Citat:
Ursprungligen postat av
Sgt.Bland
Fråga mig inte hur men UAF har senaste veckan skjutit ner alla Kalibr missiler som avfyras från fartyg i Svarta Havet. De måste ha kartlagt rutterna eller så har de nån superradar som kan följa de. Väldigt få Kalibr avfyrade senaste månaderna dock.
https://twitter.com/TpyxaNews/status/1582098812839288833
Mitt favorit uttalande av Zelenskis rådgivare var att av 13 kaliber hade 18 skjutits ner.
Jag tror man ska ta lätt på dessa uttalanden då det även kommit mycket uppgifter om bekämpat Ukrainskt luftvärn samtidigt som Zelenski ber om nytt luftvärn.
Om Ukrainas luftvärn varit så effektivt som det påståtts sista tiden så hade troligtvis inte behovet av nytt luftvärn varit lika stort som det är men det kan även finnas en begränsning i att ammunitionen till de sovjetiska luftvärnen är på väg att ta slut.
Det finns även mycket som tyder på att det används mycket handvapen och manpads mot drönare med liten värmeutstrålning.
Men kriget verkar ha omformats igen med massa attacker i Ukraina långt bakom frontlinjen samt ser vi ansamlingar av trupper och utrustning i Vitryssland igen, kanske en ny avledningsmanöver för att dela de samlade styrkorna i sydöst.