2022-10-17, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Jag svarade på ett påstående om att Ryssland inte behövde oroa sig för Natos utvidgning. Då kan man ju undra varför Europa behöver oroa sig för Rysslands utvidgning?
Jag svarade dig precis på varför Europa och RESTEN av VÄRLDEN har gjort precis det! I hundratals år. Läs om istället för att ställa frågor som redan besvarats
Citera
2022-10-17, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
Det pågående krigets påverkan på inflationen har lett till att 14 000 fransmän begett sig ut på gatorna där de ropar efter ett Frexit och uträde urEU.
https://youtube.com/shorts/GfNVh3nUlyA?feature=share

Med en annalkande lågkonjunktur i Sverige kommer vi se liknande protester i Sverige.
Ja så lär det bli i fler länder, att det blir små spontana demonstrationer lite här och där. En demokratisk rättighet i väst men tyvärr ett brott i dagens Ryssland. Men dessa demonstrationer kommer ju inte påverka politiska beslut just nu då valda politiker och ledare, med några få pinsamma undantag, vet en majoritet av väljarna helhjärtat stödjer Ukrainas kamp mot den invaderande skjutglade ryssen.
Citera
2022-10-17, 14:43
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Försvarsmakten måste sköta utbildningen, jag har förklarat i andra inlägg att jag inte var tillräckligt tydlig, du var inte den enda som klaga på mitt svar.

Sen borde Ulf Kristofferson och Ebba få svara på hur lång tid det tar att få 12 archer system operativa i Ukraina och hur det ska gå till.

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Regeringen har hittills alltid inhämtat förslag från Försvarsmakten vad som skulle kunna vara lämpligt att skicka till Ukraina utan att försämra svensk försvarsförmåga.

Joakim Paasikivi tycker t.ex. inte att vi nu skall skicka ett nytt ytterligare system som kräver utbildning snarare kanske komplettera de som redan nu finns.

Kristersson och Busch skulle ju kunna gå ut och förklara vad som hänt mellan september och nu. Då kunde de kräva att Archer och Robot 70 skulle bistås Ukraina.

Ja jag vet vad som hänt: ett val.
Citera
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Och det är just den risken de "smarta" ryssarna nu har ökat. Efter händelserna 2014 skulle det inte ha blivit något medlemskap, just pga Rysslands hållning och beredskap att agera. Men nu 2022 är det just Rysslands korkade invasion som faktiskt möjliggjort ett snabbspår för Ukraina. Nu är Ukraina så tydligt ett offer och inget fredsavtal i världen kommer att vara trovärdigt så länge Putin är kvar vid makten. Så nu är läget det att om Ryssland inte tar (hela) Ukraina, så kommer väst att känna ett mycket stort behov av att skydda Ukraina; vilket t ex kan ske genom ett Nato-medlemskap. Så var inte läget före februari 2022.
Tanken var säkert att Ukraina skulle vara ryskt vid det här laget, eller att de åtminstone hade tvingats gå med på en vapenvila med stora eftergifter i landområden. Hade inte Nato Och EU blandat sig i så hade kriget antagligen varit över nu, och kartan hade ritas om till Rysslands fördel.
Citera
Medlem
Citat:
Knappast ett sånt krig. När ryssarna är omringade och avskurna från omvärlden, både ekonomisk, geografisk och militärt, då blir de säkert betydligt enklare att handskas med. Natobaser runt gränserna, utarmade av ekonomiska sanktioner, resurserna är uttömda, folket svälter, då....kommer Nato och USA med ett erbjudande ryssarna inte kan tacka nej till.

Dumheter Ryssarna är inte omringade dom har två hamnstäder mot östersjön en stor militär hamn
på kola halvön , en kuststräcka med flera hamnar mot Azovsjön i svartahavet .
Dessutom lång landgräns mot flera asiatiska länder samt en hamn i Vladivostock.
Om dom bara hållit sig lugna hade dom kunnat fortsätta tjäna pengar på gasen via nordstream
Ett gäng dumhuven i Kreml valde bort en bättre framtid för landet.
Citera
2022-10-17, 14:45
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Jag svarade på ett påstående om att Ryssland inte behövde oroa sig för Natos utvidgning. Då kan man ju undra varför Europa behöver oroa sig för Rysslands utvidgning?
Nu är det en viss skillnad.
Att suveräna stater i Europa sluter sig samman i olika förbund är en sak (NATO Eu)
Det är en helt annan sak att låta sig erövras och domineras av en stormakt med öhöljda imperialistiska ambitioner.
Citera
2022-10-17, 14:50
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Men du förstår skillnaden i att självmant söka medlemskap i en allians kontra att bli invaderad och ockuperad?

Ja eller nej?
Citera
2022-10-17, 14:52
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:

För att den sker med våld och mot ländernas vilja. Förstår du inte det? Är du en våldtäktsman?
Citera
2022-10-17, 14:54
Medlem
Citat:
Knappast ett sånt krig. När ryssarna är omringade och avskurna från omvärlden, både ekonomisk, geografisk och militärt, då blir de säkert betydligt enklare att handskas med. Natobaser runt gränserna, utarmade av ekonomiska sanktioner, resurserna är uttömda, folket svälter, då....kommer Nato och USA med ett erbjudande ryssarna inte kan tacka nej till.
Ryssland omringade, Ryssland är inte ens på väg att bli omringat.

Fortfarande är det så att av alla 14 länder som Ryssland gränsar till är endast 5 länder NATO-medlemmar!!
Citera
2022-10-17, 14:56
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Om det är någon som ljuger så inte är det jag. Ukraina inledde samarbete med Nato redan 1994, och i juni 2017 röstade parlamentet i Kiev för att ett framtida Nato-medlemsskap. Sedan 2015 har Ukraina deltagit i Nato:s militärövningar.
Lögnen består i att du med en papegojas envishet påstår att motivet till invasionen var att hindra NATO-utvidgningen som blev ännu större som resultat av invasionen.

Gå nu ut med att plakat på Röd torget med skiften: "Putin är dum i huvudet och jag med."
Senast redigerad av Taggad 2022-10-17 kl. 15:04.
Citera
2022-10-17, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Att du kommer med dessa högtravande ord visar enbart att du är en nazistsympatisör.

https://www.moonofalabama.org/2022/05/ukraine-putin-on-why-the-war-started-failed-attempts-on-snake-island-other-issues-.html#more

Den 24 februari inledde Ryssland med hänvisning till artikel 51 och r2p sin SMO.
Din okunskap om det numera välkända ryska politiska fulspelet och militära agerandet både långt före under och efter ryssen inlett anfallet mot Ukraina är faktiskt häpnadsväckande ja rentav unik. Följer du inte omvärldens rapportering alls?
Citera
2022-10-17, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Kristersson och Busch skulle ju kunna gå ut och förklara vad som hänt mellan september och nu. Då kunde de kräva att Archer och Robot 70 skulle bistås Ukraina.

Ja jag vet vad som hänt: ett val.

Dessutom har kriget DÅ och NU förändrat Ukrainas önskelista. Många har skickat "paket" till Ukraina på senaste tiden och det finns en samordning av innehållet så att alla länder skickar olika delar (utifrån lager) för att sammantaget komplettera önskelistan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in