2022-10-19, 19:29
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vilka restriktioner som vi haft i Sverige visar sig i form av förödande konsekvenser på sikt? Stängda sportarenor och nöjesfält? Max 4 personer vid borden? Distansundervisningen på gymnasiet och högskolan? Rekommendationen om hemarbetet? Har så svårt att se de svenska restriktionerna lämna betydande hälsoaspekter av negativ karaktär efter sig. Speciellt sådana på sikt.
Jag tänkte globalt. Vi har varit jämförelsevis lyckligt lottade i Sverige som sluppit det värsta vad gäller restriktiiner. Fast de idiotiska vaccinpassen ställde förstås till det för en del. Det slår naturligtvis olika för olika individer beroende på en rad faktorer.
Citera
2022-10-19, 20:11
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jag tänkte globalt. Vi har varit jämförelsevis lyckligt lottade i Sverige som sluppit det värsta vad gäller restriktiiner. Fast de idiotiska vaccinpassen ställde förstås till det för en del. Det slår naturligtvis olika för olika individer beroende på en rad faktorer.

Andra länder körde ju hårdare nedstängningar i syfte att få smittspridningen under kontroll. Det räddade sannolikt många människor under det akuta skedet. Har svårt att se att även det skulle leda till hemska konsekvenser på sikt. Även vaccinpassen syftade ju till att utgöra en morot. Tag vaccin, slipp att bli allvarligt sjuk, så får du resa. Jag tror det var bra. Vaccinet var ju gratis och är det fortfarande så finns ju ingen som helst anledning att låta bli att ta vaccin.
Citera
2022-10-19, 20:23
Medlem
arne99s avatar
Moderna CEO: Not everyone will need an annual COVID booster
https://finance.yahoo.com/news/moderna-ceo-not-everyone-will-need-an-annual-covid-booster-161914016.html?guccounter=1

The COVID-19 booster market is starting to look more like an annual flu season than it did in the first two years of the pandemic.

That's according to Moderna (MRNA) CEO Stéphane Bancel, who joined Yahoo Finance's 2022 All Markets Summit to discuss the COVID vaccine outlook.

Bancel noted that not everyone is likely to need an annual booster. "I think it's going to be like the flu. If you're a 25-year-old do you need an annual booster every year if you're healthy? You might want to ... but I think it's going to be similar to flu where it's going to be people at high risk, people above 50 years of age, people with co-morbidities," Bancel said.

Moderna's VD Bancel ser ut att ha en avslappnad hållning till covid numera.

Annan länk till videon.
Moderna CEO Now Admits COVID-19 is Like Seasonal Flu – Says Only the Vulnerable Need a COVID Booster
https://www.bitchute.com/video/CdEVRqnqR17h/
Citera
2022-10-19, 23:24
Medlem
arne99s avatar
TUCKER CARLSON TONIGHT 10/18/22 FULL SHOW | FOX BREAKING NEWS October 18, 2022
https://rumble.com/v1onf89-tucker-carlson-tonight-101822-full-show-fox-breaking-news-october-18-2022.html

Tucker 2022-10-18 tar också upp det anmärkningsvärda i att CDC avser att addera covidbostern till USA's allmänna vaccinationsprogram som innebär att barn förväntas ta det för att få gå i skolan.

Avsnittet börjar 28min 27sek in i programmet som är länkat ovan.
Citera
2022-10-20, 01:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Det här känns ju inte jättekul.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/3EE9mX/anna-amholt-22-tvingas-avsluta-karriaren-blir-inte-frisk-fran-covid-19

Något att tänka på för alla som hävdar att det bara är äldre multisjuka personer som drabbas hårt av Covid-19. Det här är ingen jävla "förkylning" som vissa tokstollar närmast maniskt vill kalla sjukdomen. Bara det fordrar säkert en personutredning. Jag tror det handlar om någon slags försvarsmekanism, om hur man VILL att det ska vara. De länder som stängt ned hårt har knappast gjort det för att det varit kul.

Jag tror denna 22-åring säkerligen ångrat sig, att hon inte skyddade sig bättre och duckade sjukdomen till dess att hon hunnit bli vaccinerad.

