2022-10-20, 20:22
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Europa kan inte vara utan rysk gas. Man köper helt enkelt rysk gas och olja via andra länder till ett mycket högre pris.

Ryssland kommer att tjäna lika mycket som tidigare eller mer. Den stora förloraren är Europa.
Snart är terminalerna klara och då kommer Europa att kunna importera lng från övriga världen.
Citera
2022-10-20, 20:22
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Europa kan inte vara utan rysk gas. Man köper helt enkelt rysk gas och olja via andra länder till ett mycket högre pris.

Ryssland kommer att tjäna lika mycket som tidigare eller mer. Den stora förloraren är Europa.

Och vad får dig att tro det ?

Går utmärkt. Råder dig att gå på diverse ekonomisidor för att läsa upp dig en smula. Det sker mycket. Värsta fall : Bygg en ny pipeline till Norge. Jonas Gahr Störe erbjöd detta till Scholtz strax innan kriget, då tackade han "nej".
Citera
2022-10-20, 20:26
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Varför sköt Ukraina artilleri in i bland Donbass rysktalande befolkning den 16 februari? Åtta dagar innan Ryssland korsade gränsen.
Jag tror dessa kanonskott kommer sig av det lågintensiva inbördeskrig som rått mellan regeringsstyrkor och separatister sedan 2008. (däromkring) Jag tror vidare att du redan kände till denna sak men eftersom du är ett av mina keltroll väljer jag ändå att svara dig.

Citat:
Varför finansierar väst ukrainska nazister?
Väst finansierar till myckenhet (stödjer) Ukraina med vad de behöver hjälp med, precis som bland den ryska befolkningen finns i Ukraina, även sådana med nazistiska tankegods, även homosexuella, frikyrkliga och vegetarianer- alla dessa med fler därtill, tar del av det stöd väst skänker... egentligen visste du ju redan detta men är man ett keltroll så är man.
Citat:
Hur kunde Ukraina få en skådespelare och missbrukare vid rodret?
Jag tror denna sak hänger samman med ett presidentval där medborgarna kunde lägga sina röster precis som här i Sverige men detta visste du nog redan men mitt svar kommer sig av att keltroll förtjänar lite extra omtanke och åthävor.
Citat:
Varför har Zelensky hus runt om i världen för hundratals miljoner? I USA och Israel bland annat. En ukrainsk ledare tjänar inte dessa summor.
Jag vet inte hur mycket en ukrainsk ledare tjänar men kan tänka mig att dennes inkomster ligger på procentdelar av en rysk ledares inkomster. Kanske den ukrainske ledaren fått dessa egendomar (i den mån de nu överhuvud taget finns) av sina släktingar, kompisar eller kanske han vunnit dem på poker? Denna fråga kunde jag inte hjälpa dig med men jag gav den ändå lite tankar bara därför att du är ... du vet.
Citera
2022-10-20, 20:27
Medlem
Som visats på TV senaste dygnen så är det mer av ren terror. Dags att markera kraftigt militärt mot Ryssland.
Angrip deras fartyg med last, såsom olja. Sänk dem.
Sanktionerna är bra men biter för långsamt och slår till viss del åt båda hållen.
Lämpliga länder att attackera kan vara Kanada, Spanien, Italien och Australien.
Citera
2022-10-20, 20:27
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Snart är terminalerna klara och då kommer Europa att kunna importera lng från övriga världen.

Priset på gas är redan nere på samma nivå som september förra året. Ryssland är irrelevant.
Citera
2022-10-20, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
Haha har du källa på det?

Finns säkert till och med i Ryska media, detta var ju när ryska björnen fortfarande inte hade avslöjats. Numera är det ju lätt att se att björnen är skabbig och kraftigt ålderstigen. Kort sagt är den rejält på dekis och överlever kanske den här vintern men definitivt inte nästa.
Citera
2022-10-20, 20:30
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det här är en ganska dum sak att ljuga om eftersom det vid den här tiden fortfarande fanns 700 OSSE-observatörer i östra Ukraina med uppgift att bevaka vapenvilan och minoriteters rättigheter. Vem som helst kan också läsa deras rapporter:
https://www.osce.org/ukraine-smm/

Från dessa rapporter kan man läsa att fientligheterna visserligen ökade den 18 februari, men större delen av beskjutningen kom från separatistkontrollerade områden. Det var alltså separatisterna som försökte sätta fart på kriget.

Angående de specifika incidenterna du nämner så har OSSE inte sett någon separatistisk skola bli beskjuten. Och det har definitivt inte dödats någon civil. Just den saken höll OSSE väldigt god koll på. Däremot var det någon som besköt ett "child care center" på ukrainskt territorium utan personskador, men det var den 17 februari.

