2022-10-18, 15:35
Bannlyst
Dokument från Kronofogden visar att KD-ledaren har haft tre skulder hos myndigheten de senaste
två åren. En av skulderna gäller en obetald räkning på närmare 900 kronor till Bianca Ingrossos
skönhetsmärke CAIA Cosmetics. / 900 kronor bara och fogden med hennes lön? /Expressen
Citera
2022-10-18, 15:37
Medlem
Hennes utbildning är ett betydligt större problem. Den finns inte.
Citera
2022-10-18, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Du utgår ifrån att alla har samma uppfostran, syn på pengar och sparande, samt ekonomiska förståelse som du själv. Självklart är det ofattbart för någon som har stenkoll på sin ekonomi att förstå hur man kan hamna hos fogden.

Med den inställningen kommer du aldrig att förstå situationen.

I en optimal värld hade det gärna fått vara någorlunda ordningssamma personer som ska styra riket. Men en sådan värld är vi långt ifrån.
Citera
2022-10-18, 15:44
Medlem
Hur kan så många politiker ha så jävla svårt att betala i tid? Dröjer rätt länge innan fakturor går till kronis....
Citera
2022-10-18, 15:50
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Varför är det så svårt för människor att inte hamna hos kronofogden?

Jag skämdes som en gris då jag fick en påminnelse en gång. Det tydde på att jag missat nogot så banalt som att göra rätt för mig.

Borde vara speciellt för en person med offentligt ämbete. Till Ebbas försvar har hon inte haft skulder hos Kronofogden utan "bara" fått påminnelse eller krav och sedan betalat. Men efter första gången borde hon ju verkligen sett till att inte få mer brev.

Sedan vet man inte heller. Det där med påminnelse eller betalningsuppmaning från Kronofogden kan företag eller privatpersoner begära en med skuld att få direkt efter bara en missad räkning. Det kan ju vara folk som sitter och bestämmer det att se vi har Ebba som kund. Henne gillar jag inte! Tar och markerar att den fakturan ska gå direkt till Kronofogden!

Men eftersom flera gånger borde hon ju ha betalningsanmärkningar vilket alltså innebär att hon får vara minister men hon får tex inte skaffa ett telefonabonnemang.
Senast redigerad av Zaedrews 2022-10-18 kl. 15:53.
Citera
2022-10-18, 15:53
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uberstar
I en optimal värld hade det gärna fått vara någorlunda ordningssamma personer som ska styra riket. Men en sådan värld är vi långt ifrån.

Det kan man absolut tycka, men för att förstå ett skeende så måste man ha möjlighet att förstå kringhändelser och psykologiska faktorer som triggar det. Om man inte kan förstå det är det meningslöst att fråga sig hur någon, exempelvis, kan hamna hos Kronofogden.
Citera
2022-10-18, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Så, nu är gode Ebba vald till näringsminister.
Hur märkligt är det att ha en näringsminister som har återkommande ärenden hos kronofogden i form av obetalda fakturor? Ebba verkar knappt ha koll på fakturor hon får hemskickade då hon har haft ärenden hos kronofogden 2020, 2021 samt 2022.

https://www.dn.se/sverige/nya-vice-statministern-ebba-busch-hade-flera-skulder-hos-kronofogden/
Hur påverkar det hennes jobb med näringslivet? Vad jag vet så sitter inte en minister och betalar andras räkningar.
Citera
2022-10-18, 15:59
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderaton
Dokument från Kronofogden visar att KD-ledaren har haft tre skulder hos myndigheten de senaste
två åren. En av skulderna gäller en obetald räkning på närmare 900 kronor till Bianca Ingrossos
skönhetsmärke CAIA Cosmetics. / 900 kronor bara och fogden med hennes lön? /Expressen

För att sätta sådant här i perspektiv så behöver man fundera litet på hur man hamnar hos Kronkalle, till att börja med.

Man kan ansöka om ett sk "betalningsföreläggande". Det kan man göra direkt en faktura förfallit, och det gör många företag regelmässigt. Man behöver alltså inte gå via inkassopåminnelser eller skicka egna betalningspåminnelser. I princip är detta att jämföra med att få en betalningspåminnelse, och få fakturan fördyrad med ansökningsavgiften.

