2022-10-18, 01:28
Medlem
Jag har bestämt mig att ta tag i mitt liv och skaffa jobb för första gången. Jag har varit på 2 ställen och provat på men jag blev uttråkad efter en halvtimme och det är ett problem.

Busschaufför är just nu det enda jag vill jobba som men jag har varken körkort till personbil eller buss. Jag har börjat övningskört varje dag nu och jag hoppas att jag har körkortet inom ett år. Om jag fixar det är d-kort nästa mål.

Det jag undrar är om konkurrensen om förare kommer bli hårdare genom åren? Det skulle vara onödigt att lägga ner tid på körkort till buss om man ändå inte kommer få jobb som det.
Citera
2022-10-18, 01:58
Bannlyst
Tror det ska finnas en regel som har med vikten att göra, inte säker på om den finns kvar dock.
Citera
2022-10-18, 02:23
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Jag har bestämt mig att ta tag i mitt liv och skaffa jobb för första gången. Jag har varit på 2 ställen och provat på men jag blev uttråkad efter en halvtimme och det är ett problem.

Busschaufför är just nu det enda jag vill jobba som men jag har varken körkort till personbil eller buss. Jag har börjat övningskört varje dag nu och jag hoppas att jag har körkortet inom ett år. Om jag fixar det är d-kort nästa mål.

Det jag undrar är om konkurrensen om förare kommer bli hårdare genom åren? Det skulle vara onödigt att lägga ner tid på körkort till buss om man ändå inte kommer få jobb som det.

Så vitt jag vet är det lätt att få jobb men villkoren suger. Vad för typ av jobb var det som fick dig att bli uttråkad så snabbt? Att köra runt i samma cirklar dag ut och dag in tröttnar man nog på rätt snabbt.
Citera
2022-10-18, 02:30
Medlem
Citat:

Kör på! Det är brist på bussförare! Arbetsförmedlingen hade tidigare hand om utbildningarna men de har ju lagt ner kontor så nu är det svårare att rekrytera. Lycka till! Ja, villkoren är dåliga men du har ett arbete iallafall och du är motiverad! Det kommer du långt på!
Citera
2022-10-18, 02:34
Medlem
Citat:

Som påpekats så skall tydligen vilkoren suga.

Värt att kolla upp mao: hur mycket får du betalt som busschafför? Hur är utsikterna för att få jobb? Behöver du betala utbildningen själv? Det kostar ju trots allt en slant att ta D-körkort och om du inte får ett jobb där du får igen pengarna så kan det ju vara rätt surt om det är du som behövt pröjsa för det.

Sen undrar jag också vad det är för ställen du varit på som du blivit uttråkad av med tanke på att du ser busschaffis som ett alternativ...
Citera
2022-10-18, 02:39
Medlem
Citat:

Kör taxi istället. Ser ofta reklam för gratis utbildning m.m. Ingen körning är den andre lik = du ruttnar inte lika lätt. Verkar socialare dessutom, om du är lagd åt det hållet dvs. Går väl fortfarande att dra in några hundringar svart också för att dryga ut kassan lite, men jag kanske har fel.
Citera
2022-10-18, 02:42
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Jag har börjat övningskört varje dag nu och jag hoppas att jag har körkortet inom ett år.
Om du övningskört i ett år och ännu inte fått busskort, så kanske du ska ägna dig åt något annat.
Citera
2022-10-18, 02:52
Medlem
auruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Om du övningskört i ett år och ännu inte fått busskort, så kanske du ska ägna dig åt något annat.
Läs en gång till
Citera
2022-10-18, 02:55
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Läs en gång till
Okej, ts räknar med att övningsköra i ett år. Anser då fortfarande att hen ska ägna sig åt något annat om det ska ta den tiden för henne.
Citera
2022-10-18, 03:15
Bannlyst
På rasterna kommer du få sitta tillsammans med eritreaner och somalier som luktar krydda och kan 30 procent Svenska.
Citera
2022-10-18, 04:12
Medlem
pissig lön

pissiga arbetstider räkna med att börja jobba vid 05-06 tiden sen ledig 4 timmar sen börja nästa arbetspass vid 13 -15 tiden ock jobba 4 h till men kan bli så att du börjar andra passet mycket senare ock slutar vid 22-24 tiden senare ock jobbar kväll

bråkiga passagerare skumma arbetskamrater

enda fördelen är att det brukar ofta vara gratis utbildning med lön under tiden som nån skrev satsa på taxi kort i stället men bättre kanske att satsa på att köra lastbil så kanske du slipper träffa så många galningar i jobbet
Senast redigerad av diseledvin 2022-10-18 kl. 04:16.
Citera
2022-10-18, 04:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarkillen
Tror det ska finnas en regel som har med vikten att göra, inte säker på om den finns kvar dock.

vet att det är krav att man ska vara minst 152 cm läng
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in