Citat:
Ursprungligen postat av
Igelkottenn
Var Einar och Thrife bra vänner? På scars instagram lägger han upp mycket på thrife och thrife och einar har ju gjort låter tillsammans och han följer fortfarande einar på ig
Jag känner dem ju inte personligen, så andra får gärna rätta/fylla på...
De hörde ju till samma gruppering och krets i Dalen, men får inte intrycket att de var jättenära vänner. Einar var ju bara 16 när han slog igenom och Thrife är 5 år äldre vilket är rätt mycket i den åldern. En 20-åring är inte bästa vän med en 15-åring.
Att Thrife och andra är med i Einars tidiga videos hjälper ju honom att etablera sig i genren. Dels genom att ge nonom lite "gatucred" och även "black approval". Med anledning av Nisses ålder och utseende hade han ju en del emot sig.
Resten är historia och Nisse gick snabbt om de andra i kommersiell framgång. Då blev det han som hjälpte andra genom att göra låtar tillsammans. Men, utan att ha varit med där i Dalen, så känner man inte direkt någon värme mellan dem i deras samarbeten. Det började nog skära sig rätt tidigt. Hade de varit nära skulle de gjort många fler samarbeten. Einar verkade trivas bättre med dem från Västerort, och det var osämja om det ekonomiska.
Och mänskligt kan man nog föreställa sig att en viss bitterhet skulle kunna väckas då lillkillen så snabbt springer om, får miljoner visningar på sina låtar medan Thrifes karriär inte riktigt tog fart i main stream. Samtidigt fanns det ekonomiskt intresse av att jobba med Einar.
Thrife är också nära med folk som var inblandade i kidnappningen. Mordet har vi inte facit till men Thrife verkade inte sörja jättemycket. Det blev mer något framtvingat av fansen. Thrife har också gjort låtar som jag tolkar som Einardiss. Att han följer kan nog vara mer för syns skull - dålig business att stöta sig med Einars många fans + att det inför "vanligt fok" ser dåligt ut att dissa de döda.
EDIT: kanske kan det rent mänskligt finnas känslor att "det är tråkigt att det blev som det blev", även om han lierade sig med Einars fiender? Eller inte. Ingen aning. Det finns ju starka misstankar i tråden att "the smoking gun" finns bland folk som var typ barndomskompisar till Nisse, och antar jag närmare än Thrife en gång i tiden.
EDIT2: Och det finns vad jag förstår flera skäl till det i Dalen verkar ha varit lite "dålig stämning" - mordet på Paki och kanske lite andra konflikter... Så menar inte att det var just mellan Thrife och Nisse specifikt men de var ju med i smeten. Men som sagt, jag var inte med - sitter bara på internet och spekulerar...