2022-10-18, 10:15
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison

Det var ju ändå mer än vad du förmådde.

Det verkar svårt att få fram vem som ansvarar för de döda civila. Men en sak vet man iaf. 300 döda civila 2017 ansvarade separatister för.
Jag har läst denna Wikipedia-sida, oroa dig ej

Haha, ja du ser. När Ryssland har varit ansvarig för något är man noga med att tydliggöra detta. Ukraina/NATO däremot, där är man försiktig med att ta reda på saker. Men vi väljer att tro att det är en slump!
Citera
2022-10-18, 10:16
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Ska nazister jaga facister? lät ganska kul

Ska? De jagar dem som råttor dag ut och dag in. När Putins alkoholiserade våldtäktsmän hör att Azov är i närheten så springer de och lämnar sina stridsvagnar till Azov.

Azov är bara knarknade bög-judenazister, inte fascister på riktigt som den moskovitiska statsbildningen. Sanningsenliga och hederliga människor vet ju att Kreml ljuger; det finns inga judenazister.
Citera
2022-10-18, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Nu kommer nya uppgifter som antyder att Sverige släpp (eller åtminstone lättat) på sina anklagelser mot sin favoritskurk Ryssland att ha sprängt gasledningar utanför Bornholm.
I en artikel som ligger ute på Aftonbladet i dag. Artikeln slutar med orden:

"Samtidigt pekar Magdalena Andersson på att det är fritt fram för Ryssland och rörens ägare att undersöka rören på havsbotten.

– Svensk ekonomisk zon är inte ett territorium som Sverige förfogar över. Nu har ju vi släppt avspärrningarna och då är det också möjligt för andra fartyg att vistas i området, det är så reglerna ser ut".

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nQWzqQ/rysslands-brev-till-sverige-trycket-visar-hur-nord-stream-sprangdes

Detta har uttalats hels tiden så det är inga nya uppgifter eller någon ändring av policy så vad är din poäng?
Citera
2022-10-18, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Judgment
Är det därför som Putin har velat gå med i NATO och EU? Logiken, min vän. Logiken!

Han blev ju ledsen för att NATO inte gav Ryssland en gräddfil in i organisationen. Svaret han fick tillbaka var att alla länder måste ansöka om att få bli medlem.
Citera
2022-10-18, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ska? De jagar dem som råttor dag ut och dag in. När Putins alkoholiserade våldtäktsmän hör att Azov är i närheten så springer de och lämnar sina stridsvagnar till Azov.

Azov är bara knarknade bög-judenazister, inte fascister på riktigt som den moskovitiska statsbildningen. Sanningsenliga och hederliga människor vet ju att Kreml ljuger; det finns inga judenazister.

Du glömde att det är judenazist-bögar.
Viktigt att få med just det sista där😂. (ironi).
Citera
2022-10-18, 10:20
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Antar att tyskarna kommer att skicka den här.
https://www.youtube.com/watch?v=pb5_F4_Eod8
Rheinmetall Skynex

Oj man förstår att Putin mutat Merkel och andra tyskar, han ville inte ha dem emot sig, de är bra på att tillverka vapen. Undrar om de kan använda de Geparderna som de redan har fått?
Citera
2022-10-18, 10:25
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Oj man förstår att Putin mutat Merkel och andra tyskar, han ville inte ha dem emot sig, de är bra på att tillverka vapen. Undrar om de kan använda de Geparderna som de redan har fått?

Jag har faktiskt inte hört någon om Geparderna, har ett svagt minne om att jag såg en film med en sådan.
Citera
2022-10-18, 10:25
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ok, förlåt El-Strutso! Jag ska framöver avguda Zelensky den store och buga mig inför det ukrainska folket

Det behöver du inte, ukrainarna hjälper dig genom att trycka ned ditt fyllesvullna ansikte i den ukrainska leran.
Citera
2022-10-18, 10:26
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag tolkar Rysslands krav på att bestämma över P, L, L och E som rent köpslående. Punkter som de ger efter på vid Ukraina-förhandlingar.

Jag är inte alls säker på detta. Rysslands tydliga och uttryckta ambitioner var att rulla tillbaka NATO till 1997 och att skapa sig ett "Ruski Mir", egen intressesfär, där Ryssland kunde diktera villkor, typ som Belarus kan man tänka. Detta skulle kullkasta hela den västeuropeiska säkerhetsordningen, vilket för både EU och NATO skulle vara fullständigt oacceptabelt.
Det betyder vidare att motparten som Ryssland ser det är USA, inte Zelensky och Ukraina. Att Ryssland skulle förhandla direkt om Ukraina med Zelensky från en position av svaghet och utan möjlighet att driva sina vidare mål skulle vara ett oerhört nederlag för Putin.