För mig är det uppenbart att FHM och dåvarande regeringen valde att medvetet offra vissa individer och de visste om det. Man gjorde det för att man trodde att det skulle gå att uppnå ett högre syfte den vägen.
Citera
2022-10-20, 01:41
Medlem
Citat:
Andra länder körde ju hårdare nedstängningar i syfte att få smittspridningen under kontroll. Det räddade sannolikt många människor under det akuta skedet. Har svårt att se att även det skulle leda till hemska konsekvenser på sikt. Även vaccinpassen syftade ju till att utgöra en morot. Tag vaccin, slipp att bli allvarligt sjuk, så får du resa. Jag tror det var bra. Vaccinet var ju gratis och är det fortfarande så finns ju ingen som helst anledning att låta bli att ta vaccin.
Vaccinet har inte precis varit gratis utan i allra högsta grad inflationsdrivande, något som vi alla, vaccinerade eller ej får betala i slutänden. Jag tycker inte vi ska använda våra knappa resurser till vaccin åt dem som inte behöver det - dvs alla under 70 som inte tillhör någon riskgrupp. Dessa människor bör absolut betala för detta vaccin om de vill ha det på samma sätt som man gör med influensavaccinen.
Citera
2022-10-20, 18:21
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Syftet var nog mest politiskt. Beslutsfattarna riskerade hat om de inte tog i överkant. Naturligtvis var det mycket spel för gallerierna. Det gick tulipomani i restriktionerna, man ville bara ha mer oavsett kostnader och förödande konsekvenser. Istället borde folk kanske fått hjälp med sin ångest.
Citera
2022-10-20, 18:37
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Syftet var nog mest politiskt. Beslutsfattarna riskerade hat om de inte tog i överkant. Naturligtvis var det mycket spel för gallerierna. Det gick tulipomani i restriktionerna, man ville bara ha mer oavsett kostnader och förödande konsekvenser. Istället borde folk kanske fått hjälp med sin ångest.

Vilka restriktioner i andra länder (som nu mig veterligen är avskaffade), gav förödande konsekvenser? Vilka av dessa konsekvenser kommer visa sig på sikt menar du?

Har väldigt svårt att se att nedstängningar ger några förödande konsekvenser på samhället egentligen. Speciellt inte mer än högst kortsiktigt och då företrädelsevis främst för enskilda näringsidkare, men de har ju i stor utsträckning fått statligt stöd. Jag tror seriöst att folkhälsan rent generellt gynnades av nedstängningarna. Det blev mindre utsläpp, framförallt i stadskärnorna när folk inte körde så mycket bil. De flesta fick ett mindre stressigt liv när de kunde jobba hemma. Det blev mindre krogslagsmål, mindre fylleri, lugnare ute på stan under helgnätter. Folk fick högre livskvalitet. Det snickrades och hamrades. Folk var ute i skog och mark som aldrig förr. Flygresorna minskade, bra för miljön. Många fick mer tid för barn och familj. Tror även fertiliteten ökade.
Citera
2022-10-20, 21:09
Medlem
Citat:

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/3EE9mX/anna-amholt-22-tvingas-avsluta-karriaren-blir-inte-frisk-fran-covid-19

Något att tänka på för alla som hävdar att det bara är äldre multisjuka personer som drabbas hårt av Covid-19. Det här är ingen jävla "förkylning" som vissa tokstollar närmast maniskt vill kalla sjukdomen. Bara det fordrar säkert en personutredning. Jag tror det handlar om någon slags försvarsmekanism, om hur man VILL att det ska vara. De länder som stängt ned hårt har knappast gjort det för att det varit kul.

Jag tror denna 22-åring säkerligen ångrat sig, att hon inte skyddade sig bättre och duckade sjukdomen till dess att hon hunnit bli vaccinerad.

För mig är det uppenbart att FHM och dåvarande regeringen valde att medvetet offra vissa individer och de visste om det. Man gjorde det för att man trodde att det skulle gå att uppnå ett högre syfte den vägen.

Vad får dig att tro att hon INTE blev värre OM hon var dum nog att ta vaccinet… högst troligt har hon förvärrat sin longcovid genom att ta vaccin!
Citera
2022-10-20, 21:11
Medlem
Citat:

Kvällshumor… varför i hela friden skulle man ta ett vaccin mot en sjukdom som många redan haft?! Varför skulle man utsätta sig för risken för biverkningar…
Citera
2022-10-20, 21:59
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Det är detta som gör den här sjukdomen så läskig, att den slår till hårt även på viss) unga, friska, topp-vältränade personer. Och ingen vet varför. Kanske finns svaret i vårt DNA, men forskarna har inte hittat det en. Någon gen från neanderthalarna som skyddar kanske, eller någon som tvärtom gör att man blir sjukare. Eller något senare påbrå från någon levande eller utdöd folkgrupp.

...och för vissa BLIR sjukdomen också bara som en förkylning, så det är ju sant ur de individernas perspektiv. Problemet är just, att ingen kan veta i förväg vilken grupp man tillhör. Och därför är det smartast att ta vaccinet. Jag tog min fjärde dos för ett par veckor sedan, det känns väldigt bra. Nuvaxovid - så slapp jag de genetiska vaccinerna, som jag också tycker låter lite läskiga. Fick inga biverkningar alls (av Moderna fick jag hög feber).
Citera
2022-10-20, 22:23
Medlem
korrektamund0s avatar
Är det någon som sett någon som helst uppmaning till folk att hålla D-vitamin-nivåerna uppe nu när vintern är på ingång? Jag har inte sett några sådana uppmaningar. Är inte det lite konstigt med tanke på den numera närmast totalt bekräftade relationen D-vitaminbrist och allvarligt COVID?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in