2022-10-18, 16:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
För att sätta sådant här i perspektiv så behöver man fundera litet på hur man hamnar hos Kronkalle, till att börja med.

Man kan ansöka om ett sk "betalningsföreläggande". Det kan man göra direkt en faktura förfallit, och det gör många företag regelmässigt. Man behöver alltså inte gå via inkassopåminnelser eller skicka egna betalningspåminnelser. I princip är detta att jämföra med att få en betalningspåminnelse, och få fakturan fördyrad med ansökningsavgiften.

Handlar det om sådant är det naturligtvis en skitsak.

Citat:
Ursprungligen postat av Arnebrylenius
Hon behöver terapi. Samt en ekonomikonsult.

Hennes lön kan det inte vara något fel på, snarare slarvigt beteende, nu vet jag inte om det blev någon betalningsanmärkning då hon säkert betalade illa kvickt men att hamna hos fogden på rutin, då bör hon nog se över sina rutiner, men hon ebba rycker säkert bara på axlarna och kör på som vanligt, klingar dåligt som minister om detta fortsätter.
Senast redigerad av moderaton 2022-10-18 kl. 16:46.
Citera
2022-10-18, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Och den där husaffären också, fin vice statsminister.
Är hon verkligen kreditvärdig om hon upprepade gånger har skulder till fogden? Eller köper hon hus kontant?
Citera
2022-10-18, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Normalt kommer det 1-2 påminnesler, sedan 1-2 inkasso. Sedan fogden. Det är ganska lång väg innan det hamnar där och betalar man för sig så kommer ingen räkninga alls. Köper man smink eller kläder betalar man det i butiken, på palts. Eller vid nätköp; när man checkar ut från närbutiken i samband med beställning. Att tjafsa med fakturor är ju att be om problem. Se bara på exemplet tråden handlar om.

Förut var väl t.om. faktura eller avbetalning (oftast via Klarna) förvalt alternativ på många nätbutiker (men det är visst inte tillåtet längre). Inte så konstigt om Klarna blivit stora. Många vill inte heller betala innan de fått varan.
Citera
2022-10-18, 16:50
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Normalt kommer det 1-2 påminnesler, sedan 1-2 inkasso. Sedan fogden. Det är ganska lång väg innan det hamnar där och betalar man för sig så kommer ingen räkninga alls. Köper man smink eller kläder betalar man det i butiken, på palts. Eller vid nätköp; när man checkar ut från närbutiken i samband med beställning. Att tjafsa med fakturor är ju att be om problem. Se bara på exemplet tråden handlar om.

Jag kan såklart inte veta om Ebba har fått flera påminnelser, utan pekar bara på att det är fullt tillåtet (och många företag gör det) att gå direkt till Kronofogden för ett betalningsföreläggande i stället för att gå via egna system.
Citera
2022-10-18, 16:54
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daninho
Har man det tillräckligt välställt är det inga problem OM man hamnar i kronofogdens register - sålunda nonchalans, betalar förr eller senare. I dessa politikers fall är det mer svårförståeligt - inte för att ekonomin är något problem men med vetskapen att OM jag inte betalar och hamnar hos Kronofogden så VET jag att media snokar reda på det - då handlar det mer om att man är dum i huvudet.
Hon trodde nog aldrig riktigt på en valseger. Jag har en minnesbild av henne från valnatten vid tidpunkten då S ännu låg på topp. Hon försa sig och nämnde plötsligt att hon skulle skriva böcker om hennes liv å säkert där i åldringens stuga hon snodde av honom snurrig som han ju var.

Det befarades ju att just hon tack vare "stugaffären" var ett sänke för KD. Det gick mycket riktigt neråt men "bara" med 0,9%, mycket ändå för ett parti runt 5%!

Tycker det ser ut som "de tre vi$e männen" försöker växla ner henne med en vice statsministerpost å så nåt om "driva kärnkraft".
Citera
2022-10-18, 17:03
Medlem
HomoDeuss avatar
Skönt med vanliga människor i regeringen. Litar inte för en sekund på omdömet hos ängsliga aspbergare som aldrig hamnat hos fogden eller gjort något ”fel”.

Fläckfria bakgrunder visar bara att man aldrig riskerat något. Och sådana typer är naturligtvis inte värda att driva politik.
Citera
2022-10-18, 17:05
Medlem
feemaxxxs avatar
Folk som inte har det så bra ekonomiskt ställt, får se till att pengarna räcker och är noga med att betala räkningen i tid för att inte komma i otakt/glid med räkningarna.
Det där med att inte alltid betala räkningar i tid känner jag flera högre avlönade som slarvar med, också jag. Man får brev/räkningarna, slänger de i en hög och tänker "de där betalar jag nör jag har tid", sedan blir de liggande. Plötsligt kommer inkassokravet.. Högen med breven sprättas upp och man betalar skiten i ett svep.
Citera
2022-10-18, 17:08
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Så, nu är gode Ebba vald till näringsminister.
Hur märkligt är det att ha en näringsminister som har återkommande ärenden hos kronofogden i form av obetalda fakturor? Ebba verkar knappt ha koll på fakturor hon får hemskickade då hon har haft ärenden hos kronofogden 2020, 2021 samt 2022.

https://www.dn.se/sverige/nya-vice-statministern-ebba-busch-hade-flera-skulder-hos-kronofogden/

Kan möjligen Ebba haft Annika Strandhäll som mentor?
Citera
2022-10-18, 17:08
Medlem
Bättre med en f.d. svetsare som statsminister. Bara mygel nu.
Citera
2022-10-18, 17:09
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnebrylenius
Skit i utseende. Jag vill ha kompetens!
Ebba Busch är Sveriges mest kompetenta politiker någonsin! Nöjd?
Citera
2022-10-18, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ash123
Vad är det som är förvånande? En östeuropeisk bimbo väljer alltid kläder och smink före något annat. De ser ut som kärringar utan smink och flashiga kläder.

Ebba är östeuropeisk?
Citera
2022-10-18, 17:17
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Varför är det så svårt för människor att inte hamna hos kronofogden?

Jag skämdes som en gris då jag fick en påminnelse en gång. Det tydde på att jag missat nogot så banalt som att göra rätt för mig.

Om du hamnat hos fogden och sedan betalat så hade du inte gjort rätt för dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in