2022-10-21, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Jag kan och vill inte avslöja mycket tyvärr då han verkar ha alibi för brottet. Det får andra göra
i så fall. Men det är ingen hemlighet att polisen (inte GW) letar efter en ensam GM som är fysiskt stark. Det är ett sådant exempel där han (och många andra) passar in.

Det jag läser här i tråden är ju att KM ska ha limmat kraftigt på HA i stort sett hela kvällen och eventuellt/högst troligt lämnat hotellet tillsammans/samtidigt som HA.

I mina öron osar det lite risk för otrohet i den här historian då man är konstant tydlig med att KM hade sambo, som dessutom skjutsade till festen.
En annan tanke som poppar upp är ju att han ska ha ringt sambon 2ggr under natten. Vem tusan ringer sin sambo när man är ute på krogvända och dessutom ägnar kvällen till att limma på en annan tjej? Samvetet?

Otrohet är ju en jäkla risk för oanade konsekvenser. Jag tänker om den ena parten tänker annorlunda och tar det på allvar? Det kan ju ställa till det.
Citera
2022-10-21, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanaltrollet
Det jag läser här i tråden är ju att KM ska ha limmat kraftigt på HA i stort sett hela kvällen och eventuellt/högst troligt lämnat hotellet tillsammans/samtidigt som HA.

I mina öron osar det lite risk för otrohet i den här historian då man är konstant tydlig med att KM hade sambo, som dessutom skjutsade till festen.
En annan tanke som poppar upp är ju att han ska ha ringt sambon 2ggr under natten. Vem tusan ringer sin sambo när man är ute på krogvända och dessutom ägnar kvällen till att limma på en annan tjej? Samvetet?

Otrohet är ju en jäkla risk för oanade konsekvenser. Jag tänker om den ena parten tänker annorlunda och tar det på allvar? Det kan ju ställa till det.

Man ska komma ihåg att polisen letar efter motiv.
Det har varit svårt i det här fallet då HA saknade fiender. Då kom det upp ett scenario som du är inne på dock med en annan tvist. Nämligen att HA på natten skulle ha hotat med att avslöja KMs närmanden för hans flickvän och det då skulle ha utlöst hans vrede. Personligen tror jag inte på det här scenariot.
Citera
2022-10-21, 11:52
Medlem
4Motions avatar
Citat:
Man ska komma ihåg att polisen letar efter motiv.
Det har varit svårt i det här fallet då HA saknade fiender. Då kom det upp ett scenario som du är inne på dock med en annan tvist. Nämligen att HA på natten skulle ha hotat med att avslöja KMs närmanden för hans flickvän och det då skulle ha utlöst hans vrede. Personligen tror jag inte på det här scenariot.

Intressant!
Men hon tar ändå emot mynt av honom två gånger under kvällen för att ringa?
Citera
2022-10-21, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4Motion
Intressant!
Men hon tar ändå emot mynt av honom två gånger under kvällen för att ringa?
Om vi tänker lite bredare så var HA utan plånbok denna kväll. Därför var hon generellt beroende av andra när det gäller inträde, dryck, etc. Det kan dels ha skapat en beroendeställning och dels väckt förhoppningar om mer hos vissa män som betalade saker för henne. När det sedan efter stängning inte visade sig bli något kan det ha gett upphov till frustration/vrede. Det är ett annat möjligt scenario som mig veterligen inte ha kunnat avfärdas.
Citera
2022-10-21, 12:38
Medlem
Citat:

Hur ser det ut utanför hotellet, runtomkring? Finns det nån sjö,älv där? Kan hon finnas i botten nånstans i närheten?

Om KM är skyldig eller inte vet jag ej,men tror fallet kan klaras upp med bättre poliser. En värdelös utredningen rakt igenom.
Den pensionerade polisen som intervjuades visste ju ingenting. Som han sa Det är en massa pärmar att gå igenom
Ja,vad innebar hans jobb,att dricka kaffe och prata strunt?

