2022-10-17, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Putin vill inte att Ryssland utvecklas som Sverige eller resten av Europa. Han har dragit linjen vid Ukraina. Det får man helt enkelt respektera.
Nej det får man verkligen inte respektera. Ryssland kan bara drömma om att ha samma levnadsstandard som Sverige förövrigt. Har du sett hur en förort till Moskva ser ut? Det är inte vackert kan jag lova dig.

Har själv inte upplevt tex Sibirien själv, men det ser rätt slitet ut det med på bilder. För att inte tala om att 1/3 lever i fattigdom, har inte rinnande vatten osv.

Putin själv vill bara gå till historien, han skiter i Ryssar och skiter i Ryska folket. En riktigt judas är han
Citera
2022-10-17, 12:24
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Försvarsmakten bestämmer vad som kan skickas iväg och inte regeringen.

[…]

Stämmer verkligen det?

En regering kan byta ut en ÖB på en dag, eller lägga order på 100 archers om de vill.

Regeringen står väl över Försvarsmakten när det kommer till maktutövning i Sverige?
Citera
2022-10-17, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Försvarsmakten bestämmer vad som kan skickas iväg och inte regeringen.

Mest intressanta frågan är väl vart och av vem eventuell utbildningen av systemen ska ske och om vi klarar av genomföra det utan att våran egen utbildning och framtida kompentens påverkas negativt.

Haha... Nej, försvarmakten har inte några sådana mandat att skicka krigsmateriel utomlands.

Däremot ge råd till regeringen om vad som försvarsmakten kan avvara, och vilka konsekvenser det får.
Citera
2022-10-17, 12:27
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wisconsin-Nights
Nu hotade Ryssland omvärlden och Sverige med kärnvapen i ett tidigt skede av invasionen av Ukraina. Putins tolkning av kärnvapendoktrinen medgav tydligen detta. Det är då en rimlig respons av Sverige att ansöka om medlemskap i NATO.
Vi kan ju inte ha en grannregim som i tid och otid hotar oss med kärnvapenn när de inte får som de vill.

De kommunicerar ju så flummigt. Diplomati i ett nötskal. De sa inte explicit "Skickar ni vapen så kärnvapenbombar vi er". Och Sverige frågade inte "Vad menar ni? Bombar ni oss om vi skickar vapen?".

Så vi blir inte mycket klokare på deras doktrin av ryssarnas flummiga hot. Jag anser f ö inte att Sverige skulle ha gått med i NATO där, men det behöver vi inte diskutera.
Citera
2022-10-17, 12:27
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Vilken tur, att dom kan träffa elcentraler och transformatorstationer över hela landet.
Zelindky är ute nu och bönar och ber befolkningen om att spara på elen.
Läs på din idiot.

Fan vad blåst du är, orka med ytterligare en tomte som dig...
Det fanns väl andra sorters missilier som används till mer precision.
Citera
2022-10-17, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Haha... Nej, försvarmakten har inte några sådana mandat att skicka krigsmateriel utomlands.

Däremot ge råd till regeringen om vad som försvarsmakten kan avvara, och vilka konsekvenser det får.

Ja klumpigt utryckt av mig, efter förfrågan av regeringen borde jag lagt till.
Senast redigerad av painkiler 2022-10-17 kl. 12:38.
Citera
2022-10-17, 12:35
Medlem
Inhale82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wisconsin-Nights
Nu hotade Ryssland omvärlden och Sverige med kärnvapen i ett tidigt skede av invasionen av Ukraina. Putins tolkning av kärnvapendoktrinen medgav tydligen detta. Det är då en rimlig respons av Sverige att ansöka om medlemskap i NATO.
Vi kan ju inte ha en grannregim som i tid och otid hotar oss med kärnvapenn när de inte får som de vill.

Nej, det gjorde dom inte.
Han sa att de kommer svara med en typ av vedergällning världen aldrig skådat tidigare.

Så som jag tolkade det så handlar det inte om ett direkt kärnvapenhot.
Däremot grejer som att spränga Nordstream eller varför inte klippa de transatlantiska kablarna.
Citera
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Artikel 51 och R2P bygger inte på en mans självupplevda fantasi utan måste vara baserat på något som existerar i verkligheten, vilket det inte är i detta fall. Så det är inget argument alls i detta fall.
Att du kommer med dessa högtravande ord visar enbart att du är en nazistsympatisör.

Citat:
In fact the Ukraine started the war on Wednesday, February 16 2022, when its forces near the Donbas republics began preparatory artillery strikes for an all out ground attack on the Donbas republics.

The February 15 report of the OSCE Special Monitoring Mission to Ukraine recorded some 41 explosions in the ceasefire areas. This increased to 76 explosions on Feb 16, 316 on Feb 17, 654 on Feb 18, 1413 on Feb 19, a total of 2026 of Feb 20 and 21 and 1484 on Feb 22.

