2022-10-16, 13:33
Medlem
Skogsvindsackords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Jag håller inte med av den anledningen att jag inte ser hur en demokrati kan fungera utan att staten har insyn i penningflöden så att det garanteras att det inte förekommer penningtvätt, terrorism finansiering, och skatteflykt.

Hur menar du att folk inte smiter från skatten, om det är lättare att smita från skatten?

För du är väl enig om att demokratin faller ihop om det är upp till var och en om dom vill betala skatt eller inte?

Jag säger inte att folk inte kommer att undvika att betala skatt, jag har överhuvudtaget inte skrivit om det.

När du ändå frågar så kan jag förklara att jag inte tycker ett undvikande av skattebetalning är ett stort problem. Snarare ser jag det som en naturlig konsekvens av den teknologiska utvecklingen. Givetvis är det ett problem för staten och dess institutioner att människor undviker att betala skatt, men ser vi på t.ex. det svenska samhället är det bara en tidsfråga till dess att vår sjukvård, skola etc. inte upprätthåller standard nog att bland annat attrahera högpresterande människor att investera i tid och energi i det svenska samhället i förhållande till vad som kommer att krävas för dess upprätthållande över tid. Något som kommer leda till en brain drain och en än mer accelererad successiv försämring av befintliga institutioner. Sverige är liksom många andra västeuropeiska länder på god väg att bli ett kaosland av rang. Vill man upprätthålla ”den demokratiska staten Sverige” är jag rätt säker på att det kommer krävas betydligt mer drastiska åtgärder än att förhindra skatteflykt - det finns betydligt mer pressande problem.

Jag tänker inte djupdyka i just detta, men ovanstående utveckling är primärt konsekvensen av informationsteknisk utveckling (internet, telefoner, satellit-TV etc.). Nationalstaten, eller kanske primärt välfärdsstaten, är inte kapabel att fungera - i dess nuvarande form - i den framtid vi dag för dag kliver ett steg närmare. Detta oberoende av huruvida skatteintäkterna minskar eller ej.

Min uppfattning är att vi, förutsatt att vår teknologiska utveckling fortskrider i enlighet med hur den gjort hittills, oundvikligen kommer att se nationalstatens - kanske mer korrekt välfärdsstatens - successiva sönderfall. Det är en logisk konsekvens av att det i den digitala sfären inte är möjligt att kontrollera människor såsom i den fysiska världen. Konkurrensen mellan jurisdiktioner, företag och individer kommer uppluckra nuvarande kontrollsfärer och bilda nya, mer decentraliserade samarbetsformer människor emellan.

MEN! Den alternativa utveckling jag ser som skulle kunna utgöra ett hinder mot den utveckling jag beskriver ovan är CBDCs, vilka på ett fundamentalt sätt skulle säkra upp statens inflytande och makt över medborgarnas handlingsmönster och beteenden att när det väl implementerats kommer att bli i princip omöjligt för människor att göra sig fria från det. Detta kommer dock inte att innebära att samhällsutvecklingen blir bättre, utan endast att vi inte kommer ha möjlighet att överhuvudtaget se någon positiv utveckling i allt från teknik till individuell frihet.

För övrigt tycker jag inte att man ska snöa in på och fästa sig vid nuvarande statsskick och samhällsformer. Det enda man kan vara säker på är att världen, inkluderat styrelseskick, förändras över tid. Demokratin kommer att dö och något nytt kommer stiga upp ur dess aska - vilket enligt min syn på den samtida utvecklingen antingen kan gå mot en mer kontrollerande samhällsform eller en mer befriande samhällsform (vilken Bitcoin sannolikt kommer vara en del av att främja).
2022-10-16, 13:40
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvindsackord
Jag säger inte att folk inte kommer att undvika att betala skatt, jag har överhuvudtaget inte skrivit om det.