Om det kommer visa sig att KM är oskyldig så hoppas jag han får fett skadestånd.
Citera
2022-10-21, 12:52
Medlem
4Motions avatar
Citat:
Om vi tänker lite bredare så var HA utan plånbok denna kväll. Därför var hon generellt beroende av andra när det gäller inträde, dryck, etc. Det kan dels ha skapat en beroendeställning och dels väckt förhoppningar om mer hos vissa män som betalade saker för henne. När det sedan efter stängning inte visade sig bli något kan det ha gett upphov till frustration/vrede. Det är ett annat möjligt scenario som mig veterligen inte ha kunnat avfärdas.

Ja det är ett möjligt scenario.
Men vad anser du om tiden mellan 02:15 och 04:00? Är detta tidsspann styrkt av fler?
Är det ens möjligt att lyckas med detta när det förekommer telefon samtal och ett vittne som talat med KM vid 03:00. Möjligen vet KM betydligt mer men att vara GM känns väldigt långsökt.
Citera
2022-10-21, 12:58
Medlem
4Motions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trez77
Hur ser det ut utanför hotellet, runtomkring? Finns det nån sjö,älv där? Kan hon finnas i botten nånstans i närheten?

Om KM är skyldig eller inte vet jag ej,men tror fallet kan klaras upp med bättre poliser. En värdelös utredningen rakt igenom.
Den pensionerade polisen som intervjuades visste ju ingenting. Som han sa Det är en massa pärmar att gå igenom
Ja,vad innebar hans jobb,att dricka kaffe och prata strunt?

Om det kommer visa sig att KM är oskyldig så hoppas jag han får fett skadestånd.

Ja det är ju inte allt för långt till närliggande vatten då hela Vänern finns där.....
Men då borde ju kroppen hittats ganska snart när ljuset återvänder.
Lägg där till att det är sommar och nästan inte ens mörkt vid den tiden på året.
Själva brottsplatsen är väl ganska styrkt med tanke på diverse spår så som skor, ringar mm.
Och den platsen är ju inte i direkt anslutning till vatten.
Citera
2022-10-21, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4Motion
Ja det är ett möjligt scenario.
Men vad anser du om tiden mellan 02:15 och 04:00? Är detta tidsspann styrkt av fler?
Är det ens möjligt att lyckas med detta när det förekommer telefon samtal och ett vittne som talat med KM vid 03:00. Möjligen vet KM betydligt mer men att vara GM känns väldigt långsökt.
Det är det för brottet relevanta tidsspannet. Där råder det minst tvekan om. Antagligen skedde det kring 2.30 varpå kroppen togs med i bil av GM. I direkt anslutning till brottet ses en vit bil av halvkombi typ av flera vittnen. För mig är dessa vittnen de mest pålitliga. Nyckeln till lösningen är att koppla en GM till (tillgång till) den bilen. GM har med säkerhet stor lokalkännedom och hade innan brottet för vana att köra på cykelvägar i området (kan vara lagligt i vissa yrken såsom snöröjning, gräsklippning, etc).
Citera
2022-10-21, 13:35
Medlem
Citat:
Det är det för brottet relevanta tidsspannet. Där råder det minst tvekan om. Antagligen skedde det kring 2.30 varpå kroppen togs med i bil av GM. I direkt anslutning till brottet ses en vit bil av halvkombi typ av flera vittnen. För mig är dessa vittnen de mest pålitliga. Nyckeln till lösningen är att koppla en GM till (tillgång till) den bilen. GM har med säkerhet stor lokalkännedom och hade innan brottet för vana att köra på cykelvägar i området (kan vara lagligt i vissa yrken såsom snöröjning, gräsklippning, etc).

Eller så har man kännedom rent allmänt för man bor i direkt anslutning till området.
Det har säkert diskuterats förr.

En kort fråga, då vi tidigare i förbifarten nämnt killarna som poppade bilstereo hela natten.
Vad hade dom för bilmodell och vilken färg hade bilen? Kan deras bil ha blandats ihop med andra vittnesmål? Kan någon säga helt säkert att de stod parkerade precis hela natten? Bara en fundering.

Körde dom möjligen svart-taxi som var mycket vanligt på 80-90talet?
Citera
2022-10-21, 13:45
Medlem
Citat:
Eller så har man kännedom rent allmänt för man bor i direkt anslutning till området.
Det har säkert diskuterats förr.

