2022-10-19, 11:34
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Det vore logiskt om mäklarna tar i beaktande att marknaden sjunker och lägger ett högre utgångspris än vad köparna är villiga och betala sant informerar säljaren om detta. Tycker mig se ett sådant mönster när man tittar på budgivningarna idag att extremt mycket säljs för belopp under utgångspris.

Fick månatligt mail från Booli idag med statistik för länet. 17,7% prissänkta bostäder jämfört med 6,5% för ett år sen, ca 2 budgivare per försäljning jämfört med ca 3 för ett år sen och 29 dagar till försäljning från 21 förra året.

Det är helt enkelt inte samma sak som för bara ett halvår sen då budgivningarna här omkring ofta startade ÖVER utgångspris (hur man nu är funtad om man lägger ett första bud högre än utgångs, idioti).

Mäklare vet det och säljare vet det. Blir säljaren "sur" över 1,6 i bud och totalnekar så får man väl buda vidare med en bulvan (fru/sambo t.ex.).
Citera
2022-10-19, 15:09
Medlem
Har tagit era tips och råd i åtanke och lagt ett bud nu! Finns änsålänge inte upplagt på mäklarens hemsida, och h*n lät mycket besviken när jag la det hahahah.. "Det är ju en bit under utgångspris...". Ja, vi får väl se vart det landar. Vi sitter som sagt inte i sjön oavsett!
Citera
2022-10-19, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Det är helt enkelt inte samma sak som för bara ett halvår sen då budgivningarna här omkring ofta startade ÖVER utgångspris (hur man nu är funtad om man lägger ett första bud högre än utgångs, idioti).
Tanken är att skrämma bort övriga potentiella budgivare. Redan från början skicka signalen att man är beredd att betala hur mycket som helst så det är ingen idé för dem att lägga ett bud. När folk väl lagt ett bud är många som av ren envishet fortsätter uppåt över det pris de egentligen tänkt sig beredda att betala.
Citera
2022-10-19, 16:11
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Tanken är att skrämma bort övriga potentiella budgivare. Redan från början skicka signalen att man är beredd att betala hur mycket som helst så det är ingen idé för dem att lägga ett bud. När folk väl lagt ett bud är många som av ren envishet fortsätter uppåt över det pris de egentligen tänkt sig beredda att betala.

I guess.
Men att andra är dårar som gärna knäcker sin ekonomi borde inte hindra en från att åtminstone undersöka om det finns chans att få ner priset några procent. Det är ändå hundratusentals kronor det handlar om. Kan inte kännas så roligt att vinna en budgivning om man gör det 200 tkr över utgångs med inga andra bud.
Citera
2022-10-19, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
I guess.
Men att andra är dårar som gärna knäcker sin ekonomi borde inte hindra en från att åtminstone undersöka om det finns chans att få ner priset några procent. Det är ändå hundratusentals kronor det handlar om. Kan inte kännas så roligt att vinna en budgivning om man gör det 200 tkr över utgångs med inga andra bud.
Det gäller att ha sådan känsla för marknaden att man tror sig kunna avgöra om priset i alla fall kommer rusa iväg. I dagens mer avvaktande marknad är det inte en lyckad strategi.
Citera
2022-10-25, 12:29
Medlem
Kan uppdatera om att mäklaren nyss ringde och vi vann budgivningen på vårat skambud
Citera
2022-10-25, 15:34
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannatyler
Jag och sambon är intresserade av ett hus i STORT behov av renovering men med ett läge och en tomt vi gillar. Marknaden är ju sådär för säljare just nu, och troligtvis ligger det tillsalu för att säljaren är orolig för hur det kommer bli i vinter.

På första visningen var det många spekulanter på plats, framförallt hantverkare som vi gissar inte kommer vilja gå allt för högt i budgivning då de bara ska renovera och sälja. Också flera sällskap som bad om att bli borttagna från listan då det var mer jobb än de räknat med. Det ligger ute för 2 300 000, tror ni vi blir totalt utskämda om vi ger ett skambud på typ 1 600 000? Utgångspriserna i området har gått ner ca 20% på senaste och många objekt har legat ute länge. Man vet ju heller inte hur det blir med räntor osv och tänker att det kan avskräcka köpare och skrämma säljare lite eventuellt?

Vi sitter heller inte i sjön om vi skulle förlora, men tråkigt att uppröra säljaren om priset hamnar på en vettig nivå i slutändan.

Du kan väl lägga vilket bud du vill sen är det upp till säljaren att tacka ja eller nej. Du får väl lägga det budet som du anser huset är värt om det nu måste renoveras en hel del.
Citera
2022-10-25, 15:39
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RIKSKRIM
Det är inte säljarens reaktion du ska oroa dig för. Det är risken för att få dåligt rykte bland mäklarna som den verkliga oroa bör vara för.

Vem fan bryr sig om vad en mäklare tycker?
Citera
2022-10-25, 15:41
Medlem
Facades avatar
Citat:
Kan uppdatera om att mäklaren nyss ringde och vi vann budgivningen på vårat skambud

Friskt vågat och allting vunnet!
Bra kört!
Citera
2022-10-25, 15:43
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:

Haha, fan vad snyggt, skulle precis skriva ett förslag på 1,750. Där ser man, grattis!
Citera
2023-10-10, 17:56
Medlem
Ja det enda är väl att man kan bli utskälld av mäklaren. Det blev vi. Men jag funderar på om säljaren kan bli tvungen att acceptera ett skambud ändå ifall det inte finns några andra bud och de redan köpt andra bostäder? Kan inte banken tvinga en att sälja då? Vi hade inte ens en tanke på att lägga bud på det huset men eftersom det legat ute så länge och haft så många visningar utan att bli sålt så ville vi i varje fall se det ifall att de skulle sänka priset. Efter visningen sa jag att nej det var för dyrt för oss och att vi inte ville lägga något bud. Men hon stod liksom på sig och sa att vi ju kunde lägga bud under eftersom de behövde sälja huset. Så det gjorde jag, jag lade det vi ansåg oss ha råd med utifrån högre ränta, åtgärder av vissa fel på huset osv. Då blev mäklaren arg och tyckte att vi skulle dra tillbaks budet, kan man ens göra så? Det fanns inga andra aktuella bud… de måste ju inte godta vårt oavsett. Varför ville då mäklaren att vi ska dra tillbaks det? Vi är ju fortfarande beredda att köpa till det priset. Kan det vara så att de måste acceptera budet om de är i en jobbig sits med banken eller varför blev mäklaren så arg? Just att mäklaren reagerade så gjorde att jag tänkte att jag nog borde låta budet ligga… mäklaren hade ju bara kunnat strunta i det.
Senast redigerad av Grantoppen2 2023-10-10 kl. 17:59.
Citera
2023-10-10, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Vem fan bryr sig om vad en mäklare tycker?

Ja det undrar jag med. Varför ska man bry sig om ni det? Jag har antagligen ändå inte tänkt anlita samma mäklare för att sälja som för att köpa. Får vi inte köpa huset till det pris vi kan betala med skenande räntor etc. så är det inget vi bryr oss om, vi kommer ju inte lägga högre bud ändå så länge vi inte vinner på lotto.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in