2022-10-17, 21:36
Medlem
Leastons avatar
Sitter och kollar på Aktuellts inslag om han som rånade banken, men bara på sina egna pengar, i Libanon för att betala livsnödvändiga sjukhusnotor åt sig sjuka farsa, och så tänker jag på er som undrar vad vi skall med Bitcoin till när vi har Swish...

I Libanon har bankerna låst folks pengar sedan 2019...
2022-10-17, 23:57
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Sitter och kollar på Aktuellts inslag om han som rånade banken, men bara på sina egna pengar, i Libanon för att betala livsnödvändiga sjukhusnotor åt sig sjuka farsa, och så tänker jag på er som undrar vad vi skall med Bitcoin till när vi har Swish...

Det är ingen (vad jag vet) som har sagt ” vad vi skall med Bitcoin till när vi har Swish”?

Däremot så har jag konstaterat att Swish (eller egentligen BiR) har en helt annan volymkapacitet än Bitcoin. Vilket blir lite jobbigt när Swish har 6 miljoner användare och Bitcoin ska serva hela världen.

Det är en helt annan aspekt av argumentet att (om) Bitcoin inte går att frysa eller beslagta.
2022-10-18, 06:02
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:

Så du menar att den absolut bästa lösningen på den killens problem är just bitcoin, och inte t ex ett demokratiskt samhälle eller något dylikt?

Du ställer ofta väldigt underliga saker mot varandra som om det endast fanns två alternativ att välja mellan (falsk dikotomi). Det verkar vara en av dina mest använda argumentationsfel.
2022-10-18, 06:20
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Så du menar att den absolut bästa lösningen på den killens problem är just bitcoin, och inte t ex ett demokratiskt samhälle eller något dylikt?

Du ställer ofta väldigt underliga saker mot varandra som om det endast fanns två alternativ att välja mellan (falsk dikotomi). Det verkar vara en av dina mest använda argumentationsfel.
Även om ett demokratiskt samhälle vore önskvärt är det ingen snabb lösning i just det specifika fallet.

Den bästa lösningen på hans problem just nu vore att ha lite guld undanstoppat. Det hade fungerat, även utan internet.
2022-10-18, 06:26
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Även om ett demokratiskt samhälle vore önskvärt är det ingen snabb lösning i just det specifika fallet.

Den bästa lösningen på hans problem just nu vore att ha lite guld undanstoppat. Det hade fungerat, även utan internet.
Om man bara har en hammare så ser alla problem ut som spikar. Lite så resonerar personer som Leaston när de läser nyheterna.

I det här fallet är det dessutom en leksakshammare som inte ens fungerar på vanliga spikar.
2022-10-18, 06:55
Avslutad
Citat:

Var ska folk få lån ifrån i en bitcoinvärld?
2022-10-18, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki

Finns redan idag en uppsjö av alternativ inom crypto när det kommer till lån.
2022-10-18, 07:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av firmahasten
Finns redan idag en uppsjö av alternativ inom crypto när det kommer till lån.

Och hur många av dessa löser problemet med någon som lånat ut som inte får tillbaka sina pengar när låntagaren blir insolvent?

För det är ju en sådan värld Leaston tycks lova bara bitcoin tar över.
2022-10-18, 07:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan

Törs jag påpeka att det inte är någon snabb lösning att uppfinna en tidsmaskin för att retroaktivt investera i guld heller.
2022-10-18, 07:48
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Det är lättare att spara sina världen i Bitcoin än att ändra på Libanons bankregleringar eller stadssskik. Det finns nog inget du kan säga som får någon att tro något annat

Citat:
Du ställer ofta väldigt underliga saker mot varandra som om det endast fanns två alternativ att välja mellan (falsk dikotomi).
Du har flera gånger tidigare visat att "dikotomi" är ett ord vars innebörd du inte förstår, så det kan du sluta slänga dig med.
2022-10-18, 08:03
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Så länge USD och fiat finns kommer det alltid finnas lån.

Precis som att guld och fiat samexisterat så kan Bitcoin och fiat samexistera även om det ena kommer vara mer eftertraktat än det andra över tid.
Även om fiat skulle försvinna till förmån för Bitcoin, så är det så långt fram i tiden att vi inte lär uppleva det.

Oavsett, lån i en helt Bitcoinsierad värld utan fiat, är inte konstigare än lån i en värld under guldstandarden antar jag. Det finns folk som är mer bevandrade i Austrian Economics som kan ge bättre svar än jag.
2022-10-18, 08:12
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:

Exakt.

Det det mest fundamentala problemet med all krypto.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in