Citat:
Ursprungligen postat av
johnthedickholmes
Jag försöker tänka klart. Ryssland (fd. sovjet) är en stormakt. Varför blev dem de? Det måste ha kvaliteer annars hade det aldrig hänt. Som Sverige och Vikingar.
Sovjet var en stormakt, Ryssland vill vara en stormakt men de aspirationerna rasar snabbt nu. Skillnaden är nog flera men här är några enligt mig: 1) Sovjet var mycket större; dubbla befolkningen. 2) Sovjet hade delar som hade en mer västorienterad kultur och historia innan Sovjet bildades (Estland, Lettland, Litauen, Vitryssland, Ukraina och Moldavien. Speciellt i Ukraina fanns mycket industri och teknologi; Ryssland fick mer underutvecklade moskovitinfluerade restområden i de östligaste delarna av Europa). 3) Sovjet hade nära samarbete med och dominerade många andra länder i Centraleuropa och på Balkan (Jugoslavien, Albanien, Rumänien, Bulgarien, Tjeckoslovakien, Ungern, Polen, Östtyskland). Även i andra delar av världen som tillhörde kommunistblocket. Ryssland är mer isolerat då deras grannländer inte litar på dem. 4) Sovjet hade en ideologi; kommunismen/marxismen med ett politiskt syfte och ekonomiskt system. Dåligt system men ändå bättre är Putins kleptokrati och gangsterstat utan andra syften än att berika makthavarna.