2022-10-19, 09:42
Medlem
https://mobile.twitter.com/GirkinGirkin/status/1582621231949283328

Full fart på evakueringen nu. Ser ut att de är i nån hamn. Ska civila evakueras med båtar?
Citera
2022-10-19, 09:42
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ja, då är det nog bara en frågan om dagar/max en vecka tills man har lämnat Kherson. Sedan så läste jag någonstans att ryssarna önskade "evakuera" ca. 60-75.000 personer (om jag inte minns fel). Hur många är det egentligen kvar i staden ?

Kenneth Gregg tror också på max en vecka innan Kherson är befriat.

Citat:
Samtidigt har ryzzarna börjat förbereda sina medborgare på dåliga nyheter genom att informera om en strategisk reträtt från Kherson Oblast temporärt. Denna evakuering har redan påbörjats och jag tror att vi kan tåga in i Kherson under weekenden eller i början av nästa vecka.

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440

Hur många som vill bli evakuerade är väl lite oklart, Kherson var ju tidigt ett motståndsnäste för Ukraina, så djävla många kollaboratörer kan det väl inte finnas så att man hamnar på de siffror du nämner.
Citera
2022-10-19, 09:43
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ja, då är det nog bara en frågan om dagar/max en vecka tills man har lämnat Kherson. Sedan så läste jag någonstans att ryssarna önskade "evakuera" ca. 60-75.000 personer (om jag inte minns fel). Hur många är det egentligen kvar i staden ?
Hur kan du evakuera så många om alla broar är utslagna?
Citera
2022-10-19, 09:43
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Spelar du dum eller tycker du på riktigt att man ska skeppa vapen till Gaza? Iran förser Hizbollah med vapen och inget västland kommer förse en terrororganisation med vapen, så är det. Skicka vapen till Vietnam hade ju varit rätt meningslöst då det rörde sig om inbördeskrig med två stormakter på varsin sida, de kunde inte få in mer vapen om de så försökte.

Det förekom bojkott av israeliska varor, definitivt så det stämmer inte. Men ett land måste få skydda sig mot oprovocerade angrepp (oprovocerat såtillvida att det inte rör sig om att skjuta tillbaka) och det är precis vad Israel gör.

Du kan inte jämföra Vietnam eller Hizbollah med kriget i Ukraina då det rör sig om en regelrätt invasion i syfte att annektera landet. Det Ryssland håller på med i Ukraina är folkmord och terror och de försöker inte ens dölja det.

Om man väljer att heja på Ryssland i det fallet så ska man inte ens ta upp Vietnam eller Palestina. Du får heja på Ryssland men du ska inte försöka få det att låta som om det är rättfärdigat, det ryssarna gör.

Förövrigt har nog Ryssland sina egna svin i skogen, med erövring/kolonisering :

Hur Ryssland blundar för sin koloniala historia

Ryssland har förtryckt andra länder och folk i århundraden. Varför är det så svårt för många ryssar att erkänna detta för sig själva? Mest trassligt är deras förhållande till Ukraina.

https://www.spiegel.de/ausland/wie-russland-die-augen-vor-seiner-kolonialgeschichte-verschliesst-a-83eae96e-f99a-4467-a05c-4cd3679f e58a?dicbo=v2-5210c7b61c90011ea7fc10472eda83ec

Men det tas inte upp..
Citera
2022-10-19, 09:49
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det demonstrerades ibland mot Israel, främst av vänsterrörelser. Och USA var "kritiska"...
Men några sanktioner blev det inte. Ingen bojkott eller handelsstopp, inga militära vapen till Palestina.
Jag minns inte heller att Sverige gav militärt stöd till Vietnam när USA angrepp detta lilla land på 60-talet, eller att Europa införde några ekonomiska sanktioner mot USA när de invaderade Irak.
Så vad är så speciellt med Ryssland?

Proportionerna bl.a. Ryssland har dödat fler civila i Ukraina än Israel gjort i sin moderna existens. Palestinafalangen är samma gäng som du tillhör här. Det är samma personer som gnäller över att en kaosunge får plikta med livet som att Ryssland inte får bomba köpcentrum och tågstationer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det demonstrerades ibland mot Israel, främst av vänsterrörelser. Och USA var "kritiska"...
Men några sanktioner blev det inte. Ingen bojkott eller handelsstopp, inga militära vapen till Palestina.
Jag minns inte heller att Sverige gav militärt stöd till Vietnam när USA angrepp detta lilla land på 60-talet, eller att Europa införde några ekonomiska sanktioner mot USA när de invaderade Irak.
Så vad är så speciellt med Ryssland?

Det specielle med Rusland er at Rusland fører imperial angrebskrig med det formål at annektere et andet land, forslave landet og lægge det ind under Rusland.

Noget tilsvarende har USA aldrig gjort.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Kenneth Gregg tror också på max en vecka innan Kherson är befriat.

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440

Hur många som vill bli evakuerade är väl lite oklart, Kherson var ju tidigt ett motståndsnäste för Ukraina, så djävla många kollaboratörer kan det väl inte finnas så att man hamnar på de siffror du nämner.

Nej, jag tror inte heller på att 60-75k vill lämna frivilligt. Men det ser väl fint ut på rysk tv (på avstånd) när många blir tvångsdeporterade. Man försöker att plocka med sig så många som möjligt, utav den yngre befolkningen..tror jag på. Äldre och sjuka får bli kvar.

Krävs dock en stor logistik för detta, det är ju 10.000 om dagen som måste deporteras om man skall lyckas på en vecka.
Citera
2022-10-19, 09:50
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
HIMARS slog till igen, enligt dessa videor:

Men vad är det för stridshuvud som användes? M30A1?

Det ser ut som det, ja. Effektiv rackare den där.
Citera
2022-10-19, 09:51
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Hur är jag landsförrädare när jag ser att det pågår en massa mygel inom eliten, tvinga fram krig?

Tiderna förändras, folk ändrar sig. Dock inte alltid till fördel.

Finns inget "tvingande" din dumme fan, ryssjäveln invaderade oprovocerat Ukraina! Finns inga ursäkter och ditt jävla trams om judar och maktelit är så förbannat utvecklingsstört att man blir mörkrädd. Lägg in dig på avgiftning snarast möjligt!
Citera
2022-10-19, 09:52
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Nej, jag tror inte heller på att 60-75k vill lämna frivilligt. Men det ser väl fint ut på rysk tv (på avstånd) när många blir tvångsdeporterade. Man försöker att plocka med sig så många som möjligt, utav den yngre befolkningen..tror jag på. Äldre och sjuka får bli kvar.

Krävs dock en stor logistik för detta, det är ju 10.000 om dagen som måste deporteras om man skall lyckas på en vecka.

Alltså ryssen tar med sig mänskliga sköldar när de retirerar, det är vad som händer.
Citera
2022-10-19, 09:56
Medlem
Alsenos avatar
Jävligt bra om Israel ger sig in i kriget på Ukrainas sida nu när putler böjt sig framåt framför iranska skäggen.
Citera
2022-10-19, 09:58
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Finns inget "tvingande" din dumme fan, ryssjäveln invaderade oprovocerat Ukraina! Finns inga ursäkter och ditt jävla trams om judar och maktelit är så förbannat utvecklingsstört att man blir mörkrädd. Lägg in dig på avgiftning snarast möjligt!

Tack för alla komplimangerna, uppskattar er ålänningar

Nämen, ingen vill ha krig. Som jag ser på det idag, maktspel. Kommer hända många många gånger i all framtid, vi människor förändras inte.
Senast redigerad av EastClintfood 2022-10-19 kl. 10:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in