2022-10-19, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Åkersberga bör ju vara en covid-region. Jobba hemifrån i lantlig miljö, men ändå med viss förmåga att ta sig till vännerna i stan.

Hela situationen måste blivit rätt sjuk 2022 för många, för allt vänds ju upp och ned. Ekonomisk nedgång ställer även arbetare i en svagare position gentemot mellan-ledning, mellan-ledningen i sin tur är pressad med sina nyckeltal mot ledningen, och vips ställer mellan-ledningen krav på kontorsnärvaro och dylikt vilket innebär pendlingstid och -kostnader. Samtidigt kraschar pensionen och eventuella aktieinnehav. Då dimper elräkningen ned på 40ksek. Huset är värderat -2msek från när man köpte det.

Jag vet inte hur vanlig en så dystopisk situation är, men den är ju inte orimlig.

El-räkning på 40 k? Jorå, den är ganska orimlig. Eftersom du är ingenjör så kan du börja med att räkna baklänges och se vart du hamnar.
Citera
2022-10-19, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Slemhogs hyresfack gav motbud på 2.3% på fastighetsägarnas krav på 9.5%, som jag förutspått landar det på runt 3.5-3.7%, en pizza extra per månad.
Skrattet i nyliberalernas nunor försvann snabbt. Ser lönsamt ut att bo kvar i hyresrätt ett tag till medans bolånetorsken förlorar en 150 lax i månaden hela vintern och tusentals kronor mer i utgifter.

Har en kollega som i panik skrek jag skulle köpa hans pelletsvilla för 1.9 milj. Skulle få åkgräsklippare på köpet. Han köpte den 2007 för 1.5 och har renoverat taket, dränerat och stor lyxig altan och satt in pool, bara el, fönster och ytskikt som behöver fixas. 1.5 i pantbrev, rätt bra pris...

Nu behöver man knappt skambuda längre, säljarna söker upp en själv. Precis som under covidsommaren när alla skulle ha båt och 3 pers på klubben tog reda på mitt nr och ringde och budade.

Bodde inte du i STHLM ganska nyligen? Det du berättar säger mig nämligen att du i nån liten skithåla dit inte ens pendeltåget/nattåget går ...
Citera
2022-10-19, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
El-räkning på 40 k? Jorå, den är ganska orimlig. Eftersom du är ingenjör så kan du börja med att räkna baklänges och se vart du hamnar.
Blir ju lite strawman att attackera hyperbole. Spelar inte så stor roll om elräkningen är 40k eller 10k när man just förlorat flera miljoner, och samtidigt behöver åka buss och t-bana till jobbet för att uppleva den grå-lunkiga Stockholms-misären i sitt esse.
Citera
2022-10-19, 21:39
Medlem
Citat:
Slemhogs hyresfack gav motbud på 2.3% på fastighetsägarnas krav på 9.5%, som jag förutspått landar det på runt 3.5-3.7%, en pizza extra per månad.
Skrattet i nyliberalernas nunor försvann snabbt. Ser lönsamt ut att bo kvar i hyresrätt ett tag till medans bolånetorsken förlorar en 150 lax i månaden hela vintern och tusentals kronor mer i utgifter.

Har en kollega som i panik skrek jag skulle köpa hans pelletsvilla för 1.9 milj. Skulle få åkgräsklippare på köpet. Han köpte den 2007 för 1.5 och har renoverat taket, dränerat och stor lyxig altan och satt in pool, bara el, fönster och ytskikt som behöver fixas. 1.5 i pantbrev, rätt bra pris...

Nu behöver man knappt skambuda längre, säljarna söker upp en själv. Precis som under covidsommaren när alla skulle ha båt och 3 pers på klubben tog reda på mitt nr och ringde och budade.

Vad ska HR-gästerna göra tänker du? Strejka? Det är ingen löneförhandling vi snackar om direkt.
Citera
2022-10-19, 21:40
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Bodde inte du i STHLM ganska nyligen? Det du berättar säger mig nämligen att du i nån liten skithåla dit inte ens pendeltåget/nattåget går ...

Vad tyder på det är en skithåla?
Citera
2022-10-19, 21:42
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Vad ska HR-gästerna göra tänker du? Strejka? Det är ingen löneförhandling vi snackar om direkt.

