Citat:
Ursprungligen postat av
heggenes
Men du glömde alltså att allt snack om att byta från rysk gasleverans till andra källor har uppkommit i liten skala efter första invasionen 2014, men framför allt efter den fullskaliga invasionen i februari i år.
Jag tolkar det du skriver som att USA spelar någon sorts 5D-schack sedan 2014 minst där man:
1 Infiltrerar Ukraina
2 Med syfte att reta upp Ryssland
3 Få Ryssland att inleda först en delinvasion och sen en fullskalig invasion
4 Detta ska leda till att EU inte vill köpa gas från Ryssland länge
5 Och därför köper den 4 ggr dyrare LNG'n från USA
OK, då förstår jag. Men det låter sannerligen som ett osannolikt, decennielångt och mycket riskabelt projekt som då minst 3 amerikanska administrationer måste vara överrens om (D+R+D). Och allt detta mot bakgrund att på mycket lång sikt kommer västvärlden helt att försöka hitta alternativ till fossila bränslen, och detta användande med all sannolikhet minskar.
Jag förstår din galna ide, men nej tack.
USA-styrd västmedia har hetsat mot Ryssland under lång tid med två huvudsakliga syften:
1) Bryta upp Ryssland för att kunna exploatera dess naturtillgångar.
2) Stoppa EU:s energiimport från Ryssland för att USA ska få sälja mer.
Ja, ryssarnas intåg i Ukraina är framprovocerat av USA. Den 16 februari dundrade artilleriet västerifrån mot civilbefolkningen i Donbass. Därefter uttalade amerikansk underrättelsetjänst via Biden att en attack skulle komma. Hur visste de detta? Jo, det var de som satte igång allt. Åtta dagar senare gick ryssen in. Källor som står fransk underrättelsetjänst nära har den informationen.