När du ändå frågar så kan jag förklara att jag inte tycker ett undvikande av skattebetalning är ett stort problem. Snarare ser jag det som en naturlig konsekvens av den teknologiska utvecklingen. Givetvis är det ett problem för staten och dess institutioner att människor undviker att betala skatt, men ser vi på t.ex. det svenska samhället är det bara en tidsfråga till dess att vår sjukvård, skola etc. inte upprätthåller standard nog att bland annat attrahera högpresterande människor att investera i tid och energi i det svenska samhället i förhållande till vad som kommer att krävas för dess upprätthållande över tid. Något som kommer leda till en brain drain och en än mer accelererad successiv försämring av befintliga institutioner. Sverige är liksom många andra västeuropeiska länder på god väg att bli ett kaosland av rang. Vill man upprätthålla ”den demokratiska staten Sverige” är jag rätt säker på att det kommer krävas betydligt mer drastiska åtgärder än att förhindra skatteflykt - det finns betydligt mer pressande problem.

Jag tänker inte djupdyka i just detta, men ovanstående utveckling är primärt konsekvensen av informationsteknisk utveckling (internet, telefoner, satellit-TV etc.). Nationalstaten, eller kanske primärt välfärdsstaten, är inte kapabel att fungera - i dess nuvarande form - i den framtid vi dag för dag kliver ett steg närmare. Detta oberoende av huruvida skatteintäkterna minskar eller ej.

Min uppfattning är att vi, förutsatt att vår teknologiska utveckling fortskrider i enlighet med hur den gjort hittills, oundvikligen kommer att se nationalstatens - kanske mer korrekt välfärdsstatens - successiva sönderfall. Det är en logisk konsekvens av att det i den digitala sfären inte är möjligt att kontrollera människor såsom i den fysiska världen. Konkurrensen mellan jurisdiktioner, företag och individer kommer uppluckra nuvarande kontrollsfärer och bilda nya, mer decentraliserade samarbetsformer människor emellan.

MEN! Den alternativa utveckling jag ser som skulle kunna utgöra ett hinder mot den utveckling jag beskriver ovan är CBDCs, vilka på ett fundamentalt sätt skulle säkra upp statens inflytande och makt över medborgarnas handlingsmönster och beteenden att när det väl implementerats kommer att bli i princip omöjligt för människor att göra sig fria från det. Detta kommer dock inte att innebära att samhällsutvecklingen blir bättre, utan endast att vi inte kommer ha möjlighet att överhuvudtaget se någon positiv utveckling i allt från teknik till individuell frihet.

För övrigt tycker jag inte att man ska snöa in på och fästa sig vid nuvarande statsskick och samhällsformer. Det enda man kan vara säker på är att världen, inkluderat styrelseskick, förändras över tid. Demokratin kommer att dö och något nytt kommer stiga upp ur dess aska - vilket enligt min syn på den samtida utvecklingen antingen kan gå mot en mer kontrollerande samhällsform eller en mer befriande samhällsform (vilken Bitcoin sannolikt kommer vara en del av att främja).

Det vi egentligen inte är eniga om har inget med Bitcoin att göra utan det är att jag är för demokrati medans du verkar vara någon typ av anarcho-liberal. Jag gillar tanken på anarcho-liberalism men för mig är det för omvälvande för att ta in för att utvärdera till fullo, så jag kommer fortsätta vara för demokrati.
Och för att en demokrati skall fungera, så måste skatten vara rättvis, och det skall vara maximalt svårt att kunna smita från att dra sitt strå i stacken. Därför har jag svårt att se ett system där värdetransaktioner är så anonyma att staten inte har någon aning.

Är du anarcho-liberal, så respekterar jag det och förstår då din synpunkt kring anonyma värdetransaktioner. Men jag håller inte med om att anarcho-liberalism är något bra. Jag kan ha fel på den punkten, men att diskutera alternativa styrelseskick intresserar mig inte (iaf inte på ett kryptoforum).
Senast redigerad av Leaston 2022-10-16 kl. 13:44.
2022-10-16, 14:29
Medlem
Citat:
Som jag ser det är ökad cirkulation eller lightning (i dess nuvarande utformning) inte lösningar på fungibilitets-problemet.

