2022-10-16, 22:49
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Haha men snutten!

Tycker du att hen är ett invektiv? Och du bejakar att du är en av de där som ger pengar till tiggare för att känna sig god utan att tänka på konsekvensen, att det förlänger tiggeriet som fenomen?

Hursomhelst är du en typisk sosse, du argumenterar noll i sak och bara om olika känslor du har.

Som ditt påstående att det romska tiggeriet är en individuell fråga. Du menar att alla romer utanför alla mataffärer i Sverige har gjort ett val att tigga själva för att de vill detta?

Nej du verkar inte fatta nånting om det här från din bubbla. Det finns inte en enda lösning tyvärr.

Men att blunda för situationen och ge pengar, det är inte en bra lösning. ( din)
Jag tycker inte att hen är ett invektiv, men du använder det som ett sådant. Jag tycker att hen är överflödigt.

När det hitresta tiggeriet startade tänkte jag genast att det leder till att tiggarna stannar här och fortsätter tigga om man ger dem pengar. Därför har jag aldrig gett en tiggare pengar. Du vill förbjuda tiggeriet, för att du får dåliga känslor av att se tiggare. Jag bryr mig inte nämnvärt, men hade helst sett att tiggarna inte var här.

En typisk sosse? Vad baserar det du det på? Att jag inte håller med dig gör mig inte till sosse. Sossar brukar vilja förbjuda saker, men jag vill inte ha förbud. Men du vill ha förbud.

Jag vet inte vad som ligger bakom varje enskild roms beslut att tigga, annat än att det överlag rör sig om fattigdom och omfattande - möjligen institutionell - diskriminering i deras hemländer. Om det finns faktiska tvång bakom detta så kan man undra varför det inte pågår polisutredningar om det. Du menar att det är en form av slaveri, vilket förstås är ytterst allvarligt om det är så, men var är anmälningarna?

Det är svårt att förstå delar av din argumentation, men i övrigt tycker jag att jag god förståelse. Det var ett angrepp på din usla debatteknik, bara så du vet.

Situationen? Vilken situation? Situationen med att romer sitter utanför mataffärer och tigger? Eller är det en djupare, mer komplex situation bestående av slaveri och grov organiserad brottslighet och annat som du påstått som du menar? Jag har som sagt aldrig gett någon enda tiggare pengar någon enda gång.
Citera
2022-10-16, 23:50
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Säg inte det, SD stöttade tyvärr Alliansen aldeles för mycket under sina första 4 år för att jag ska kunna lita på dem helt
Nej. Det var MP som gjorde uppgörelse med för att blockera SD.
Citera
2022-10-17, 00:51
Medlem
Det är lite absurt att media hela tiden nu basunerar ut vilka vinnare SD är. Ändå är det de som är det största partiet i den här koallitionen som ändå inte sitter i regeringen. De är behandlade som persona non grata. Och det är extremt nöjda. Det hela känns som parodi på hög nivå.

Frågan är om de egentligen ser sig själva som odugliga att regera. Att det är egentligen bättre andra gör det jobbet som kan vara så vansinnigt vanskligt.

Jag har mycket svårt att se att SD inte går samma öde som andra högerpopulistiska partier i norden. De fyller ingen funktion längre. De har skickligt plockat bort sig själva från ekvationen. Det är ju trots allt så att alla partier är för en mycket stram invandring (kanske mindre liberalerna). Så i månt och mycket hade en liknande politik förts ändå.

Så det är ju tydligt att det inte är invandringsfrågan som gör att skon klämmer. Så vad är det då kan man undra. Är det att SD ses som inkompetenta eller att deras historia gör att man vill ha ett visst beröringsavstånd. Oavsett är de svarte petter och moderaterna försöker ta deras väljare nu. De har bara inte förstått det än.
Senast redigerad av Burgundi 2022-10-17 kl. 00:53.
Citera
2022-10-17, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burgundi
Det är lite absurt att media hela tiden nu basunerar ut vilka vinnare SD är. Ändå är det de som är det största partiet i den här koallitionen som ändå inte sitter i regeringen. De är behandlade som persona non grata. Och det är extremt nöjda. Det hela känns som parodi på hög nivå.

Frågan är om de egentligen ser sig själva som odugliga att regera. Att det är egentligen bättre andra gör det jobbet som kan vara så vansinnigt vanskligt.

Jag har mycket svårt att se att SD inte går samma öde som andra högerpopulistiska partier i norden. De fyller ingen funktion längre. De har skickligt plockat bort sig själva från ekvationen. Det är ju trots allt så att alla partier är för en mycket stram invandring (kanske mindre liberalerna). Så i månt och mycket hade en liknande politik förts ändå.

