Citat:
Ursprungligen postat av
kubun
Det är som du säger varje ledamot i riksdagen har till syvende å sist en personlig röst. Borde nog bli ändrat men så är det inte nu. Nej den här regeringsbildningen var på förhand dömd att braka åt fanderns. Åtminstone efter att Åkesson i direktsändning (Agenda var det väl?) inte kunde komma på en enda punkt där han nämnvärt behövt kompromissa eller helt måst avstå ifrån. Det måste ha svidit enormt i varje L-hjärta att se honom endast hänvisa till nån enstaka detalj som han behövt avvara. Ja åt fanderns med RB:n å nyval eller L, men då utan Johan P! Ja det är mitt tips! Ja eller killgissning....heter det väl visst
Jag både tror och hoppas att de personliga rösterna stärks.
Visst, vi har haft två mandatperioder med dålig politik pga kohandel men drar vi det ett steg till där vi redan har personval så närmar vi oss USA. Jag kan rabbla mycket dåliga saker med det landet och dess politik men en sak är riktigt bra och det är just hur varje delegat i både kongress och senat är personvalda för att representera just sina väljare.
Som vi har det nu kan våra lokala företrädare gömma sig bakom partiet vilket tyvärr skapar en odynamisk politik.
Men det är min personliga övertygelse och ett annat ämne än topic.