Kan du utveckla? Det är inte en total lösning, men frågan är om det kan vara eller bli en tillräckligt bra lösning?

Citat:
Jag tycker tvärtom att det är ett praktiskt problem och Bitcoin bör enligt min mening sträva mot i princip samma säkerhet och integritet som t.ex. Monero. Vi har CBDCs på raskt intågande och behöver desperat tillhandahålla ett frihetligt alternativ till detta, vilket Bitcoin inte kommer att vara om man inte lyckas lösa anonymitets-problemet och därmed fungibiliteten.

Vi tycks dessvärre oundvikligen gå mot ett kontantlöst samhälle i allt större utsträckning på en global nivå och CBDCs kan komma att vara ett faktum inom bara ett par/några år (här kan man följa utvecklingen: https://www.atlanticcouncil.org/cbdctracker/). Om staten fortsättningsvis kommer att kontrollera pengarna och vi inte lyckas med att skilja pengar från staten, kommer vi de facto att hamna i ett av de kanske mörkaste och mest vedervärdiga kontrollsamhällena som mänskligheten någonsin skådat. Bitcoin kan vara alternativet till detta.

Men, om CBDCs implementeras utan att Bitcoin har löst dessa problem kommer staten att ha 100% kontroll över varje transaktion som sker och möjlighet att programmera våra pengar t.ex. att styras av tidsbegränsningar på hur lång tid man har rätt att använda pengarna (dvs. de måste användas inom en viss tid från erhållande), hur mycket drivmedel du har rätt att köpa (CO2 utsläppsgräns), vilka organisationer du får donera pengar till och om de inte gillar det du skriver på flashback eller twitter så stängs ditt konto av (se t.ex. https://www.telegraph.co.uk/business/2021/06/21/bank-england-tells-ministers-intervene-digital-currency-programming/). Sannolikt kommer ingen av dessa funktioner att implementeras i samband med att man inför CBDC-systemet för den naiva allmänheten, men funktionerna kommer successivt att implementeras när tillräckligt många anammat systemet (förutsatt att det inte sker vid ett enda koordinerat tillfälle). Att sälja sina CBDCs för Bitcoins kommer sannolikt att försvåras ännu mer och göra det alltför omständigt för gemene Svensson att överhuvudtaget orka köpa Bitcoin.

En ökad anonymisering av användarna kommer självklart inte att gå hem hos regeringar, den etablerade makten kommer inte direkt att lägga sig ned och ge efter - men långsiktigt tror jag inte att de kan stoppa den kraft som satts i rullning, men då krävs det att lösningar presenteras inom en förhållandevis kort tidsperiod eftersom statens maktfullkomliga utvecklingen tågar i raskt takt. Något som inte minst de två senaste åren är ett starkt bevis för.

För att Bitcoin ska bli framgångsrik i den monetära värld som håller på byggas kommer det alltså enligt min mening att krävas att man har en väsentligt mycket högre grad av fungibilitet än vad man har idag, annars blir det endast ett komplement till CBDCs och har mer syftat till att vänja allmänheten för idén om digitala pengar.

Det är CBDCs som Bitcoin enligt min mening tävlar emot, inte mot shitcoins.

CBDC kan bli en riktig mardröm, därom är vi helt överens. Bitcoin, med eller utan fullständing fungibilitet, kommer att vara oerhört mycket friare och bättre, så länge inte transaktioner kan censureras och vem som helst utan restriktioner kan bli en användare.

På konferensen i Amsterdam diskuterades sidechains, vilka skulle kunna lösa problemet fullständigt, utan att bitcoins motståndskraft mot inflation urholkas, som jag förstår det:

https://www.youtube.com/watch?v=CuKPIUO1pVA

Man ska nog inte förvänta sig en snabb lösning den vägen, dock, eftersom det verkar tarva en uppdatering först.

Citat:
Jag håller inte med av den anledningen att jag inte ser hur en demokrati kan fungera utan att staten har insyn i penningflöden så att det garanteras att det inte förekommer penningtvätt, terrorism finansiering, och skatteflykt.

