2022-10-16, 22:31
Moderator
Ancistruss avatar
Tråd infogad.

/Mod
Citera
2022-10-17, 10:35
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Riktar min fråga till våra bröder, ni finlandssvenskar som är aktiva här på FB samt alla andra i Finland, hur illa är det med massinvandringen i Finland?

Jag var i Helsingfors senast år 2012 och jag såg två blattar. Två blattar. Det var lika vitt i Helsingfors som ledarredaktionen på Aftonbladet.

Har det blvit fler blattar under de senaste åren?
Har hört att en hel araber tog sig till Finland under 2015.
Är det bara Helsingfors som drabbats?
Hur ser det ut i svenskbygderna på Väst-och Sydkusten i Finland?

Du hittar säkert många intressanta uppgifter i denna tråd, om du orkar söka lite. Men i all korthet - invandringen har ökat ordentligt de senaste decennierna, och i vissa delar av Helsingforsregionen och Åbo är "nyfinländare" ett dominerande element.

Problemet babbegäng har kommit upp i olika sammanhang de senaste två, tre åren. För någon vecka sedan dryftades ämnet i riksdagen, här är en redogörelse från PK-lägret.

https://www.migranttales.net/the-ps-...litical-stunt/
Citera
2022-10-17, 15:14
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gullfia
Det där låter som en helt normal rubrik från Sverige. Business as usual! Det enda som är chockerande är att det hände i Finland. Uleåborg... Är det svensktalande?

Jag är svensk, för närvarande på genomresa längs finska östkusten... (som lär vara svensktalande...) Hoppade på en båt till Åbo och har nu tillbringat 1.5 dagar där.. Sitter nu på tåget till Karleby (Kokkola).

Jag kommer skriva en "mångkultur-rapport" sett från ett svensk-brittiskt perspektiv från olika delar av Finland, främst de områden utmed kusten som är mer eller mindre svensktalande. Det här kan vara av intresse för folk som funderar på en flytt till Finland... (Baltikums situation kommer drastiskt försämras iom olje/gas-situationen, inflation och deras förkärlek för att retas med Ryssland. Kvarstår Finland, i vår region...)

ÅBO: Svenskfaktor: Låg! Trots att stan har ett svenskt namn, så är det nästan ingen (numera) som verkar tala svenska. Jag hörde i alla fall ingen svenska talas på stan, under tiden jag var där. En expedit på en butik hade en namnskylt med en svensk flagga och hade dessutom ett svenskt namn. Han berättade att han gått på det svenskspråkiga gymnasiet i Åbo. Lade märke till att kaféer som jag besökte använde äldre svenska böcker som dekoration. Uppenbarligen är det ingen som vill läsa på svenska längre?! Finska böcker användes inte i "dekorationen". Äldre skyltar, modell >50 år gamla, var också på svenska. Allt nytt var på finska. Man blir lurad att expediter är svensktalande, då de hälsar med "Hej" och inte "Moi" som jag trodde finskar använde... Helt klart föredrar de engelska framför svenska. Av en slump så är jag tvåspråkig, så det är inget besvär för mig, även om den nordiska mysfaktorn uteblir. De tror att jag är brittisk och jag låter dem tro det. Synd att det inte finns något sätt att veta vem som kan svenska eller inte..

ÅBO Mångkulturfaktor
:
Finlandsfärjan... Jesus! Den har upptäckts av befolkningen Rinkeby... Vid ombordstigningen var det som en nordafrikansk bazaar.
Hijabfaktor i Åbo: Såg kanske 15 hijabs under 1.5 dagar som jag rörde mig i centrala Åbo.
MENA-faktor: På Espresso House i stora gallerian där, så hade en grupp äldre araber eller turkar bänkat sig och satt igen på samma ställe när kom tillbaka nästa dag. Bekant mönster från Sverige.
Såg araber i medelåldern så föreföll relativt välintegrerade, välbärgade, alltså propert klädda, fina fourwheelers.. Hur försörjer de sig i Finland månntro?
Det var någon handfull afrikaner som hängde i samma galleria. (vad är det med såna stora gallerior som drar till sig invandrare som flugor till honung?? Jmfr Mall of Scandinavia... ) De "hängde" där och kollade på folk eller umgicks, antar jag. Blev nästan påkörd av en neber på en spark och det finns definitivt en del...
En del hade även en finsk tjej eller kvinna vid sin sida. Suck...
Somalier: Ja men inte så många.
Obs! Det är ju inte omöjligt att en del av de MENA-personer som jag såg hade kommit med färjan från Sverige.
Östeuropeiskt: Hörde ryska talas på Espresso House av gäster som såg städade och propra ut, klädda som finnar och säkert bosatta där. Nordiskt utseende. Att någon kunde vara fientligt inställde mot dem, som ryssar i nuläget, verkade de inte reflektera över.
Hörde ukrainska på tågstationen. Ett gäng tjejer. Jag gissar att de var flyktingar sen ganska nyligen. Såg även en del människor med sydösteuropeiskt utseende - jag gissar jugoslaver, men kan vara något annat, europeiska, men inte nordiska.
Östasien: En hel del asiatiska tjejer. Jag gissar att det var Thai och Filippinerfruar.