The OSCE mission reports showed that the great majority of impact explosions of the artillery were on the separatist side of the ceasefire line.
https://www.moonofalabama.org/2022/05/ukraine-putin-on-why-the-war-started-failed-attempts-on-snake-island-other-issues-.html#more

Den 24 februari inledde Ryssland med hänvisning till artikel 51 och r2p sin SMO.
Senast redigerad av sherm 2022-10-17 kl. 12:39.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Vilken tur, att dom kan träffa elcentraler och transformatorstationer över hela landet.
Zelindky är ute nu och bönar och ber befolkningen om att spara på elen.
Läs på din idiot.

Vart ser du problemet med det din tomte?
Citera
2022-10-17, 12:36
Avslutad
Det har läckt ut en hel del avlyssnade samtal mellan ryssar på plats i Ukraina men det är inte ofta jag skrattar åt det jag hört. I detta fallet skrattar jag ihjäl mig. Måste höras.

https://twitter.com/wartranslated/status/1581757207024017408

Citat:
Russian artillery commander is annoyed by the fact that his subordinate missed by 500m, as evidenced by this intercepted radio call. He calls him a "mathematician", an "accountant", and offers to purchase certain sex toys to improve firing accuracy.
Citera
2022-10-17, 12:41
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
Terrorstaten ryssland står inför allvarliga problem att mobilisera till fascisten putlers olaglig krig mot den fredliga grannen ukraina.

Ryske Jevgenij har gömt sig och raderat alla sina konton – vill inte behöva strida

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/ryske-jevgenij-har-g%C3%B6mt-sig-och-raderat-alla-sina-konton-vill-inte-beh%C3%B6va-strida/ar-AA131lpT?ocid=msedgntp&cvid=cb2c003655b844e69656b3 614f263bb4

Sedan Vladimir Putin beordrade en mobilisering har fler än 300 000 ryska män flytt landet för att slippa strida i Ukraina. 24-årige Jevgenij har sagt upp sig från sitt jobb, flytt Moskva, raderat alla sina konton på sociala medier, och brutit kontakten med alla sina vänner, skriver Washington Post.

– Jag vill inte döda människor och jag vill inte bli dödad, så jag måste ligga lågt, säger han.

Jevgenij har alltid varit emot kriget, men kan inte fly landet eftersom han inte har något pass. Han har slutat köra bil av rädsla för att bli stoppad av polisen, och han vågar inte gå och handla.

Det får ses som ett litet men dock friskhetstecken att den yngre generationen ryssar inte vill delta i fascisten putlers krig.

Terroristen putler är körd, schack matt, inom veckor från nu.

Den här intervjun med Nina Khrushcheva förstärker intrycket av det du skriver: https://www.youtube.com/watch?v=VxrvlcATOvo (från 01.15 och framåt)

20 % (absolut inte 70 säger hon) är för Putin, 30 % emot och 50 % vill bara leva sina liv ifred.
Citera
2022-10-17, 12:41
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsmaran
Okej, men realiteten är att Ryssland invaderat sitt grannland och har som uttalad ambition att göra om den europeiska säkerhetsordningen till något som ger Ryssland kraftigt inflytande över en "egen intressesfär" på andra suveräna staters bekostnad.
Man vill t.ex. bestämma över Polens, Lettlands, Litauens och Estlands säkerhetspolitik bara på grund av att man själv har kärnvapen. Ett helt orimligt krav för de allra flesta men tydligen helt logiskt och rimligt för den delen av befolkningen som tar på sig skorna på händerna för att de "tänker själva".

Att bejaka Rysslands agerande för att på något sätt uppnå ett framtida multipolärt och fredligt Shangri-La saknar en hel del steg i processen.

Just nu ser det ut så här:
1. Ryssland invaderar Ukraina
2. ???
3. Världsfred i multipolär värld

Hur punkt 1 ska leda till punkt 3 är oklart. Varför punkt 3 är bättre än att behöva genomlida punkt 1 och 2 är också oklart.

Jag tolkar Rysslands krav på att bestämma över P, L, L och E som rent köpslående. Punkter som de ger efter på vid Ukraina-förhandlingar.

Nu vet jag inte exakt vad du lägger i att "bejaka". Det var rätt att fördöma Rysslands invasion, ett propotionerligt svar hade varit att vara lite hårdare än vi var vid Irak-kriget, dvs sanktioner. Sen skulle vi ha lagt vårt diplomatiska och våldskapital på att splitta Ukraina till ett öst-Ukraina som inte är ryskt, istället för detta mycket mer riskfyllda och ekonomiskt och humanitärt förödande projekt att försöka uppräthålla Lenins och Kruschevs gräns i öst.

Jag tror inte vi får världsfred i en multipolär värld. I bästa fall så får vi en värld efter kriget som är mer multipolär än vad den var före 2014, när USA agerade extremt arrogant och unipolärt, och destabiliserade en hel region. Olyckligtvis är både Ryssland och Iran, som är andra "poler", antagligen puttade till att bli sin mest totalitära version av sig själva i den framtiden. Det optimala (för oss) hade varit om Europa slet sig fria från USA och bildade ännu en pol.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in