Hur menar du att folk inte smiter från skatten, om det är lättare att smita från skatten?

För du är väl enig om att demokratin faller ihop om det är upp till var och en om dom vill betala skatt eller inte?

Jag ser snarare övervakningen och styrningen av penningtransaktionerna som ett hot mot såväl demokratin som allt vad frihet heter. Om det inte fungerar med dagens skattesystem så är det bara att anpassa det efter de nya förhållandena, som jag har varit inne på tidigare. T.ex. fungerar fortfarande fastighetsskatt, helplatt skatt (jfr medlemsavgift) etc. Staten behöver inte hålla koll på folks inkomster, förmögenhet och transaktioner för att vi ska ha en demokrati.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-10-16 kl. 14:35.
2022-10-16, 14:40
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Staten behöver inte hålla koll på folks inkomster och transaktioner för att vi ska ha en demokrati.
Hur garanterar man annars att skatten kommer in på ett så rättvist sätt som möjligt?

Människan (i genrella termer) är tyvärr för egoistisk och lättkorrumperad för att det inte skall behövas en övervakande maktapparat som ser till att alla drar sina strån till stacken.

Kör man anarcho-liberalism så tror jag det slutar med en värld där maffiaklaner slåss mot varandra i bästa fall. I värsta fall något Nordkorea liknande i längden, om maktbalansen inte håller. Alla andra scenarion känns naiva.
2022-10-16, 14:48
Medlem
Citat:
Hur garanterar man annars att skatten kommer in på ett så rättvist sätt som möjligt?

Människan (i genrella termer) är tyvärr för egoistisk och lättkorrumperad för att det inte skall behövas en övervakande maktapparat som ser till att alla drar sina strån till stacken.

Kör man anarcho-liberalism så tror jag det slutar med en värld där maffiaklaner slåss mot varandra i bästa fall. I värsta fall något Nordkorea liknande i längden, om maktbalansen inte håller. Alla andra scenarion känns naiva.

Progressiv inkomstskatt kan bli svårgenomförbar, men, som sagt, fastighetsskatt och helplatt skatt kan fungera utan svårighet och kommer inte ens behöva någon omfattande kontrollapparat.

Maffiaklanproblemet kan vi inte lösa med massövervakning av vanliga Svenssons transaktioner, utan där behövs nog hårdare och mer riktade nypor.

I viss mån och på sikt tror jag i och för sig att problemet skulle lösas eller minska efter en bitcoinisering, eftersom hederligt arbete kommer att bli mer lönsamt medan brottslighet och parasitism blir svårare och mindre lönsamt.
2022-10-16, 14:59
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Progressiv inkomstskatt kan bli svårgenomförbar, men, som sagt, fastighetsskatt och helplatt skatt kan fungera utan svårighet och kommer inte ens behöva någon omfattande kontrollapparat.

Maffiaklanproblemet kan vi inte lösa med massövervakning av vanliga Svenssons transaktioner, utan där behövs nog hårdare och mer riktade nypor.

I viss mån och på sikt tror jag i och för sig att problemet skulle lösas eller minska efter en bitcoinisering, eftersom hederligt arbete kommer att bli mer lönsamt medan brottslighet och parasitism blir svårare och mindre lönsamt.
Möjligt du har rätt, men jag är inte övertygad. Diskussionen om alternativa skattesystem är hur som helst utanför min comfort zone så jag lämnar det därhän. Min syn på Bitcoin är utifrån hur det fungerar idag.
Fördelen med att Bitcoin är att den fungerar oavsett skattesystem eller politisk vinkel, även om den tilltalar Österrikiska ekonomiska skola extra väl.
2022-10-16, 16:10
Avslutad
Citat:
Det vi egentligen inte är eniga om har inget med Bitcoin att göra utan det är att jag är för demokrati medans du verkar vara någon typ av anarcho-liberal. Jag gillar tanken på anarcho-liberalism men för mig är det för omvälvande för att ta in för att utvärdera till fullo, så jag kommer fortsätta vara för demokrati.
Och för att en demokrati skall fungera, så måste skatten vara rättvis, och det skall vara maximalt svårt att kunna smita från att dra sitt strå i stacken. Därför har jag svårt att se ett system där värdetransaktioner är så anonyma att staten inte har någon aning.