Alltså, din tolkning av att östeuropeiska stater bara används som fiktivt köpslående av Ryssland stämmer inte med vad många internationella bedömare menar och heller inte med vad Ryssland själva säger.
De politiska målen ligger fast i Ryssland, och för att tala med Gudrun Persons ord "i Ryssland är krig bara politik med andra medel". Ryssland har inte formulerat om sina mål sedan invasionen inleddes.

Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag tror inte vi får världsfred i en multipolär värld. I bästa fall så får vi en värld efter kriget som är mer multipolär än vad den var före 2014, när USA agerade extremt arrogant och unipolärt, och destabiliserade en hel region. Olyckligtvis är både Ryssland och Iran, som är andra "poler", antagligen puttade till att bli sin mest totalitära version av sig själva i den framtiden. Det optimala (för oss) hade varit om Europa slet sig fria från USA och bildade ännu en pol.

Ja, om något så har väl dessa händelser satt fingret i ögat på européer som till allt för stor del litat till USA. Även jag har omvärderat min syn på europeiskt samarbete på grund av detta. Från att vara halvkritisk till EU's ambitioner generellt så har min position skiftat till att djupare europeiskt samarbete på säkerhetsområdet är nödvändigt.

Av någon anledning så dyker Ann Lindes uttalande upp i mitt huvud, "ingen skulle attackera Sverige för vi har ett så gott rykte". Typisk svensk och i viss mån västeuropeisk arrogans och naivitet.
Citera
2022-10-18, 10:27
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag har faktiskt inte hört någon om Geparderna, har ett svagt minne om att jag såg en film med en sådan.

De är aktiva i Ukraina redan, men jag vet inte hur bra de är. Många ryska flyg, helikoptrar och drönare skjuts ju ned så de kanske är effektiva i det fördolda. Ibland är Ukraina väldigt hemlighetsfulla.
Citera
2022-10-18, 10:28
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag har läst denna Wikipedia-sida, oroa dig ej

Haha, ja du ser. När Ryssland har varit ansvarig för något är man noga med att tydliggöra detta. Ukraina/NATO däremot, där är man försiktig med att ta reda på saker. Men vi väljer att tro att det är en slump!

Jag har faktiskt inte sett någon nedbrytning av de siffrorna på någon ryssvänlig sida heller.

Utom massor av ställen där det påstås att Ukraina mördat 14 000 civila i Donbass. Men det skulle väl aldrig du påstå?

Eftersom det finns tusentals döda soladater på båda sidor är det väl rimligt om båda sidor orsakat civila dödsoffer.

Men vi är väldigt långt från ’folkmord’ här
Citera
2022-10-18, 10:34
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Med ditt scenario skulle det vara 100 tusen tals döda ukrainare vid det jär laget.
Du får nog omvärdera den teorin.

Hur många det är exakt vet jag inte. Men om man följer rapporteringen vill jag påstå att ryssarna dödar betydligt fler civila.
Det här är dagens rapport från liveuamap https://liveuamap.com/ som visar vad ryssarna beskjutit sista dygnet.

https://liveuamap.com/en/2022/18-october-at-pivdenny-buh-direction-russian-army-shelled
https://liveuamap.com/en/2022/18-october-at-novopavlivka-and-zaporizhzhia-directions-russian
https://liveuamap.com/en/2022/18-october-at-slobozhanschyna-direction-russian-army-shelled
https://liveuamap.com/en/2022/18-october-at-kupiansk-direction-russian-army-shelled-berestove

Så här har det sett ut varje dag sen i somras.
Om du kontrollerar ser du att det inte ens är där det är strider.

Varje länk visar till ett otal olika områden där ryska artilleriet skjuter.
Om vi då dessutom lägger till alla ryssarna dödar i städerna och jämför det med vilka städer och byar som Ukraina beskjuter, inser man snabbt att dom civila offren för Rysslands beskjutningar måste vara betydligt fler då de beskjuter mer civila mål när man ska försöka slå ut infrastruktur. Man verkar ha en idé om att den Ukrainska armén har elbilar och därför inte kan strida om byar och städer saknar ström.

Vad har du själv att visa upp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in