Handlar det om sådant är det naturligtvis en skitsak.
Citera
2022-10-18, 16:03
Medlem
Och den där husaffären också, fin vice statsminister.
Citera
2022-10-18, 16:04
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Borde vara speciellt för en person med offentligt ämbete. Till Ebbas försvar har hon inte haft skulder hos Kronofogden utan "bara" fått påminnelse eller krav och sedan betalat. Men efter första gången borde hon ju verkligen sett till att inte få mer brev.

Sedan vet man inte heller. Det där med påminnelse eller betalningsuppmaning från Kronofogden kan företag eller privatpersoner begära en med skuld att få direkt efter bara en missad räkning. Det kan ju vara folk som sitter och bestämmer det att se vi har Ebba som kund. Henne gillar jag inte! Tar och markerar att den fakturan ska gå direkt till Kronofogden!

Men eftersom flera gånger borde hon ju ha betalningsanmärkningar vilket alltså innebär att hon får vara minister men hon får tex inte skaffa ett telefonabonnemang.

Det finns en hel del företag som använder Kronofogdemyndigheten i stället för de mer eller mindre älskade och dyra inkassoföretagen. Man får heller ingen betalningsanmärkning vid en sådan ansökan.

Handlar det om Ebba lär ju inte betalningsförmågan svikta.
Citera
2022-10-18, 16:15
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Vem fan bryr sig. Är man upptagen så kan man missa räkningar. Speciellt om det är en liten räkning.

Strandhäll är ju en annan femma. Hon hade varit där flera gånger och hamnade där strax EFTER hon var i blåsväder och sa att allt va betalt. Det va efterblivet i sin egen liga.

Jag har tro på denna regering. Så länge L inte förstör samarbetet så har jag förhoppningar.
Past history, men ändock:
https://sverigesradio.se/artikel/971168

" Kulturminister Cecilia Stegö Chilò och andra ledande moderaters skolk med tv-licensen är ett demokratiskt problem, tycker flera professorer i statsvetenskap.

– Det verkar vara ganska utbrett att många nyliberala moderater av principiella skäl inte betalar avgiften, och då är det faktiskt ett program. Att inte berätta det i förväg är ett demokratiskt problem, säger Leif Lewin, professor i statsvetenskap.

Journalisten Anders Carlgren har berättat att Kulturminister Cecilia Stegö Chilò sagt att hon ville bli åtalad för Licensskolk. Hon har inte dementerat detta.

Protesterade mot dåliga program
Migrationsminister Tobias Billström har inte betalat i protest mot dåliga program och av principiella skäl.

Stabschefen i regeringen Johan Forsell har haft en ideologisk protest. Många har i detta uppfattat en avog inställning till Sveriges Radio och Sveriges Television. Andra ledande moderater har inte heller betalat, okänt varför.

Vill förändra Public Service
Kulturministern har meddelat att förändringar inom Public Service ska ske, oklart vilka. I valrörelsen talades bara om en ändring av finansieringen.

– Regeringsformen är ju en svensk tolkning av demokratin och innebär att om folket ska utföra makt så ska väljarna vara fullt informerade i förväg om de förtroendevaldas program, säger säger Leif Lewin.

– Jag tror att det skulle ha varit mycket lämpligt att man hade en diskussion om redovisningen i förväg och den civila olydnadens gränser. Det här hänger nu som ett stort besvärande problem för moderaterna.

Även Axel Hadenius, professor i statsvetenskap vid Lunds universitet tycker att statsminister Fredrik Reinfeldt måste agera för att visa att regeringen inte står bakom de så kallade nyliberala idéerna inom moderaterna.

Vad hände sedan? Stegö Chilò fick backa men inte T.Billström?

Maria Borelius dumpades väl dagen efter...?

Nu är nye utrikesministern Tobias Billström idag 18e oktober 2022, i full form när det preesenterades nya ministrar i Ulf Kristerssons regering,
Vem hölls bakom ryggen av tex. Reinfeldt och "helikopter" Borg inte så säkra längre. När det närmade sig härdsmälta...?

Nu
Carl Bildt: "Jag är beredd att hjälpa valfri regering"

Carl Bildt, det är inte ditt århundrade.
Oavsett kompetens men pensionen tickar in
Citera
2022-10-18, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Hon är Sverige snyggaste minister någonsin, du måste vara blind.
Skit i utseende. Jag vill ha kompetens!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in