2022-10-17, 17:14
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
En sak ska du ha klar för dig, gubbe lelle, och det är att förlaget enkom ger ut den här boken för att tjäna pengar.

Om de tror att den kommer att bli en vinstmaskin i olika länder kan du ge dig tusan på att de har löst översättningsfrågan för länge sedan.

De har garanterat letat upp och skrivit kontrakt med översättarna för länge sedan. Det handlar om långa ledtider.

Jag var så sent som i helgen på ett event där jag pratade några litterära översättare som håller på med manus för utgivning nästa höst. Som jobbar heltid med dem.

Att Greta, som går sista året på gymnasiet, skulle "vara delaktig i det tunga arbetet med översättningar" och översätta ett litet stycke då och då på sin lediga tid ... det finns inte på någon karta. Mer sannolikt att förlaget har delat upp manuset på flera olika rutinerade proffs för att komma till publicering så snart som möjligt.

Men det är meningslöst att försöka förklara för den som inte vill - eller förmår? - begripa logiska resonemang.

Dessutom hatar jag ingen. Jag tycker däremot väldigt synd om Greta som har dragits in i en cirkus hon inte bemästrar och ska försöka svara på frågor hon inte klarar av i olika intervjusituationer. Ett bondeoffer för att andra ska tjäna pengar och/eller tillskansa sig makt.

Med tanke på ditt blodtryck skulle jag rekommendera att du aldrig läser mina inlägg. Alls.

Innan du seglar fram som paragrafryttare nästa hoppas jag du förstår vad som är Off topic.
Jahaja, jag antar att du har källor pä Allen Lane/Penguin förlagets vinststrategi?
Alla vinster ifrån Gretas tidigare böcker inklusive Scener ifrån hjärtat har efter omkostnader donerats bort.

Att jobba med översättningar är ingen raketforskning. Dessa övesättningar har redan varit igång sedan en lång tid tillbaks gällande The Climate Book.

EDIT. Den svenska översättningen Klimatboken släpps 10 november. Översättare: Clas Bernes, Leo Gefvert, Maria Katerine Larsson, Öivind Vågen..

Dock kan Greta ha varit behjälplig till översättarna med att förklara kontext inom vissa stycken.
Senast redigerad av Giant Squid 2022-10-17 kl. 17:48.
2022-10-18, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Jahaja, jag antar att du har källor pä Allen Lane/Penguin förlagets vinststrategi?
Alla vinster ifrån Gretas tidigare böcker inklusive Scener ifrån hjärtat har efter omkostnader donerats bort.

Att jobba med översättningar är ingen raketforskning. Dessa övesättningar har redan varit igång sedan en lång tid tillbaks gällande The Climate Book.

EDIT. Den svenska översättningen Klimatboken släpps 10 november. Översättare: Clas Bernes, Leo Gefvert, Maria Katerine Larsson, Öivind Vågen..

Dock kan Greta ha varit behjälplig till översättarna med att förklara kontext inom vissa stycken.

Inget företag kan överleva på att idka välgörenhet, alternativt lever de på välgörenhet eller subventioner från skattebetalarna. Om inte annat så måste de anställda kunna betala sin hyra och köpa lite bröd. (Cheferna brukar också ha intresse av att leva gott. Hur mycket var det nu Bengt Westerberg tog ut som Röda Korset-chef?)

Men uppenbarligen hade Greta missat att översättningen redan var gjord. Hon uttryckte ju förhoppningar om att kunna tjäna en slant på att göra det jobbet.

Och de lär ju knappast ha bett henne om hjälp med att förklara någonting. Då borde ju till och med hon ha kunnat lägga ihop två och två. Till och med hon.

Vad förvånad hon kommer bli när hon får nys om lanseringen om några veckor:

”Jamen det var ju JAG som skulle översätta boken!!!!!!! (så vad ska jag nu tjäna pengar på????”)

Kanske göra en egen version?
2022-10-18, 08:39
Medlem
Giant Squids avatar
Greta med i intervju i BBC2 ikväll.

Hon vill inte börja inom politiken. Och hon kommer inte åka till COP27 i Egypten.

Greta Thunberg: I don't want to go into politics
Citat:
Climate activist Greta Thunberg has said she will not pursue a career in politics - because it is too "toxic".

The 27th Conference of the Parties to the United Nations Framework Convention on Climate Change (Cop27), is in Egypt, on 6-18 November - but Ms Thunberg will be absent.

"I'm not needed there," she said. "There will be other people who will attend, from the most affected areas. And I think that their voice there is more important."
https://www.bbc.com/news/science-environment-63130705.amp
2022-10-18, 11:05
Medlem
Citat:
Greta med i intervju i BBC2 ikväll.

Hon vill inte börja inom politiken. Och hon kommer inte åka till COP27 i Egypten.

