2022-10-16, 23:19
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johkv637
Du svarade inte på min fråga, och du skapade topic..Är du liberal eller varför bryr du dig ens om vad någon annan kallar sig för?

Vadå skapade topic? Jag är inte liberal. Vad har det med tråden att göra?

Återgå till tråden ämne istället. Varför tycker du att Rebecka har fel? Anne är sedeslös på vis, hon anammade inte sina judiska värderingar alls.
Citera
2022-10-16, 23:20
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrmoonlights
Så kan man tycka, men det har ingenting med verkligheten att göra. Finns det några andra grupper än unga söta programledare som ska få säga vad de vill utan att förlora jobbet? Grå vargarna, IS, pedofiler. Listan kan göras lång. Men alldeles oavsett så tycker en förkrossande majoritet av folket att förintelsen inte var så jätterolig. Att hon backas upp av nazister som tror att förintelsen är en bluff är inte till hennes fördel.
Du fattar inte. Det svenska samtalsklimatet är i det närmaste stendött. Ord får bara hämtas ur en ideologisk manual som sanktionerats av samtiden. Det är sjukt. Då har jag, faktiskt, hellre ett samhälle där man debatterar med nazister och grå vargar (i den mån de ska vara här från början).
Citera
2022-10-16, 23:24
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johkv637
Wow, vilket svar, nu växte du i mina ögon. När tittade du i mina kalsonger? Älskar för övrigt att du använder ordet "pseudoliberal", kan du utveckla det ordvalet...

Ganska kul med Flashback, många som berättar för en vad man är, vissa saker visset jag inte ens själv om mig själv.

Jag har bland annat fått höra att jag är "woke"

Undrar vad Fallenkvist tycker om sådan retorik
Citera
2022-10-16, 23:31
Medlem
Jag kan tycka att det som ofta sägs i SVT:s "Svenska nyheter" är både betydligt grövre och mer kränkande än det Fallenkvist skrev.

Och alla som har läst aktuella passager i Anne Franks dagbok vet mycket väl att det Fallenkvist beskrev är korrekt. Frank skrev väldigt mycket om sex och lustar!
Citera
2022-10-16, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är inte att ha en åsikt att kräva att folk skall sparkas eller plockas bort för att de sagt något som inte faller dig på läppen. Yttrandefrihet är inte enbart en formell rättighet utan en faktisk inställning och verkan för att i ett demokratiskt samhälle få uttala åsikter du inte håller med om eller t.o.m. avskyr. Du är inte för yttrandefrihet om du anser att det är rätt att behandla folk så
att de förlorar jobbet pga av något de uttryckt även om du givetvis bör ha rätt i sig att tycka och uttala den yttrandefrihetsfientliga åsikten.

Att jobba som politiker är inte samma sak som att jobba i kassan på Ica. Som politiker innehar du ett politiskt förtroendekapital och förväntas följa partilinjen.

Nu går inte att bli av med Rebecka Fallenkvist. Hon kan närsomhelst bli politisk vilde eftersom hon är förtroendevald in i Stockholms regionfullmäktige.

Det kan Sd inte göra någonting åt.

Att hon har den positionen (och pengarna) är tack vare Sd. Som gett henne en plattform och lanserat henne som lämplig valbar kandidat.

Fallenkvist:s åsikter delas av ca 800 personer som röstade på Nordiska motståndsrörelsen. Varav ett antal är i den här tråden. Sveriges övriga befolkning avskyr på det hela tager nazister ogillar skämt om judiska barn och om koncentrationsläger.

Jag får tycka att vad jag vill men det ger mig ingen rätt att fortsätta arbeta som politiker om jag bryter mot partilinjen.

Eftersom Sd "utreder" och under tiden tagit henne ur tjänst så bryter hon uppenbarligen mot det som Sd anser är deras partilinje.

Men de kan inte göra ett smack åt hennes uppdrag i Stockholms regionfullmäktige.

Jag får tycka vad jag vill om Rebecka Fallenkvist och anser att hon omedelbart bör söka sig till Nordiska motståndsrörelsen. Det är där hon hör hemma. Om jag inte fullständigt har missuppfattat vad Sd egentligen står för?
Citera
2022-10-16, 23:34
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Jag kan tycka att det som ofta sägs i SVT:s "Svenska nyheter" är både betydligt grövre och mer kränkande än det Fallenkvist skrev.

Och alla som har läst aktuella passager i Anne Franks dagbok vet mycket väl att det Fallenkvist beskrev är korrekt. Frank skrev väldigt mycket om sex och lustar!

Ja absolut så är det så.
Citera
2022-10-16, 23:35
Medlem
Nu är Rebecka SD-lös...

Skamligt hur en del kan göra vad som helst för att få uppmärksamhet.
Citera
2022-10-16, 23:40
Medlem
Jag fattar nada.

Vem är Anne Frank? Och vad menas med sedeslös?
Citera
2022-10-16, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blaha95
Jag fattar nada.

Vem är Anne Frank? Och vad menas med sedeslös?

Anne Frank var hon som uppfann kulspetspennan. En väldigt helig person bland judar.
Citera
2022-10-16, 23:43
Medlem
Bhagavans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Det är absolut ingen som tror att Anne färdigställde boken, då hon dog långt innan.

Förutom du då.
Hon färdigställde inte själva boken, men analyser av sidorna i dagboken visar att transkriptionen och dateringen som anges i boken är korrekt, och att hon därmed är ensam författare. Tar gärna den debatten med dig någon annanstans, men det är inte OnT i denna tråd.

Så har du något annat argument för att Rebecka Fallenkvist ”inte får” kritisera detta verk? Att som företrädare bli avstängd av sin organisation för att man uttalar sig på sätt som avviker från dess värderingar är en konsekvens helt i naturlig ordning. Yttrandefrihet gäller mellan stat och medborgare, inte organisationer. Så vad är det exakt hon inte får göra?
Citera
2022-10-16, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Rebecca blir via drevet straffad av SD för hennes åsikt. Hur straffar någon dig för din åsikt om Rebecca? Har du fått göra någon eftergift ännu?

Jag gillar Hitler. Det är min åsikt. Då får jag försöka hitta ett parti som också gillar Hitler. Åsikter och politik går hand i hand. Det är ingen rättighet att uttrycka åsikter som går emot det parti jag jobbar för. Du blandar ihop yttrandefrihet med rätten att få jobba i ett parti som inte delar åsikterna. Det existerar ingen sån rättighet.
Citera
2022-10-16, 23:48
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bhagavan
Hon färdigställde inte själva boken, men analyser av sidorna i dagboken visar att transkriptionen och dateringen som anges i boken är korrekt, och att hon därmed är ensam författare. Tar gärna den debatten med dig någon annanstans, men det är inte OnT i denna tråd.

Så har du något annat argument för att Rebecka Fallenkvist ”inte får” kritisera detta verk? Att som företrädare bli avstängd av sin organisation för att man uttalar sig på sätt som avviker från dess värderingar är en konsekvens helt i naturlig ordning. Yttrandefrihet gäller mellan stat och medborgare, inte organisationer. Så vad är det exakt hon inte får göra?

Åh nej, nu drog du det typiska censurkortet. Ingen har påstått att hon blivit censurerad, utan straffad för sin åsikt. Straffad är inte uteslutande en juridisk term.

Att du ogillar yttrandefrihet förstår vi väl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in