Citat:
Jag håller inte med av den anledningen att jag inte ser hur en demokrati kan fungera utan att staten har insyn i penningflöden så att det garanteras att det inte förekommer penningtvätt, terrorism finansiering, och skatteflykt.
Hur menar du att folk inte smiter från skatten, om det är lättare att smita från skatten?
För du är väl enig om att demokratin faller ihop om det är upp till var och en om dom vill betala skatt eller inte?
Hur menar du att folk inte smiter från skatten, om det är lättare att smita från skatten?
För du är väl enig om att demokratin faller ihop om det är upp till var och en om dom vill betala skatt eller inte?
Jag säger inte att folk inte kommer att undvika att betala skatt, jag har överhuvudtaget inte skrivit om det.
När du ändå frågar så kan jag förklara att jag inte tycker ett undvikande av skattebetalning är ett stort problem. Snarare ser jag det som en naturlig konsekvens av den teknologiska utvecklingen. Givetvis är det ett problem för staten och dess institutioner att människor undviker att betala skatt, men ser vi på t.ex. det svenska samhället är det bara en tidsfråga till dess att vår sjukvård, skola etc. inte upprätthåller standard nog att bland annat attrahera högpresterande människor att investera i tid och energi i det svenska samhället i förhållande till vad som kommer att krävas för dess upprätthållande över tid. Något som kommer leda till en brain drain och en än mer accelererad successiv försämring av befintliga institutioner. Sverige är liksom många andra västeuropeiska länder på god väg att bli ett kaosland av rang. Vill man upprätthålla ”den demokratiska staten Sverige” är jag rätt säker på att det kommer krävas betydligt mer drastiska åtgärder än att förhindra skatteflykt - det finns betydligt mer pressande problem.
Jag tänker inte djupdyka i just detta, men ovanstående utveckling är primärt konsekvensen av informationsteknisk utveckling (internet, telefoner, satellit-TV etc.). Nationalstaten, eller kanske primärt välfärdsstaten, är inte kapabel att fungera - i dess nuvarande form - i den framtid vi dag för dag kliver ett steg närmare. Detta oberoende av huruvida skatteintäkterna minskar eller ej.
Min uppfattning är att vi, förutsatt att vår teknologiska utveckling fortskrider i enlighet med hur den gjort hittills, oundvikligen kommer att se nationalstatens - kanske mer korrekt välfärdsstatens - successiva sönderfall. Det är en logisk konsekvens av att det i den digitala sfären inte är möjligt att kontrollera människor såsom i den fysiska världen. Konkurrensen mellan jurisdiktioner, företag och individer kommer uppluckra nuvarande kontrollsfärer och bilda nya, mer decentraliserade samarbetsformer människor emellan.
MEN! Den alternativa utveckling jag ser som skulle kunna utgöra ett hinder mot den utveckling jag beskriver ovan är CBDCs, vilka på ett fundamentalt sätt skulle säkra upp statens inflytande och makt över medborgarnas handlingsmönster och beteenden att när det väl implementerats kommer att bli i princip omöjligt för människor att göra sig fria från det. Detta kommer dock inte att innebära att samhällsutvecklingen blir bättre, utan endast att vi inte kommer ha möjlighet att överhuvudtaget se någon positiv utveckling i allt från teknik till individuell frihet.
För övrigt tycker jag inte att man ska snöa in på och fästa sig vid nuvarande statsskick och samhällsformer. Det enda man kan vara säker på är att världen, inkluderat styrelseskick, förändras över tid. Demokratin kommer att dö och något nytt kommer stiga upp ur dess aska - vilket enligt min syn på den samtida utvecklingen antingen kan gå mot en mer kontrollerande samhällsform eller en mer befriande samhällsform (vilken Bitcoin sannolikt kommer vara en del av att främja).