En stat ackumulerar inte något "värde" genom att medborgarna klipper tånaglarna på varandra. Tåklipparjobben är precis som källsortering till för att kontrollera människor. Försvinner den kontrollmekanismen så finns det andra kontrollmekanismer som staten kan tillämpa, t ex utvidgad skolplikt och värnplikt eller "civilplikt". Nordkorea har ingen inkomstskatt och är så totalitärt som vi kan föreställa oss. Till skillnad från Skogsvindsackord är jag försiktigt positivt inställd till CBDC eftersom det kommer göra det möjligt att hyvla bort byråkrati och ge överflödsmänniskorna medborgarlön eller kanske metaverse-jobb istället för låtsasjobb där man måste infinna sig på en viss plats en viss tid. Jag är ingen klimattomte men nuvarande "arbetsmarknad" är en total katastrof ur hållbarhetsperspektiv. Om man ska vara lite sadistisk så är det bara bra om låtsasjobbarna får bo i Ze pod och äta Ze bug.

Dock måste det självklart finnas en opt-out. Jag ser framtidens värld som en kombination av Nordkorea-Juche och anarkokapitalism. Det som kommer ge "nordkoreorna" legitimitet är energi. Om Kung Uffe lyckas bygga färdigt sina kärnreaktorer innan sossarna gör comeback så kanske han kommer bli ihågkommen som Sveriges Kim Il-sung, och om Bitcoin blir en internationell reservvaluta för världens "nordkoreor" så kanske beskattningsbara Lightning-transaktioiner à la El Salvador kan jämföras med Gorbatjovs Perestroika eller Lenins "novaya ekonomicheskaya politika". Men vad är det som säger att vi kommer få en "Happy Coalition of North Koreas" och inte en grupp rivaliserande Bondskurkar som bygger atombomber? Och varför skulle Bondskurkarna använda sig av en transparent blockkedja när de ska inhandla atombombsingredienserna på dark net?
Senast redigerad av oshin.cantwell 2022-10-16 kl. 16:20.
2022-10-16, 16:38
Medlem
Stater så som vi känner dem från demokratier 2022 existerar just för att vi inte hade uppfunnit Bitcoin. Thats it.

Det finns säkerligen behov centrala instanser även i framtiden, och det kommer rimligen ha ett visst överlap med vad stater är och gör idag. Men på det stora hela har vi den här konvergensen just för att det innan Bitcoin uppfanns var något som behövdes för att vi skulle kunna sammarbeta i stora samhällen.

Det blir alltså lite skevt att försöka motivera den typen av stat för en mänsklighet som uppfunnit decentraliserat sammarbetet. För det passar de facto inte in. Ni försöker trycka in en boll i det rektangulära hålet.

Det är också därför detta är ett så uppenbart teknologiskt hopp för mänskligheten. Det handlar inte om vad Bitcoin används till osv, det handlar om vad Bitcoin är.
2022-10-16, 16:44
Medlem
Citat:

Amen. Den analysen kan jag skriva under på. CBDC blir ett sätt att försöka cementera en organisationsform som organiskt sett är helt ur tiden. Man kommer till och med försöka ge affärsbankerna en ad hoc-roll att spela, trots att dessa egentligen blir helt överflödiga med en CBDC. Nuvarande parasitiska maktinstitutioner ska förstärkas och cementeras, oaktat att den tekniska utvecklingen medför att de saknar samhällsmässigt existensberättigande.
2022-10-17, 16:33
Medlem
kjellbrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Vad är det för milstolpe och vilket omöjligt problem pratar du om?
Sedan slutet 80-talet har det funnits funderingar på om man skulle kunna skapa "ett system med digitala pengar", som man kallade det då, men alla försök att uppnå detta föll på en och samma punkt (förutom diverse olika andra misstag de gjorde). Alla kom efter ett tag fram till att det måste finnas en garant för transaktionerna i systemet, så hur man än vänder och vrider på det så behövs en utpekad ansvarig 3:e part för detta. Satoshis milstolpe var att påvisa att detta faktiskt gick att lösa utan denna 3:e part.

