2022-10-18, 04:24
Medlem
Nilsbofinks avatar
Fördelar med att köra buss. Du har ett jobb, utbildningen är hyfsat enkel och ofta får du kortet betalt, garanterat jobb eftersom det är brist på folk.
Nackdelar med att köra buss. Dåligt betalt, dåliga arbetstider, kör du nattbussen från krogen och nåt fucktard spyr är det du som får stå och städa upp det, 80% av dina kollegor är somalier som fick kortet i inflyttningspresent och failade sfi, du kör samma slingor, du får regelbundet ha diskussioner med wt och hudfärgsutmanade om att de faktiskt måste betala biljetten.

Satsa på lastbilskort istället. Bättre betalt, mindre pissluffar kollegor, godset pratar inte, sköter sig själv i större utsträckning
Citera
2022-10-18, 05:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
vet att det är krav att man ska vara minst 152 cm läng
Jaha ok, det visste jag inte.
Citera
2022-10-18, 06:15
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Det saknas ca: 5000st busschaufförer i Sverige så att hitta jobb lär inte bli svårt. Men som många redan nämnt är villkoren urusla på många håll, det är dock sådant som kan ändras så pröva på om du lyckas ta kortet.
Citera
2022-10-18, 07:50
Medlem
Nisse71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Jag har bestämt mig att ta tag i mitt liv och skaffa jobb för första gången. Jag har varit på 2 ställen och provat på men jag blev uttråkad efter en halvtimme och det är ett problem.

Busschaufför är just nu det enda jag vill jobba som men jag har varken körkort till personbil eller buss. Jag har börjat övningskört varje dag nu och jag hoppas att jag har körkortet inom ett år. Om jag fixar det är d-kort nästa mål.

Det jag undrar är om konkurrensen om förare kommer bli hårdare genom åren? Det skulle vara onödigt att lägga ner tid på körkort till buss om man ändå inte kommer få jobb som det.
Om du snabbt blir uttråkad är inte bussförare yrket du ska satsa på. Ifall du kör stadstrafik kommer du oftast köra samma linje som du snabbt kommer tröttna på. Detsamma gäller långfärdsbussar men i detta
fallet är det monotona motorvägar som kommer göra dig uttråkad. Bussförare yrket är även rätt så osocialt och arbetstiderna och schemat oftast värdelöst.
Citera
2022-10-18, 10:06
Medlem
Skunken666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Jag har bestämt mig att ta tag i mitt liv och skaffa jobb för första gången. Jag har varit på 2 ställen och provat på men jag blev uttråkad efter en halvtimme och det är ett problem.

Busschaufför är just nu det enda jag vill jobba som men jag har varken körkort till personbil eller buss. Jag har börjat övningskört varje dag nu och jag hoppas att jag har körkortet inom ett år. Om jag fixar det är d-kort nästa mål.

Det jag undrar är om konkurrensen om förare kommer bli hårdare genom åren? Det skulle vara onödigt att lägga ner tid på körkort till buss om man ändå inte kommer få jobb som det.

Ett B-kort tar max tre månader om man lägger manken till och att man får tider hos TV.
När SL hade egen utbildning till D-kort tog det 2-3v på heltid om man inte var helt tappad bakom en vagn. Sedan 2008 behöver du nu även YKB för buss, det tar lite olika lång tid beroende på hur gammal du är.
Om du har någon som helst talang för att framföra fordon så kommer du att kunna få jobb som busslusk!
Citera
2022-10-18, 12:40
Medlem
cumberis avatar
Finns några bra inlägg i tråden "Busschaufför bra eller dåligt yrke". (fattar inte hur man länkar)
Jag skrev ett inlägg nyss, finns några andra bra också.
Citera
2022-10-18, 13:03
Medlem
Jag provade på att kakla på ett bygge för några år sen men jag ville hem efter 10 min för jag tyckte det var så tråkigt. Jag kom aldrig dit igen.

Jag är inte orolig över att tycka att busschaufför skulle vara tråkigt då jag tycker om att köra bil och åka buss. Det är jag övertygad om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in