2022-10-21, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Luke Skywalker (Mark Hamill) ger sig in i kriget och donerar 500 drönare till Ukraina.

“In this long and unequal fight, Ukraine needs continuous additional support. That’s why I was honored President Zelenskyy asked me to become an ambassador for the Army of Drones,” Hamill said in his statement. ” I know for certain that Ukrainians need drones to protect their land, their freedom and the values of the entire democratic world. Right now is the best time for everyone to come together and help Ukraine stand up in this war with the evil empire.”

https://thehill.com/blogs/in-the-know/3697568-mark-hamill-sent-500-drones-to-ukraine-in-past-month/

Very cool - och genialiskt propaganda knep. Star Wars en slags parallell till kalla kriget. Ryssar älskar sci-fi och kommer att fatta budskapet.
Senast redigerad av Whistlehead 2022-10-21 kl. 11:40.
Citera
2022-10-21, 11:37
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
Jag försöker tänka klart. Ryssland (fd. sovjet) är en stormakt. Varför blev dem de? Det måste ha kvaliteer annars hade det aldrig hänt. Som Sverige och Vikingar.

Sovjet var en stormakt, Ryssland vill vara en stormakt men de aspirationerna rasar snabbt nu. Skillnaden är nog flera men här är några enligt mig: 1) Sovjet var mycket större; dubbla befolkningen. 2) Sovjet hade delar som hade en mer västorienterad kultur och historia innan Sovjet bildades (Estland, Lettland, Litauen, Vitryssland, Ukraina och Moldavien. Speciellt i Ukraina fanns mycket industri och teknologi; Ryssland fick mer underutvecklade moskovitinfluerade restområden i de östligaste delarna av Europa). 3) Sovjet hade nära samarbete med och dominerade många andra länder i Centraleuropa och på Balkan (Jugoslavien, Albanien, Rumänien, Bulgarien, Tjeckoslovakien, Ungern, Polen, Östtyskland). Även i andra delar av världen som tillhörde kommunistblocket. Ryssland är mer isolerat då deras grannländer inte litar på dem. 4) Sovjet hade en ideologi; kommunismen/marxismen med ett politiskt syfte och ekonomiskt system. Dåligt system men ändå bättre är Putins kleptokrati och gangsterstat utan andra syften än att berika makthavarna.
Citera
2022-10-21, 11:40
Medlem
johnthedickholmess avatar
Intressanta svar. Men kan man säga generellt att en del av Sovjets/Rysslands storhet byggde på invånarnas personlighet?

Elller kan man alltid bortse från det?
Citera
2022-10-21, 11:41
Medlem
Citat:
Jag försöker tänka klart. Ryssland (fd.sovjet) är en stormakt. Varför blev dem de? Det måste ha kvalitéer annars hade det aldrig hänt. Som Sverige och Vikingar. Är det någonting i deras själ? Personlighet? För vapen verkar det ju inte handla om. Är ni med hur jag tänker?

Sedan tänker jag på motståndet? Vi i Sverige var ju de främsta vikingarna. Men om vi skulle attackera Danmark eller Finland skulle vi aldrig vinna. Jag tänker att det kanske är så, Ukraina är för lika ryssarna. De är lika galna.
Kvalitéer? Rysslands kvalitéer stavas brutal vapenmakt. Redan i slutet av 1940-talet slog de ner det första upproret i östra delen av Tyskland. Sedan blev det ett nytt uppror i östra Tyskland på 1950-talet. Ungrarnas uppror slogs ned 1956, tjeckernas 1968. Polackernas uppror, som leddes av Solidarnosj var svårare att slå ned. Det pågick under hela 1980-talet men kunde Sovjet kollapsade på grund av ockupationen i Afghanistan. Därför kunde polackerna och sedan hela Östeuropa frigöra sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Kommentar:
’Himars’ är uppenbart del av samma ’reserv’ på 30 miljoner som han yrar om i diverse inlägg. Han reggar sig i augusti, skriver först lite trams om Sanna Marin, sedan lite fantasier om ’turbo-cancer” (!) från vaccin, och nu får vi njuta av hans insikter om mobilisering och kriget i allmänhet.

Det märkliga med vissa av Kremls megafoner är den usla kvaliteten. ”De utlänska [sic] styrkorna” från ”France”… kan vara översättningsprogrammet som fallerar, men innehållet är fortsatt nonsens. Tyvärr talar mycket för att syftet är att sänka diskussionen till en så låg nivå att den avstannar*. Det kommer givetvis inte att lyckas; vårt intresse och sympati för Ukrainas kanp mot Ivan Öst är alldeles för stort.