Greta Thunberg: I don't want to go into politics

https://www.bbc.com/news/science-environment-63130705.amp

”I can’t lie”, säger Greta fräckt. Hur var det nu med skolstrejkerna igen, och alla andra konstigheter vi har diskuterat till förbannelse?

Tacka f-n för att folk i fattiga länder inte vill missa tillfället att dra in enorma summor från västerlänningar med dåligt samvete.

Vad kan vara mer effektivt än att hänvisa till historiskt återkommande väderkatastrofer och väderhändelser och påstå att just de här beror på fossil förbränning?
2022-10-18, 17:15
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
”I can’t lie”, säger Greta fräckt. Hur var det nu med skolstrejkerna igen, och alla andra konstigheter vi har diskuterat till förbannelse?

Tacka f-n för att folk i fattiga länder inte vill missa tillfället att dra in enorma summor från västerlänningar med dåligt samvete.

Vad kan vara mer effektivt än att hänvisa till historiskt återkommande väderkatastrofer och väderhändelser och påstå att just de här beror på fossil förbränning?
Var det "fräckt" eller avancerat "fräckt" hur mäter man fräckhet? Förlåt för lyteskomiken.
Greta har även passat på att ha ett Zoommöte med artisten Björk om fortsatt samarbete. Björk verkar redan ha fått en kopia utav The Climate Book och börjad läsa i den. Kul.

Citat:
“I haven’t met a politician ready to do what it takes”: Greta Thunberg and Björk in conversation
https://www.newstatesman.com/environment/2022/10/greta-thunberg-bjork-guomundsdottir-interview-climate-change
2022-10-18, 20:14
Medlem
Greta berättar selektivt är min slutsats. Hon har träffat åtminstone två politiker som verkligen stått och står för radikala miljö- och klimatplaner. Vi är dock vänner till Greta och därför kanske hon inte räknar oss som förtroendevalda fast vi båda är det.

Vad gäller att hon inte vill bli politiker skulle Greta ha lagt till de viktiga orden just nu! Till skillnad från säkert alla andra i tråden, har jag varit med på pressmöten tillsammans med Greta och enligt hennes önskan svarat på journalisternas frågor tillsammans med henne.

Då sa hon att det var fullt möjligt att hon blev riksdagsman i framtiden, men att hon inte hade bestämt sig. I den senare berömda TV-intervjun med Arnold formulerade hon sig mera försiktigt, men sa där att det var inte uteslutet att hon skulle ställa upp i val, när Arnold undrade om hon hade politiska ambitioner.

Sanningen är säkert att Greta vill vänta och se och bara slå till om hon får ett riktigt bra politiskt erbjudande. Hon är skicklig på att improvisera för det mesta.

Vad gäller Greta aktivistkompis Kommendören så ska jag tillägga att man kan bli Kommendör även genom att få ett Storkors av en förtjänstorden. Greta kan själv vara en sådan Kommendör.
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-10-18 kl. 20:19.
2022-10-18, 21:19
Medlem
Citat:
Det som finns är nog dokumenterat här i tråden.

EDIT: 13.5 mille i det här inlägget bara
(FB) Greta Thunberg (klimataktivist)

Varav du dokumenterade 3,5.

Om Greta hade donerat t.ex 2 millar till Pakistan så kan man räkna ut med valfri kroppsdel att det hade blivit jätterubriker i medierna.

Om hon påstår sig ha skänkt bort flera miljoner men utan att förklara vart så får hon acceptera att en och annan blir misstänksam. Det kan väl inte vara så illa att hennes stiftelse sitter och ”trycker” på enorma summor när det finns skriande behov ute i världen?

Citat:
Var det "fräckt" eller avancerat "fräckt" hur mäter man fräckhet? Förlåt för lyteskomiken.
Greta har även passat på att ha ett Zoommöte med artisten Björk om fortsatt samarbete. Björk verkar redan ha fått en kopia utav The Climate Book och börjad läsa i den. Kul.

https://www.newstatesman.com/environment/2022/10/greta-thunberg-bjork-guomundsdottir-interview-climate-change

Lyteskomiken? Du har märklig humor. Precis som Greta själv, som bryter ut i omotiverade fnissattacker med ojämna mellanrum.

En tonårstjej och en medelålders flummig sångerska som ska samarbeta i klimatfrågan? Bara Jane Fonda som saknas för att trion ska bli komplett.

Inte att undra på att Greta inte vill bli politiker. Då måste hon ställa upp i debatter med åsiktsmotståndare och förklara hur hennes åtgärder ska finansieras och om de över huvud taget är genomförbara.

Som aktivist kan hon däremot resa jorden runt och tjoa och vifta med skyltar när hon inte sjunger och tar danssteg.

Hon kan, kort sagt, förbli ett oansvarigt barn så länge någon vill betala för henne.