En kort fråga, då vi tidigare i förbifarten nämnt killarna som poppade bilstereo hela natten.
Vad hade dom för bilmodell och vilken färg hade bilen? Kan deras bil ha blandats ihop med andra vittnesmål? Kan någon säga helt säkert att de stod parkerade precis hela natten? Bara en fundering.

Körde dom möjligen svart-taxi som var mycket vanligt på 80-90talet?
GM kan som du skriver mycket väl ha bott nära brottsplatsen.
Killarna har inte med brottet att göra, till 100%. Även svarttaxi spåret är relativt väl utrett och är inte sannolikt.
Citera
2022-10-21, 13:52
Medlem
4Motions avatar
Citat:

Den lösningen får vi nog aldrig se.
Bilen är troligen från 80-talet och garanterat borta sedan länge.
Den bör också tillhöra den som är GM, för vem skulle låna ut en bil lite hastigt mitt i natten utan att ana oråd när en person misstänks mördad samt bortforslad samma natt.
Det här är så komplicerat och det känns som att det borde vara två GM.
Tidsspannet talar ju för det då 1 timma och 45 minuter känns väldigt tajt för en GM.
Kanske bara en mördare dock.
En ensam GM som upptäcker vad han gjort borde kanske fly i panik och hoppas på det bästa.
Två GM kanske tillsammans inser att något måste göras då två huvuden är klokare en ett samt att kanske en av dom är nykter och får ett annat perspektiv än en onykter.
Oavsett så har en sak förundrat mig under lång tid.
Varför bara forsla bort kroppen och en påstådd väska men kasta skor samt ringar till höger och vänster?
Om även dessa saker hade tagits med vid bortforslandet så kanske platsen för brottet aldrig upptäckts?
Hade inte dessa fynd gjorts så kanske allt detta setts som ett försvinnande.
Hittades det mer saker än enbart skor och ringar?
Citera
2022-10-21, 13:59
Medlem
Citat:
Förstår att du känner med KM, det är verkligen synd om honom. Det tycker jag också. Kan inte nog poängtera det. Han sitter och gråter i tv och hans liv är i spillror. Sedan ska det i ärlighetens namn sägas att han själv också har sin del i det som hänt. Det låter hårt men så är det tyvärr. Han har inte direkt spelat med öppna kort. Han har inte berättat allt han vet om natten. Han har belagts med vad polisen tror är lögner. Han har avstått från att kommentera, nekat sin rätt till advokat och på så sätt fått misstankarna riktade ännu mer mot sig. Det i kombination med att saker i hans bakgrund och person passar in på GM profilen gör att polisen blivit övertygad om att han har med saken att göra eller åtminstone vet var kvarlevorna finns. Den stora operationen drogs igång för att polisen var övertygad om att man kunde få fram var kvarlevorna finns. I efterhand när det misslyckats är det enkelt att fördöma den. Den var okonventionell, mycket kostsam och ledde ingenstans. Men de här operationerna dras igång på vissa grunder som ska redogöras för. Det är inte bara vaga aningar/gissningar. Det finns med säkerhet mer än det som kommit fram här.
Det jag inte förstår är varför KM inte bara berättade vad som hände efter Stadt. Så himla full var han inte. Vad det än må ha varit så hade det kunnat göra så att han avfördes som misstänkt. I de här fallen med grova brott är det viktigt att tala sanning (om man inte är GM) om man blir misstänkt så att man på ett förtroendeingivande sätt kan redogöra för vad man gjort. Man märker ofta när någon ljuger. Även om det är något annat brottsligt (tex inbrott, stöld, skadegörelse) eller omoraliskt (vänsterprasslat) man gjort så kommer polisen inte göra mycket med det. Allt fokus ligger på det grova brottet. Det är aldrig för sent att berätta vad som verkligen hände så att vissa scenarior kan uteslutas. Skulle tex vara extremt bra att veta om KM följde med HA en del av sträckan hem eller inte.

Är han inte ganska tydlig med att han inte gjorde det. Spelar ju tydligen ingen roll vad han säger? Det är ju inte ens bekräftat att det var hon som sågs på bron. Och än mindre att det verkligen var KM som gick med henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in