Sammanfattning:
Betydligt mindre mångkultur än Sverige, men den finns där och du ser den relativt snabbt. Det är inte som i Riga eller Tallinn där det är helt MENA-fritt... Någonstans på samma nivå som Stockholm kring milleniet eller lite senare. Finland är EJ längre det förlovade landet för den som helt vill slippa MENA. Är finnarna INTE KLOKA, eller? NU, när det redan står klart att det inte går att integrera såna människor i Norden, när facit finns, i Sverige... Ja DÅ öppnar de sina gränser. Om Finland blixt-stänger ÖGONBLICKLIGEN, så kanske det går att hejda utvecklingen och integrera de som nu är där... Om inte, så kommer Finland gå samma väg som Sverige, bara 25 år senare än vi.

Man fick en känsla av att de här flyktingarna i Åbo var jäkligt nöjda med sitt "val" av Finland som välfärdsdestination. Araberna jag såg, hade en påfallande belåtenhet över sig. Jackpot! Sverige guldålder är över och de var smarta nog att inse det, och drog till Finland. Mashallah!

Finnarna käns HELT naiva
i den här utvecklingen. Ungefär som svenskar för 25 år sen. Det kändes som "back go the future" på något ovanligt sett. Det var som att de liksom inte såg de här invandrarna alls... Titta bort, titta rakt fram, låtsas som gänget med svarta tonårspojkar är osynligt. För det finns bara ETT sånt gäng, inte 20 som i valfri svensk galleria. Vi var också relativt aningslösa på 90-talet. Man kanske var misstänksam om invandringen, men det var inte så påtagligt att man kände att man ville engagera sig. När den situationen uppstår för "vanliga" människor, är det redan för sent!

Antar att finnarna inte åker till Stockholm - för gjorde det det så skulle de få sig en tankeställare! De vet inte vad som väntar dem! Men har de inte sett vad som har hänt i Sverige? Tror de på något sätt att de kan lyckas bättre än Sverige med integration. I så fall, på vilken grund? Enligt inlägg jag läst här på Flashback så är finlandssvenskarna konstigt nog MER för flyktinginvandring, än vanliga finnar. Hur kan detta förklaras?? Har köpt "Hufvudstadsbladet", en svensktalande finsk tidning för att pejla in hur läget är.

Woke faktor:
Ganska hög, men något mindre intensivt än i Sverige. Lyckades dock se en transa med bloåt hår, under bara 1.5 dagar i Åbo. MIndre okynnesanvändning av engelska i Finland, än i Sverige.

Hade på TVn (tittar mycket sällan på TV i Sverige). VARENDA reklam var blandraspar, trots att såna relationer sannolikt är förhållandevis ovanliga i Finland. Svårt att veta om det var lokalt producerad reklam, eller översatt/dubbad reklam från andra länder, men det var HELT groteskt.

Stort tack för denna utförliga rapport. Skrämmande dock.
Citera
2022-10-17, 15:16
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Stay tuned... För min "mångkultur-rapport" från Österbotten, alltså det svensktalande området längs med kusten i Finland (den övre delen...) Kommer även en rapport från den "södra" svensktalande delen om inget oväntat händer. Alltså Ekenäs och trakterna däromkring.

Hoppas det finns svenskar som är intresserade av det här, eller finlandssvenskar som kan kommentera mina perspektiv, utifrån ert infödda perspektiv...

Vad du gör, om du flyttar till Finland, är att du backar ca 20 år i mångkultursutvecklingen. Observera att Finland har en World Economic Forum, "Young Global Leaders" medlem, som statsminister. Sanna Marin. The Duran påpekade att hon inte är VALD till rollen utan tillsattes i samband med någon skandal, precis som det brukar gå till, när folk från den bakgrunden hamnar i ledarposition. Kände inte till detta om Sanna Marin och hade köpt storyn om en Askungen-tjej som var begåvad osv. Men det är eventuellt inte hela sanningen, eller inte sant alls!

Skulle det vara någon trevligt finlandssvensk som vill ta en kopp kaffe eller ett glas vin/öl med mig och diskutera de här frågorna och annat om livet som finlandssvensk osv... så släng in ett meddelande, eller svara i tråden...

Ser fram emot nästa rapport.
Citera
2022-10-17, 17:35
Medlem
Det var lugnt Unger 1981- 84 då jag jobbade där.
Inte mycket flyktingar då.
Citera
2022-10-17, 17:47
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2

Inga muslimer inga problem. Fan jag hatar verkligen vänstern att de gjort det här helt medvetet mot ett oskyldigt folk.
Citera
2022-10-17, 20:45
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2

Jag minns att Jörn Donner som representerade Svenska Folkpartiet (SFP) i TV på 80-talet fick frågan av Aschberg om Finland tog emot några flyktingar. Donner svarade då att nej, utan de slängs ut till Sverige och Danmark.
Citera
2022-10-17, 21:22
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Jag är svensk, för närvarande på genomresa längs finska östkusten... (som lär vara svensktalande...) Hoppade på en båt till Åbo och har nu tillbringat 1.5 dagar där.. Sitter nu på tåget till Karleby (Kokkola).