—————-
*) Kom ihåg:

Distinctive Features of the Contemporary Model for Russian Propaganda

1. High-volume and multichannel
2. Rapid, continuous, and repetitive
3. Lacks commitment to objective reality
4. Lacks commitment to consistency.

https://www.rand.org/pubs/perspectives/PE198.html

Ja. Jag fattar att ryska normalpropagandan funkar bra för att polarisera och skapa kaos i vanliga fall. Men när det gäller Rysslands attack mot Ukraina och efterföljande rysspåverkan så har Kreml räknat helt fel. Jag får känslan när man ser människor på stan i Sverige så är 99.99% för Ukraina och ryssarnas propaganda gör bara att de blir starkare i sitt stöd till Ukraina. Dvs aldrig förr har de styrande och folket i Sverige varit så eniga som i denna frågan. Även om det såklart är jobbigt med ökande priser så vet alla att det är ryssarna som är 100% skyldiga i detta krig. Ryssarna skulle tjäna på att sluta trolla just kring detta. Men de kan inte låta bli eftersom ingen i Ryssland får ifrågasätta gällande doktrin och system. Det märks även i krigsföringen att de gör samma misstag om och om igen. Ukrainas bästa allierade är Rysslands dumhet och stelbenthet. Konservativa när de är som sämst.
Citera
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Jag försöker tänka klart. Ryssland (fd.sovjet) är en stormakt. Varför blev dem de? Det måste ha kvalitéer annars hade det aldrig hänt. Som Sverige och Vikingar. Är det någonting i deras själ? Personlighet? För vapen verkar det ju inte handla om. Är ni med hur jag tänker?

Först och främst var det ju ett maktvakuum efter Nazitysklands fall, som kombinerat med amerikansk undfallenhet mot Stalin bidrog till att Sovjet lyckades säkra sig en maktbas i Östeuropa. Detta, kombinerat med att Sovjet under 1950-talet snabbt lyckades göra sig till en kraftfull kärnvapenmakt har ju, in i våra dagar, cementerat dem som en stormakt.

Konventionellt har de dock aldrig varit mer än, i realiteten en regional stormakt. Numera knappt ens det, givet deras bedrövliga track record i Ukraina.
Citera
2022-10-21, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif0
Det är usa som orsakat kriget i ukraina, har du glömt det? nuland biden &son osv osv brutna avtal osv
Dummer !, minns du inte att 24/2. -22 anföll Ryssland Ukraina ?
Alla vet detta förutom ni ryssar ,
Citera
2022-10-21, 11:43
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jag skrev redan för flera veckor sedan här i tråden att "Kievregimen ser sig själva som Luke Skywalker och kör ut den bilden till media".

Kiev i sin tur backas upp av USA, EU och NATO med pengar, vapen och politiskt stöd och av media med välvilliga stories. Det handlar om klassiskt "I scratch your back, you scratch mine", och där deltar naturligtvis även gamla kändisar som Hamill. Gääässp..
Du skulle vilja ha något med Darth Vader så du har något att associera dig själv med. Luke Skywalker skulle förmodligen vara svårt för dig.
Citera
2022-10-21, 11:46
Medlem
leachs avatar
Undrar om detta även gäller dom som utbildar ryssen på drönarna.

The Iranian Foreign Ministry called on its citizens to leave Ukraine
https://twitter.com/TpyxaNews/status/1583389137893478400
Citera
2022-10-21, 11:47
Medlem
johnthedickholmess avatar
All right. Nästa fråga. Vilka kvalitéer har Ryssarna som ingen annan har? Vad är det som gör att folk ändå fruktar dem?
Citera
2022-10-21, 11:48
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
"Iran är direkt engagerat i kriget när man säljer drönare till Ryussland" tjuter Washington. Haha, jamen vad är USA och NATO då? De är inte aaaallllls direkt indragna på Ukrainas sida, eeeh?

Det är ingen som förnekar att Ukraina får vapenhjälp ifrån väst. Dessa fakta offentliggörs även. Men Iran är inte så pigga att få denna "reklam".

Egentligen är Irans hållning i detta, ganska mystisk. För man ogillar imperialism.., i alla dess former, färger eller flaggor den är klädd. I början utav kriget var man även lite småljummen inför denna invasion.

Tippar att de fått mycket bra betalt ifrån Ryssland, för sina droner..
Citera
2022-10-21, 11:53
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
FN kan stoppa opp sina fina ord i röven.

Nu drog jag inte upp FN i detta. "Flaggor, färger"..var avsett rent generellt till angripande nationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in