Hyresgästföreningen har makt, om partnerna inte kan komma överrens avgör skiljedomstol.
I minst 10 år har fastighetsägarna begärt 3.5-4.5% hyreshöjning och det har landat inte ens på hälften så uppenbarligen kan de inte sätta hyror ensidigt.
Citera
2022-10-19, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Blir ju lite strawman att attackera hyperbole. Spelar inte så stor roll om elräkningen är 40k eller 10k när man just förlorat flera miljoner, och samtidigt behöver åka buss och t-bana till jobbet för att uppleva den gråa-lunkiga Stockholms-misären i sitt esse.

Släng dig med vilka ord du vill, men ett absurt påstående är allt annat lika ett absurt påstående. Din el-räkning är i nivå med rymdödlor. Finns säkert ett forum för det också; det är bara inte här (men nuförtiden är jag med osäker om tråden är ovanför rymdödlenivå).
Citera
2022-10-19, 21:46
Medlem
Citat:
Hyresgästföreningen har makt, om partnerna inte kan komma överrens avgör skiljedomstol.
I minst 10 år har fastighetsägarna begärt 3.5-4.5% hyreshöjning och det har landat inte ens på hälften så uppenbarligen kan de inte sätta hyror ensidigt.

Skiljedomstol? Är svårt att inte använda härskartekniker just som lilla gubben lr liknande (eller gjorde jag just det?!); men HGF kan bara använda de lagar som finns och då landar vi i en skälighetsbedömning. Gör med det vad du vill. Du tror väl inte på allvar att det finns ett fack för hyresgäster? HGF är bara till för att förskansa sig pengar till sig själva och sitta oh fika och lyssna på hyresvärdarnas bud.
Citera
2022-10-19, 21:51
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Skiljedomstol? Är svårt att inte använda härskartekniker just som lilla gubben lr liknande (eller gjorde jag just det?!); men HGF kan bara använda de lagar som finns och då landar vi i en skälighetsbedömning. Gör med det vad du vill. Du tror väl inte på allvar att det finns ett fack för hyresgäster? HGF är bara till för att förskansa sig pengar till sig själva och sitta oh fika och lyssna på hyresvärdarnas bud.

Hyresgästföreningen är fackförening för hyresgäster, de ersätter domstolskostnader mot hyresvärd precis som fack mot arbetsgivare och förhandlar hyror på samma sätt.
Skiljedomstolen avgjorde hyror för 2 år sen eller något, och det landade på 0.1% högre än hgf slutbud eller något hehe!

Slemhog är hedersmedlem i hyresfacket och representant. Hört talas om förhandlingsklausulen? vi har stor makt mot såna som dig som försöker stjäla våra pengar.
Citera
2022-10-19, 21:52
Medlem
Citat:
Släng dig med vilka ord du vill, men ett absurt påstående är allt annat lika ett absurt påstående. Din el-räkning är i nivå med rymdödlor. Finns säkert ett forum för det också; det är bara inte här (men nuförtiden är jag med osäker om tråden är ovanför rymdödlenivå).
Den här spyan får mig att inse att den dystopiska misären träffade en öm tå.

Jag kan "trösta" dig med att det bara var en filosofisk tanke.
Citera
2022-10-19, 21:52
Medlem
https://www.booli.se/annons/4732553
-14,3%. Ganska stort fall från utrop till sista bud
Citera
2022-10-19, 21:54
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Det är sådär Moderaterna vill att arbetare ska bo med maxat lånelöfte på kollektivavtallönen, i en barack i utkanten av deras stora tomt.
(M) visionen av premium bostad för arbetare efter 15-20 år i yrkeslivet. Måste ju finnas en morot hängandes på ett metspö framför knegarens ansikte under allt slit. Yeah!

Det är fan den totala dystopin detta projekt. Möjligtvis toppas det utav Kårsta-BRFen men detta är grått, fult, dyrt och ligger i en avkrok till en mindre fashionabel Stockholmsförort.

Kolla denna bild: https://cdn.maklarhuset.se/object/images/5c74fab6-5b34-4e3a-9bc9-40ae3c081ae1/large/a6c63ca6-82b9-43c2-a706-3aa14499536e.jpg

Det är verkligen ett gäng containers som slängts ut mellan husen som sen någon BLT ska lägga 5-10 nettoårslöner för att få rätten att bo i
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in