Efter det kan hon ju försöka försörja sig som översättare. Så länge hon inte ger sig på raketforskning så ska det säkert inte möta några problem. Slutet gott, allting gott

Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Greta berättar selektivt är min slutsats. Hon har träffat åtminstone två politiker som verkligen stått och står för radikala miljö- och klimatplaner. Vi är dock vänner till Greta och därför kanske hon inte räknar oss som förtroendevalda fast vi båda är det.

Vad gäller att hon inte vill bli politiker skulle Greta ha lagt till de viktiga orden just nu! Till skillnad från säkert alla andra i tråden, har jag varit med på pressmöten tillsammans med Greta och enligt hennes önskan svarat på journalisternas frågor tillsammans med henne.

Då sa hon att det var fullt möjligt att hon blev riksdagsman i framtiden, men att hon inte hade bestämt sig. I den senare berömda TV-intervjun med Arnold formulerade hon sig mera försiktigt, men sa där att det var inte uteslutet att hon skulle ställa upp i val, när Arnold undrade om hon hade politiska ambitioner.

Sanningen är säkert att Greta vill vänta och se och bara slå till om hon får ett riktigt bra politiskt erbjudande. Hon är skicklig på att improvisera för det mesta.

Vad gäller Greta aktivistkompis Kommendören så ska jag tillägga att man kan bli Kommendör även genom att få ett Storkors av en förtjänstorden. Greta kan själv vara en sådan Kommendör.

Välkommen tillbaka, Inspiratoeren Trodde inte heller att du skulle kunna slita dig från tråden någon längre tid.

Om Greta sa att det är ”fullt möjligt att hon blir riksdagsman i framtiden” så hade hon nog missat hur processen går till.

Hon kanske kan läsa en bok om det på tåget till London?
2022-10-18, 21:21
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:

€1 miljon är lika med 10 miljoner SKR.

EDIT: kul att din soulmate och lekkamrat är tillbaks.
Senast redigerad av Giant Squid 2022-10-18 kl. 21:23.
2022-10-18, 21:21
Avslutad
Citat:

Om Greta får ett riktigt bra politiskt erbjudande.Glöm det Hon vill inte och det får du respektera.
2022-10-18, 21:22
Medlem
Citat:

Till skillnad från säkert alla andra i tråden, har jag varit med på pressmöten tillsammans med Greta och enligt hennes önskan svarat på journalisternas frågor tillsammans med henne.

Var kan vi ta del av dessa pressmöten?
2022-10-18, 21:33
Medlem
Citat:

Om Greta hade donerat t.ex 2 millar till Pakistan så kan man räkna ut med valfri kroppsdel att det hade blivit jätterubriker i medierna.

Om hon påstår sig ha skänkt bort flera miljoner men utan att förklara vart så får hon acceptera att en och annan blir misstänksam. Det kan väl inte vara så illa att hennes stiftelse sitter och ”trycker” på enorma summor när det finns skriande behov ute i världen?

Lyteskomiken? Du har märklig humor. Precis som Greta själv, som bryter ut i omotiverade fnissattacker med ojämna mellanrum.

En tonårstjej och en medelålders flummig sångerska som ska samarbeta i klimatfrågan? Bara Jane Fonda som saknas för att trion ska bli komplett.

Inte att undra på att Greta inte vill bli politiker. Då måste hon ställa upp i debatter med åsiktsmotståndare och förklara hur hennes åtgärder ska finansieras och om de över huvud taget är genomförbara.

Som aktivist kan hon däremot resa jorden runt och tjoa och vifta med skyltar när hon inte sjunger och tar danssteg.

Hon kan, kort sagt, förbli ett oansvarigt barn så länge någon vill betala för henne.

Efter det kan hon ju försöka försörja sig som översättare. Så länge hon inte ger sig på raketforskning så ska det säkert inte möta några problem. Slutet gott, allting gott

Välkommen tillbaka, Inspiratoeren Trodde inte heller att du skulle kunna slita dig från tråden någon längre tid.

Om Greta sa att det är ”fullt möjligt att hon blir riksdagsman i framtiden” så hade hon nog missat hur processen går till.

Hon kanske kan läsa en bok om det på tåget till London?
Greta vet redan väl om, att det är en större utmaning att få tillräckligt med förtroende för ett personligt mandat i ett val. Det är betydligt vanligare att man misslyckas än lyckas här. Så provar hon i framtiden med detta, måste hon både vara skicklig och ha tur för att få ett eget mandat. Enbart att vara berömd räcker inte, även om det är en fördel i spelet att vara det. Vi får se hur det går!
2022-10-18, 21:38
Medlem
Citat:
Var kan vi ta del av dessa pressmöten?
De är bara några få som var gemensamma, men det är upp till Greta om och när hon vill marknadsföra länkarna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in