2022-10-19, 12:38
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
Har du bevis på att Ryssland är en fascistregim?

Den här videon från rysk statsmedia bevisar det: https://www.youtube.com/watch?v=CHK4ZRvxssY

Notera hur de förnedrar idén att de ska utreda om det begåtts krigsbrott.
Senast redigerad av Melange5738 2022-10-19 kl. 12:40.
Citera
2022-10-19, 12:39
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Det ser oerhört illa ut nu för ryssarna. Faller Kherson, så kan man misstänka att hela området fram till Krim och bort mot Mariupol snabbt kollapsar också. Då är vi tillbaka i ungefär samma läge som före invasionen i februari.

Det som är avgörande är två saker:

Nope. det är mycket svårt att komma över Dniepr. Och om Zalensky lyckas med det, så får man samma logistiska problem som ryssarna har nu. Om området mellan Kherson och Mariupol faller, så är det högst sannolikt för att Ukraina gör en offensiv österifrån, från Zaporishyie-fronten.

Däremot skulle Khersons fall visa att ryska styrkor är väldigt svaga (eftersom de uppenbarligen prioriterade Kherson över delar av Donbass) och att ryssarna räknat galet fel när de inte mobiliserade tidigare i år.

Trots sådan eventuell svaghet tror jag starkt på att mobilisering och annat kommer att stabilisera fronten längs Dniepr.
Citera
2022-10-19, 12:42
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nope. det är mycket svårt att komma över Dniepr.

På Zaphoritsa-sidan är de redan över. De behöver bara gå ner till Tokmak och sen gå västerut. Ser inte ut att vara så mycket trupp där heller. Det är iaf vad jag skulle gjort.
Citera
2022-10-19, 12:43
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Nope. det är mycket svårt att komma över Dniepr. Och om Zalensky lyckas med det, så får man samma logistiska problem som ryssarna har nu. Om området mellan Kherson och Mariupol faller, så är det högst sannolikt för att Ukraina gör en offensiv österifrån, från Zaporishyie-fronten.

Däremot skulle Khersons fall visa att ryska styrkor är väldigt svaga (eftersom de uppenbarligen prioriterade Kherson över delar av Donbass) och att ryssarna räknat galet fel när de inte mobiliserade tidigare i år.

Trots sådan eventuell svaghet tror jag starkt på att mobilisering och annat kommer att stabilisera fronten längs Dniepr.

Ingen vettig militäranalytiker räknar ju med att mobiliserinen kommer att förbättra läget för Ryssland. Snarare tvärtom, sänkt moral, fler munnar att få fram mat till.

I krigföring 2022 är det inte massiva armeer utan utrustning och träning man behöver, utan precisionsvapen och utbildning.
Citera
2022-10-19, 12:45
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ingen vettig militäranalytiker räknar ju med att mobiliserinen kommer att förbättra läget för Ryssland. Snarare tvärtom, sänkt moral, fler munnar att få fram mat till.

I krigföring 2022 är det inte massiva armeer utan utrustning och träning man behöver, utan precisionsvapen och utbildning.

Att ens svara den där tomten, han har väl änsålänge inte haft ett enda rätt med sina wall-of-text inlägg?
Citera
2022-10-19, 12:48
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burzi
Knappast. Lär känna Clayton och Natali Morris på Redacted. Du kommer bli mycket positivt överraskad.

😂

De stollarna? De kan ju börja med att se över vilka de tillåter tala i sina program.

Pedofilen Scott ritter som exempel. Som för övrigt inte har haft ett enda rätt i sina tal.
Citera
2022-10-19, 12:57
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
På Zaphoritsa-sidan är de redan över. De behöver bara gå ner till Tokmak och sen gå västerut. Ser inte ut att vara så mycket trupp där heller. Det är iaf vad jag skulle gjort.

Ja det var också det jag menade.
Citera
2022-10-19, 13:05
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:

Största anledningen till att ryssarna fick slå till reträtt i Kharkov var att de helt enkelt inte hade män nog att bemanna en hel frontlinje och för lite reserver. De löste problemet med att bemanna Kherson- och Donbassfronterna hyfsat, och i Kharkov extremt glest. Ingen höjdarlösning om du frågar mig. Men det var ett problem som de fick på grund av för få soldater.

Vi vet inte kvaliteten på "de nya" soldaterna än. Min gissning är att de blir bra nog för defensiv krigsföring, dvs problemet som ledde till ryssarnas senaste reträtt elimineras.
Citera
2022-10-19, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
Har du bevis på att Ryssland är en fascistregim?

Eftersom du skapade ditt konto för en månad sedan och därefter bara postat 100 inlägg av Putinpropaganda så är väl ett tips kanske att börja jobba sig igenom den ofantliga mängd av bevis som redan finns i tråden Boris?
Citera
2022-10-19, 13:10
Medlem
Citat:
Största anledningen till att ryssarna fick slå till reträtt i Kharkov var att de helt enkelt inte hade män nog att bemanna en hel frontlinje och för lite reserver. De löste problemet med att bemanna Kherson- och Donbassfronterna hyfsat, och i Kharkov extremt glest. Ingen höjdarlösning om du frågar mig. Men det var ett problem som de fick på grund av för få soldater.

Vi vet inte kvaliteten på "de nya" soldaterna än. Min gissning är att de blir bra nog för defensiv krigsföring, dvs problemet som ledde till ryssarnas senaste reträtt elimineras.

De borde vara osugna på att gå framåt igen iaf. Det lär bli dyrt.
Citera
2022-10-19, 13:10
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Att ens svara den där tomten, han har väl änsålänge inte haft ett enda rätt med sina wall-of-text inlägg?

Du är välkommen att visa inlägg där du haft rätt och jag haft fel i samma fråga. Eller gå och titta tillbaka på vad jag skrev i april-maj. Samt fundera på vad som är en rimlig hit rate när man bedömer kriget. Du får inte 100% rätt om du skriver annat än självklarheter.
Senast redigerad av psychicsailor 2022-10-19 kl. 13:15.
Citera
2022-10-19, 13:11
Medlem
Citat:
Korrekt, de har inte helt slut på dem, men de har till stora delar slut på den andel de kan våga avvara till Ukraina. Men de måste ju resevera 1/2 - 2/3 av sina avancerade vapen till försvaret av Ryssland som du säger, speciellt när de inte längre kan tillverka mer på grund av sanktionerna.

Ryssarna har införskaffat 2400 drönare från Iran hörde jag (vilket är en stor andel av de Iran har). En attack mot Kiev kan vara 80 drönare varav man får in några träffar. Vem som helst kan räkna ut att även drönarna tar slut om några veckor.
Jag såg en siffra som skulle komma från brittisk underrättelsetjänst på att ryssen hade ca 700-800 kryssningsmissiler kvar.

Nu vart det väl medeldistans robotar på väg från Iran, men oavsett detta så känns det som det kommer inte att räcka mer än några månader.

Då nu mängder med luftvärn är på väg till Ukraina så lär ju det mesta skjutas ner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in