2022-10-19, 09:22
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det demonstrerades ibland mot Israel, främst av vänsterrörelser. Och USA var "kritiska"...
Men några sanktioner blev det inte. Ingen bojkott eller handelsstopp, inga militära vapen till Palestina.
Jag minns inte heller att Sverige gav militärt stöd till Vietnam när USA angrepp detta lilla land på 60-talet, eller att Europa införde några ekonomiska sanktioner mot USA när de invaderade Irak.
Så vad är så speciellt med Ryssland?

Närheten och att det sker medan världens nationer började förbereda sig för att återhämta sig efter pandemin.

Det är lite av en perfekt storm
Citera
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Det demonstrerades ibland mot Israel, främst av vänsterrörelser. Och USA var "kritiska"...
Men några sanktioner blev det inte. Ingen bojkott eller handelsstopp, inga militära vapen till Palestina.
Jag minns inte heller att Sverige gav militärt stöd till Vietnam när USA angrepp detta lilla land på 60-talet, eller att Europa införde några ekonomiska sanktioner mot USA när de invaderade Irak.

Det välkända svenska ryssfobin.

Snart borde det hända grejer, innan hösten fullt ut tar över.
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Vackert skrivet, så tänker alla alfa haner, beta honor hittar vi här i tråden.

Jag skulle nog tro att Ryssland kommer att vinna kriget.
Usa/EU och ukraina har gjort ett stort misstag.

’Alfa haner’? Är du yngre än 14 år?

Kan du inte delta i diskussionen med argument i stället?

Vad är definitionen för folkmord och hur kan det vara det som skedde i Donbass?
Citera
2022-10-19, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
En befriad kvinna i Kherson berättar lite om ryssarna:

Det är så en rysk "befrielse" går till. Ryssarna befriar invånarna på deras saker. Dvs stjäl deras saker. En ukrainsk befrielse är däremot på riktigt.

Förhoppningsvis så blir hela Ukraina snart befriat. På riktigt.

Ja Russisk "befrielse" efter anden verdenskrig medførte at 7000 virksomheder beslaglagdes i Østtyskland og store mængder stjålet industriudstyr førstes til Rusland:

https://denstoredanske.lex.dk/DDR
Citera
2022-10-19, 09:24
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
En befriad kvinna i Kherson berättar lite om ryssarna:

Det är så en rysk "befrielse" går till. Ryssarna befriar invånarna på deras saker. Dvs stjäl deras saker. En ukrainsk befrielse är däremot på riktigt.

Förhoppningsvis så blir hela Ukraina snart befriat. På riktigt.
"Freedom is just another word for nothing left to lose"

Troligtvis lär man även hitta massgravar i Kherson om Ukraina tar tillbaka staden. Precis som i andra städer man tagit tillbaka.
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Det välkända svenska ryssfobin.

Snart borde det hända grejer, innan hösten fullt ut tar över.

Vad i all världen är det du tror kan hända? En rysk motoffensiv? Varför dröjer den? Hur ska det gå för alla tiotusentals ryska knallande som saknar utbildning, utrustning och motivation?
Citera
Medlem
Draken55s avatar
Citat:

Orka med er whataboutism från 70 år tillbaka, vad är det för felkopplingar på er?

Du fattar inte skillnaden mellan att invadera och som ryssland gör, stjäla land som på 1800-talet.
Citera
2022-10-19, 09:32
Medlem
Reimers avatar
Enligt ryska källor så rullar offensiven i Kherson på.

Citat:
Russian source
“Ukrainian forces have launched another attack north east of Kherson frontline.”

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1582627593802907648
Citera
2022-10-19, 09:33
Medlem
leachs avatar
Evacuation in Kherson
https://twitter.com/TpyxaNews/status/1582634419365388289
Citera
2022-10-19, 09:37
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Enligt ryska källor så rullar offensiven i Kherson på.

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1582627593802907648

Ja, då är det nog bara en frågan om dagar/max en vecka tills man har lämnat Kherson. Sedan så läste jag någonstans att ryssarna önskade "evakuera" ca. 60-75.000 personer (om jag inte minns fel). Hur många är det egentligen kvar i staden ?
Citera
2022-10-19, 09:38
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:

Spelar du dum eller tycker du på riktigt att man ska skeppa vapen till Gaza? Iran förser Hizbollah med vapen och inget västland kommer förse en terrororganisation med vapen, så är det. Skicka vapen till Vietnam hade ju varit rätt meningslöst då det rörde sig om inbördeskrig med två stormakter på varsin sida, de kunde inte få in mer vapen om de så försökte.

Det förekom bojkott av israeliska varor, definitivt så det stämmer inte. Men ett land måste få skydda sig mot oprovocerade angrepp (oprovocerat såtillvida att det inte rör sig om att skjuta tillbaka) och det är precis vad Israel gör.

Du kan inte jämföra Vietnam eller Hizbollah med kriget i Ukraina då det rör sig om en regelrätt invasion i syfte att annektera landet. Det Ryssland håller på med i Ukraina är folkmord och terror och de försöker inte ens dölja det.

Om man väljer att heja på Ryssland i det fallet så ska man inte ens ta upp Vietnam eller Palestina. Du får heja på Ryssland men du ska inte försöka få det att låta som om det är rättfärdigat, det ryssarna gör.
Citera
2022-10-19, 09:40
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Nej, snart är jag urkopplad från samtalet. Tack för att du använde dig av våran tjänster, 29 rubel/min

Du har uppenbara svårigheter att förklara hur detta påstådda folkmord ser ut. Hur definierar du folkmord, och hur appliceras detta på Donbass 2014 - 22?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in