Kokkola är en väldigt finsk stad. Men det har du säkert insett om du varit dit. Vasa är mycket mer svenskt fastän det inte skiljer så mycket i andel svenskspråkiga jämfört med Kokkola. Trots att endast 23% är svemskspråkiga så upplev svenskan som ett hot bland många finnar. Att svenskan är betydligt starkare än procenten antyder beror på att det bor väldigt mycket svenskspråkiga i Vasas grannkommuner.

Andelen övriga språk i Vasa är 9% (wikipedia). Det är lite mindre än i småstaden Jakobstad norröver (10%) . Purfinska Kokkola når upp till 3.4% medan Närpes har 15.6% övriga språk.
Jag är osäker på när det är uppdaterat. Ukrainare har översvämmat Österbotten .
Citera
2022-10-18, 07:57
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Stort tack för denna utförliga rapport. Skrämmande dock.

Kan instämma till 100% gällande finlandsfärjorna.
Fullkomligt nerlusade med negrer och annat avskräde.
Citera
2022-10-29, 16:56
Medlem
Ördögs avatar
Det kommer med jämna mellanrum rapporter om hur "nyfinländare" från sydliga luftstreck inte kan kontrollera sina drifter då de blir bekanta med våra unga damer. Tyvärr orkar jag inte alltid bokföra fallen i denna tråd, än mindre öppna nya trådar om vart och ett av dem.

Således dömde Helsingfors hovrätt den 28 oktober 30-årige Naael Talib Dakhil Albadri till fängelse i tre år och åtta månader för våldtäkt på en 16-årig flicka. Han ska också betala sitt offer 8.300 euro i skadestånd. Tingsrätten hade tidigare gett samma dom - GM visste om BO:s låga ålder, varför brottet ansågs grovt.

Våldtäkten skedde i januari 2018 i en privat lägenhet i Fågelberga (Lintuvaara) i Esbo. GM och BO kom dit i ett mindre sällskap. BO och hennes minderåriga kompis hade träffat GM på köpcentret Sello i Alberga (Leppävaara).

Innan de kom till bostaden hade mannen köpt alkohol åt sig själv och de båda tjejerna. De hade berättat att de inte hade åldern inne.

Så småningom hade de övriga i sällskapet lämnat bostaden, och bara GM och BO fanns kvar. GM tog och våldförde sig på BO, hade oskyddad sex med henne, slickade hennes underliv och klämde en kudde mot hennes ansikte.

Mannen nekade till åtal i både tings- och hovrätten. Enligt honom ville tjejen bli ihop med honom, och sexakterna skedde i samförstånd. GM sa även att han inte vetat om att hon var minderårig.

Det fanns inga direkta bevis för våldtäkten, men hovrätten behandlade fallet utgående från uttalanden från BO, GM, BO:s mor samt de fyra vittnena i lägenheten. Rätten ansåg att BO:s och hennes vänners berättelser stämde överens och var trovärdiga, medan GM:s version innehöll flera inkosekvenser.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009164997.html
https://www.lansivayla.fi/paikalliset/5462756
Senast redigerad av Ördög 2022-10-29 kl. 17:00.
Citera
2022-10-29, 17:38
Medlem
OsloRbastFTrests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Det kommer med jämna mellanrum rapporter om hur "nyfinländare" från sydliga luftstreck inte kan kontrollera sina drifter då de blir bekanta med våra unga damer. Tyvärr orkar jag inte alltid bokföra fallen i denna tråd, än mindre öppna nya trådar om vart och ett av dem.

Således dömde Helsingfors hovrätt den 28 oktober 30-årige Naael Talib Dakhil Albadri till fängelse i tre år och åtta månader för våldtäkt på en 16-årig flicka.

För ungefär kanske 12 år sedan eller så hade ju Finland ryktet att de var betydligt strängare med invandring och mer s.k. "rasistiska" än Skandinavien. Sen hade man ju "sannfinländerna" o så också.

Men på de senare år märks det tydligt att ni också har blivit avsevärt mer liberala. Vad hände egentligen, det känns nästan som ni har varit genom en påvärkansoperation eller något? Alla nordiska länder ska bara tvingas bli invandrarälskande verkar det som.
Senast redigerad av OsloRbastFTrest 2022-10-29 kl. 17:45.
Citera
2022-10-31, 08:23
Medlem
Skulle inte ha något emot att flytta tillbaka till Helsingfors då flyktinginvandringen är så liten fortfarande tror jag?
Samt lite välutbildade folk från andra länder då det är arbetskraftsbrist.
Tror inte Finland vill ha kaos som i Sverige Samt att dom har haft två svåra krig.
Samt att landet är välfungerande ankdam.
Passar mig bra.
Senast redigerad av mikael2 2022-10-31 kl. 08:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in