Detta vill aldrig rySStrollen erkänna. Jag har sagt att dom ljuger om allt och man ser att jag har rätt hela tiden. Tyvärr så är rySStrollen helt faktaresistent. Inget av deras påståenden är att lita på när deras enda informationskanal är i Kreml.
Citera
2022-10-20, 20:32
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Varför sköt Ukraina artilleri in i bland Donbass rysktalande befolkning den 16 februari? Åtta dagar innan Ryssland korsade gränsen. Varför finansierar väst ukrainska nazister? Hur kunde Ukraina få en skådespelare och missbrukare vid rodret? Varför har Zelensky hus runt om i världen för hundratals miljoner? I USA och Israel bland annat. En ukrainsk ledare tjänar inte dessa summor.

Du är svaren skyldig.

Det är ju inte alltid så lätt att "diskutera" med dig skall sägas. Helt ok om man har olika synsätt på "ting och tang", men här måste jag nog tillstå mig att säga följande :

"Om"..och jag menar "om" du faktiskt tror på det ovanstående som du skriver (dvs summan utav det synsättet), så kommer du nog att även tro den dagen Putin säger att han är en reinkarnation utav tsar Peter.
Citera
2022-10-20, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Detta är precis den metod ryssarna är kända för.

Ukrainarna däremot opererar i små lättrörliga grupper om 5-10 soldater, inga som "står bakom" dem därinte.
Skogsoperatörer är i skarpt läge i par - dvs när du ser dom så dödas du bakifrån - obehagliga människor
Citera
2022-10-20, 20:36
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Själv lutar du dig på genetisk argumentation som väger lättare än ett fjäderdun. Svenskar som horar ut sitt land och folk till främmande makt är svennehoror, ja.

Swedish Minister to the US: "You Make War, We Get the Refugees!" - It's a Win-Win

https://www.youtube.com/watch?v=zU0_6yPVCPQ
Jag ser det som om att man är lättlurad och korkad om man lyssnar på en individ som har en uppenbar agenda. Det handlar om trovärdighet och där har ryssarna och deras primitiva propaganda inget att säga mig.

Mycket av mina källor är faktiskt ryska då det räcker med att studera vad Putin och ryssarna säger för att bli avskräckt. Nordkoreansk retorik och propaganda förtäckt med alla möjliga slags hotelser.
Ryssland har verkligen förvandlats till ett dårhus. Ett land som är oförmögen att leva i fred med sin omvärld.
Citera
2022-10-20, 20:38
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ryska separatister beskjuter rysktalande befolkning. Hur trovärdigt är det tror du själv? Det är ju löjeväckande.
Well. Putin och hans FSC beordrade ju sprängningar i bostadshus i Moskva med hundratals döda som följd för att få en förevändning att ingripa i Tjetjenien. Klassiskt Modus-operandi av Putin.

https://en.wikipedia.org/wiki/Russian_apartment_bombings
Citera
2022-10-20, 20:38
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Totalt genomskinliga lögner. Hur skulle ryssarna kunnat ha passera gränsen med dussintals artilleripjäser obemärkt långt in på ukrainsk territorium? Skotten kom bevisligen därifrån. En omöjlighet. Dessutom i ett läge där Ryssland har stora truppansamlingar vid gränsen, och NATO-satelliter håller koll på varje trupprörelse. Västmakterna ljuger ju uppenbarligen. De ljuger väldigt dåligt också. Att livsfarlige Zelensky planerar en false flag mot ett av landets kärnkraftverk har vi däremot vetat tidigare, då kraftverk tidigare besköts av ukrainskt artilleri. Vetskapen om detta kan göra honom till ett legitimt mål för Ryssland.

Här ett exempel, med karta:

Citat:
“DNR” shelled their own territory to appear as an Ukrainian assault at 4 AM 19 Feb: explosions in the settlement of “DNR”-controlled Pikuzy were seen before Ukrainian positions in Vodiane were shelled from Zaichenko, East Tactical Department of the Ukrainian army reports.

https://euromaidanpress.com/2022/02/20/ukraine-news-more-false-flags-in-donbas-russian-nato-proposes-sending-peacekeepers-zelenskyys-speech -in-munich/

Om jag fattar det rätt så är ryssarna så här listiga:

1. Först skjuter ryssarna mot egna civila, som befinner sig mellan en egen artilleriposition och en ukrainsk artilleriposition.
2. Sedan beskjuter de Ukrainas artilleriposition.
3. Ukraina svarar med artilleri.
4. Sedan skyller de punkt 1 på Ukraina.

Finurligt. Men samtidigt djävulskt.

Se kartan för att ha en bättre förståelse över den ryska taktiken:
https://static.euromaidanpress.com/wp-content/uploads/2022/02/ukraine-reports-dnr-s-provocative-shelling-of-own-territory.png
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in