2022-10-19, 16:43
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Ni överskattar ryssens militära förmåga/kunskap. Detta är det bästa dom kan.

Uppenbaligen.., som yra høns...

Finns æven en till miss de gør, om man tænker efter.
Citera
2022-10-19, 16:44
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban

Min främsta merit är tf. batchef, 1K elitsoldater. Min näst bästa merit är krigsfältslogistik.

En vanlig svensk flodbåt/kajak-big för pimpelfiske kan ta 2+6 passagerare tor på 5 minuter inkl. flytvästpåsättning och lugn och ro. Det blir ca. 72 personer i timmen. 864 på en halvdag eller 1728 personer per dygn.

1.1. Det är med andra ord ingen match att utföra evakueringen. .
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Vilket jävla dravel!
Din fantasi verkar helt gränslös?
Kommentar:
När någon blandar in ordet ”elitsoldater” behöver man inte läsa så mycket mer för att förstå vad man har att göra med, men Solbrillorna har onekligen kommit långt in i sin fantasivärld. Bataljonschef… fantastisk lyteskomik långt ute i spektrat.

Hans tidigare plan för ryssarna var att de skulle utan problem kunna evakuera sina (endast) 3000-6000 soldater mha simmande amfibiefordon, men för civilbefolkningen behöver man kanske ta hjälp av kajaker (!). Inget problem att frakta 100’+ människor oavsett, tydligen.
Citera
2022-10-19, 16:44
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Ett par dagar efter att Medvedev förklarade att förbindelserna mellan länderna skulle upphöra ifall Israel fortsatte beväpna Ukraina.

Och Ryssland har bevisat att det är sämre att ha förbindelser med Ryssland än att inte ha det. Ju mer man distansierar sig från Ryssland, Nordkorea, Iran och Syrien ju bättre.
Citera
2022-10-19, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Undrar om det inte är en ironisk blinkning till Ryssland och Iran, som ju båda blånekar till att några iranska drönare levererats till Putin.
Helt oväsentligt, det viktiga är att Ukraina förfärligt gärna vill ha israeliska vapen och särskilt Iron Dome, men att Israel slår igen dörren i ansiktet på dem.
Citera
2022-10-19, 16:47
Avslutad
Citat:
Undrar om det inte är en ironisk blinkning till Ryssland och Iran, som ju båda blånekar till att några iranska drönare levererats till Putin.

Informationsembargo. Jag är också belagd med dito, har direktkanal i NATO, FRA samt SÄK Författningsskyddet. Det skulle se ut nåt om jag satt och skrev hej vilt.
Citera
2022-10-19, 16:49
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Det finns bara ett sätt som ryssarna gör för att ta vara på sina skadade, och det är en kamrat som sätter en kula i pannan på den skadade!

Makabert nog så är det sant som du skriver. Faktum att att tvångsrekryterade Ivan kan vara glad om man unnar honom en kula i pannan. Om du saknar några kroppsdelar eller delar av dina inälvor så är det nog trevligare att dö direkt.

Men med den brist på materiel som ryssarna har så finns det nog risk att vår Ivan inte ens unnas den lyxen...
Citera
2022-10-19, 16:55
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Måste vara irriterande för ryssarna. De har brist på missiler - och sedan blir samtliga missiler de skickar iväg nedskjutna.

Det är 5 missiler rakt ned i papperskorgen.
Jag undrar dock hur det är med missilbristen nu när Irans mördarregim börjat kränga sina raketer till rysspacket.
Citera
2022-10-19, 16:55
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Helt oväsentligt, det viktiga är att Ukraina förfärligt gärna vill ha israeliska vapen och särskilt Iron Dome, men att Israel slår igen dörren i ansiktet på dem.
Du fattar långsamt vilket vi känner till. Men inser du inte att Iran, officiellt, har gjort samma sak mot Ryssland, dvs man har nekat att sälja/låna/skänka några vapen till Putin?
Citera
2022-10-19, 16:56
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
Informationsembargo. Jag är också belagd med dito, har direktkanal i NATO, FRA samt SÄK Författningsskyddet. Det skulle se ut nåt om jag satt och skrev hej vilt.
Samma här (CIA och Mi6).
Citera
2022-10-19, 16:57
Medlem
Citat:
Du fattar långsamt vilket vi känner till. Men inser du inte att Iran, officiellt, har gjort samma sak mot Ryssland, dvs man har nekat att sälja/låna/skänka några vapen till Putin?
Skillnaden är t ex att Iran inte är känsligt för (nya) påtryckningar från USA medan Israel förvisso är känsligt för påtryckningar från Moskva.
Citera
2022-10-19, 16:59
Medlem
mobeltasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsresenaren
Exakt, det är så jag har tolkat t ex Aftonbladet. I ena artikeln så ramlar ryska armén ihop av sig själv, och under den artikeln så är det en video på att Z behöver mer stöd. Men då vet jag hur du och vissa andra tolkar, och ja jag står fast vid hur jag tolkat. Att du lägger ihop det på det sättet är inte hur jag uppfattat hur media lagt fram det.

Du har inte en tanke att de olika artiklarna belyser olika perspektiv i tid. Stödet som Ukraina behöver är akut, medans huruvida Rysslands armé ska ramla ihop kanske vi snackar inom ett år.

Men länka gärna det du beskriver. En artikel som säger att Putins armé ska ramla ihop, så jag förstår vad du menar.
Blir konstigt att diskutera artiklar, när man inte vet vilka artiklar det handlar om.

För det är det jag menar. Ofta överdriver många medias bild av någonting.
Citera
2022-10-19, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Kommentar:
När någon blandar in ordet ”elitsoldater” behöver man inte läsa så mycket mer för att förstå vad man har att göra med, men Solbrillorna har onekligen kommit långt in i sin fantasivärld. Bataljonschef… fantastisk lyteskomik långt ute i spektrat.

Hans tidigare plan för ryssarna var att de skulle utan problem kunna evakuera sina (endast) 3000-6000 soldater mha simmande amfibiefordon, men för civilbefolkningen behöver man kanske ta hjälp av kajaker (!). Inget problem att frakta 100’+ människor oavsett, tydligen.

Minns med glädje. Fascinerande skrivet av någon som tittat för mycket på film 😎
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in