De har varit lite kul att läsa på i efterhand om historien innan Bitcoin skapades. Bland annat om cipherpunkrörelsen, som jag har för mig att den kallades, som hade en rent euforisk övertro på att kryptografi skulle lösa allt i framtiden. Antagligen en effekt av en del av den tidens framsteg inom stark kryptografi. De kom att nyktra till dock allteftersom olika projekt såg dagens ljus på vägen och havererade fort.

Men just dessa misslyckade projekt hjälpte Satoshi i sin design. Han lärde av misstagen och tänkte om där de hade gjort misslyckade designval.

Det verkar ju vara så i historien, oavsett område, att misslyckanden ger bra lärdomar att bygga vidare på. Skulle Bitcoin haverera så tror jag inte det kommer vara ett undantag.
2022-10-17, 17:03
Medlem
kjellbrels avatar
Citat:
Enligt min förståelse av Bitcoin anser jag ett av de största problemen med Bitcoin vara att Bitcoins, till skillnad från vad många faktiskt verkar tro, i nuläget inte är särskilt fungibla. Detta bland annat eftersom protokollet endast erbjuder pseudonymitet och inte anonymitet, samtliga historiska transaktioner loggas på kedjan, de flesta köper sina Bitcoins genom centraliserade växlingskontor med KYC/AML-krav osv. Detta är enligt min mening ett av de största problemen som communityt måste adressera för att Bitcoin ska kunna bli det fantastiska instrument det har potentialen att bli.
Nu gillar ju jag att fundera på framtida protokoll mer än om dagsläget, så därför vill jag återigen nämna MimbleWimble som ett exempel på hur det kanske kommer att se ut framöver för Bitcoin (och/eller andra).

Redan dagens MW erbjuder transaktioner utan vare sig belopp eller adresser, men ger ändå möjligheten till fullständiga bevis för systemet. Det finns de som implementerat detta också, men jag tycker det är intressantare att se om den "uppgraderade" versionen av detta protokoll, eller liknande alternativ, blir verklighet framöver, då det skulle innebära en enorm optimering av vad som lagras i kedjan.

När MW först publicerades (2017) ansågs det som state of the art när det gällde fungibility. Jag får låta det vara osagt om just detta gäller fortfarande, men själv har jag inte hört talas om något protokoll som skulle ha övertagit den rollen.
2022-10-17, 17:14
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kjellbrel
Nu gillar ju jag att fundera på framtida protokoll mer än om dagsläget, så därför vill jag återigen nämna MimbleWimble som ett exempel på hur det kanske kommer att se ut framöver för Bitcoin (och/eller andra).

Redan dagens MW erbjuder transaktioner utan vare sig belopp eller adresser, men ger ändå möjligheten till fullständiga bevis för systemet. Det finns de som implementerat detta också, men jag tycker det är intressantare att se om den "uppgraderade" versionen av detta protokoll, eller liknande alternativ, blir verklighet framöver, då det skulle innebära en enorm optimering av vad som lagras i kedjan.

När MW först publicerades (2017) ansågs det som state of the art när det gällde fungibility. Jag får låta det vara osagt om just detta gäller fortfarande, men själv har jag inte hört talas om något protokoll som skulle ha övertagit den rollen.

Vet du vad som hände med Dandeloin förslaget som skulle hjälpa till med fungibiliteten? Fick det förklarat för mig för några år sedan, men har inte hört något sedan dess? Funkade det inte?

Hörde även om Mimblewimble också för flera år sedan, men likt med Dandeloin så har det varit tyst där med.

*edit*
Har det båda med varandra att göra even?
Senast redigerad av Leaston 2022-10-17 kl. 17:26.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in