Så det är ju tydligt att det inte är invandringsfrågan som gör att skon klämmer. Så vad är det då kan man undra. Är det att SD ses som inkompetenta eller att deras historia gör att man vill ha ett visst beröringsavstånd. Oavsett är de svarte petter och moderaterna försöker ta deras väljare nu. De har bara inte förstått det än.
Det är för att skapa splittring i dom andra partierna t ex L
Citera
2022-10-17, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska

Media är ju ute efter mest drama alltid och letar efter det där det kan finna det. Men egentligen har ju M gjort ett genidrag. De vet att SD:s politik är populärt just nu. De tar deras politik i något som ser ut som en förhandling (men i praktiken är M mycket villiga att utföra allt det som de har kommit överrens med SD om). Jag skulle vara mycket förvånad om deras mål inte är 1. att ta populär politik och göra det till sin egen vilket de ändå hade tänkt men nu får de legitimitet att de just är den politiken de för genom förhandlingarna (de smärtade dom inte ett dugg såklart) och 2 att göra sig av med SD med att långsiktigt minimera dom och ta deras väljare. SD verkar inte fatta något och går runt och säger höhö och är till och med nöjda. De har inte alls fattat vad som har hänt. Jag har sällan sett ett så stort parti bli så överkört och inte förstå det.
Citera
2022-10-17, 06:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska

L är redan så djupt splittrat det kan bli. Om Ulf röstas ned med mindre än fem rösters marginal idag blir jag förvånad. Jag tror minst halva L röstar emot.

Och om Ulf mot alla odds blir godkänd kommer Sverige att brinna ikväll.
Citera
2022-10-17, 06:10
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Nej. Det var MP som gjorde uppgörelse med för att blockera SD.

Att Mp bär hundhuvud kan vi alla enas om men SD röstade stödjande de med även om inte u alla frågor.

Vi får se vad facit säger 2026 rörande denna överenskommelse men jag är skeptisk till att det blir så bra som folk vill framställa det hela
Citera
2022-10-17, 07:14
Medlem
FolgenSieMirBittes avatar
HanifBali tippade Starbrink som EU-minister. Kanske ett smart drag av Ulf att neutralisera L-ledamöter.
Citera
2022-10-17, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Men snälla du, är sol en konstant källa i en omfattning som kan ses som lagringsbar. Är det i form av vätgas för du menar väl inte litiumbatterier som ska räcka över vintern ?
Vätgas med bränslecell finns byggt i en villa på västkusten där ägaren har kunnandet men kostnaden var 2,5 miljoner fast gissningsvis 1 miljon lägre idag.

Min solanläggning är på 10 kW nominellt och gav i januari 21 kWh 2021 och 111 kWh 2022 dvs 21 watt per timme respektive 149.
Snö och moln ger detta resultat och detta gäller i södra Sverige med bra solstatistik.

Det är dina inlägg som får folk att tro de kan få ner skyhöga elkostnader på vintern genom att investera 2-300 tusen utan lagringsmöjligheter. (Fråga installatörerna, i alla fall de jag känner till, och du får svaret att de inte installerar lagring)

När vindkraft och sol byggts ut i nuvarande takt kommer elpriset bli minimalt sommartid och då blir kalkylerna inte roliga. Det är redan nu ett problem i Australien där man diskuterar att få betala för producerad el vid fel tidpunkt och det lär bli så här också.

Lagra betyder att man nu uppfynnit en vätska där man kan spara energin man utvinner från solen. Så när solen inte skiner har man all överskottsenergi från sommaren kvar. Eftersom det är helt ny teknik så har inte dina solceller det.

Och vågkraft är som sagt d3t bästa alternativet. Kärnkraft är bra. Men kommer ta 20 år, och vid det laget är kärnkraft eventuellt utdaterat.
Citera
2022-10-17, 09:32
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
L är redan så djupt splittrat det kan bli. Om Ulf röstas ned med mindre än fem rösters marginal idag blir jag förvånad. Jag tror minst halva L röstar emot.
Och om Ulf mot alla odds blir godkänd kommer Sverige att brinna ikväll.

Vad är det du skall sätta eld på?

Citat:
Ursprungligen postat av Burgundi

Jag tycker du är lite motsägelsefull. Det att media framställer SD som en vinnare gynnar ju SD, alla vill vara på det vinnande laget. Media gör det för att splittra de borgerliga men SD tjänar på det i väljarstöd.
Citera
2022-10-17, 09:51
Avslutad
Vilken tid sker omröstningen?
Citera
2022-10-17, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Vilken tid sker omröstningen?
Klockan 11

https://sverigesradio.se/artikel/statsministeromrostning-i-dag-da-kan-sverige-ha-en-ny-regering

Citat:
Riksdagen ska rösta om en ny statsminister klockan 11 i dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in