Citat:
Ursprungligen postat av
smoerrebom
Det var tydligt att jag syftar på de två posterna som miljö- och energiminister. Har de inte intellektuell kapacitet att själva läsa in sig på dessa komplicerade ämnen så hjälper det troligen inte hur många experter de har som förklarar för dem. I slutändan kommer deras beslut att bygga på kraftiga förenklingar och förutfattade meningar.
Det är samma med justitie, du måste ha en jurist för inte heller en jurist är nån expert på alla rättsområden men han är kapabel att med hjälp av experter sätta sig in i det men någon som typ snecker skulle inte kunna klara det eftersom hon saknar den grundläggande kompetensen.
Sedan finns det enklare poster där man kan ha sådana här fluffiga mediapersoner.
Spelar ingen roll för mig vilka poster du menade. Min kommentar är exakt lika giltig ändå. Vi har haft flera statsråd inom områden där dessa saknat utbildning, men som ändå varit ganska framgångsrika. Vi har också haft till exempel Tomas Bodström, en tämligen framgångsrik jurist, som varit en ren katastrof på sin post.
Precis som du säger, alla områden som ett statsråd har, är för stort för att en enskild person ska kunna ha kunnandet och kompetensen inom det, då är det klart bättre att ta in experter, verkliga experter, och sedan ha ett statsråd som lyssnar på dessa.
Har Göran Persson till exempel en nationalekonomiutbildning? Var han speciellt dålig under sin tid som finansminister?