläder som var smutsiga eller i beteendet. Hade KM sett något hade han varit uppjagad och sagt något här. Det hade märkts, någonting annat är uteslutet.

Det framgår också varför han inte vill ha advokat tycker jag också. Han är ju förkrossad över att hans nybildade familj efter 2001 skall nu kunna få reda på att han varit tidigare anhållen/misstänkt för detta . Han vill skydda dem från denna svarta historik plus att han även kanske är livrädd över hur frun L*nda skall reagera på detta, vad vet jag. Men där tror jag anledningen ligger.

Man ska ju ha klart för sig det ,som alla vet; Den första sak skyldiga människor brukar vilja ha, det är en advokat. Ett faktum. Sen kan detta beslut ändå ha gjort honom mer sårbar och utlämnad inför Polisens makt och försatt honom i en mer Kafka-liknande situation där han bl a inte ens blir meddelad av Polisen själv när han är avskriven utan det får han ta den av från Sveriges Radio.
Citera
2022-10-21, 15:23
Avstängd
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Nej då. Jag tror med bestämdhet att han inte är mördaren. Polisen har haft tunnelseende. Men tro mig när jag säger att han hade behövt en advokat. Det behöver alla som hamnar i en sådan situation. Inte för att han själv vet att han inte är mördaren utan för att påvisa sin oskuld genom att sakligt förklara för polisen varför han inte kan ha gjort det samt förklara hans förehavanden under natten. Övertygad om
att det också varit bättre gentemot HAs familj. MMPG har blivit ett mytomspunnet begrepp.

Eller att man blir än mer misstänkt av farbror blå pga att man begär advokat, myntet har som så oftast två sidor.
Ang fallet och familjen så tror jag att Helenas syster undanhåller något, saker går inte riktigt ihop med hennes berättelse.
Citera
2022-10-21, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Vilket korkat inlägg!
Vi kan säga så här: Brottet är begånget av en person som var betydligt mindre berusad än KM.
Citera
2022-10-21, 15:30
Medlem
IB03s avatar
Jag såg ju också GW prata på tv4 även om varför Polisen inte vill kännas vid hans teori och det är för att som han sa, en ny sak att: hans 2 gubbar inte hade varit inne på Stadt. Som han sa. därför har Polisen problem med det att GM inte då tar sin utgångspunkt inifrån Stadt.

GM kan ha varit inne på Stadt eller inte, jag säger inte det men det är ju väldigt konstigt att sätta upp detta kriteriet som Skövde-Polisen verkar utgå ifrån. Bara för att det finns observationer att gå på där inne. Det om någon kan länka upp detta från tv4.se ?
Citera
2022-10-21, 15:36
Avstängd
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Vi kan säga så här: Brottet är begånget av en person som var betydligt mindre berusad än KM.

Åtminstone en GM har mest troligt varit nykter och kört bil, om två GM så troligtvis ändå ingen som varit asfull, men antal GM är svårt att ens ha någon riktig åsikt om.
Det jag dock tycker man låst sej lite vid är att Helenas kropp måste ha forslats bort direkt i anslutning av mordet, varför kan inte det ha gjorts dagen efter, hon kan legat i bagaget på en bil tills dess. Sen transporteras precis varsomhelst nästa dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in