2022-10-16, 17:53
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farfarsfar
Det är rätt knäppt.
Jo, det var till och med uppe i HD en gång. Några hade tagit för vana att lägga till vid någon annans brygga, och gjort det så ofta att de t.o.m. byggt upp egna strukturer (!) där. HD kom fram till att det var helt okej att använda bryggan så mycket de ville så länge de inte blockerade ägaren när han skulle vara där, men att göra egna byggen, det var att gå för långt.

(NJA 1949 s. 167 om någon är intresserad.)

PS. Utanför Norden så är det rätt ovanligt med allemansrätt - Welcome to Sweden gjorde ett skämt av det när svenskarna fick besök av amerikaner. https://www.dailymotion.com/video/x1rnqjb - c:a 7:30 och en liten bit framåt.
Citera
2022-10-16, 17:53
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Jo, jag vet att man får vistas på annans mark. Det gäller dock inte om marken kan räknas som tomt (hemfridszon). Så frågan är väl egentligen om vatten kan räknas som tomt/hemfridszon.

Det är luddigt och det beror lite på vad du gör där och hur du beter dig. Har för mig att jag har läst att man till och med får lägga till vid en privat brygga men det är ungefär samma sak där. Om ingen stör sig på dig så är det lagligt
Citera
2022-10-16, 18:38
Medlem
Farfarsfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Jo, det var till och med uppe i HD en gång. Några hade tagit för vana att lägga till vid någon annans brygga, och gjort det så ofta att de t.o.m. byggt upp egna strukturer (!) där. HD kom fram till att det var helt okej att använda bryggan så mycket de ville så länge de inte blockerade ägaren när han skulle vara där, men att göra egna byggen, det var att gå för långt.

(NJA 1949 s. 167 om någon är intresserad.)

PS. Utanför Norden så är det rätt ovanligt med allemansrätt - Welcome to Sweden gjorde ett skämt av det när svenskarna fick besök av amerikaner. https://www.dailymotion.com/video/x1rnqjb - c:a 7:30 och en liten bit framåt.

Haha, tack för tipset. Vilken lurig jävel. Gillar att han gjorde det stegvis. 😄

Citat:
Under årens lopp sammanförde han utan tillstånd,
stenar på sjöbotten och anlade slutligen en träbrygga med vågbrytare och därmed en mindre
båtplats.
Citera
2022-10-16, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bekannelse
Intressant fråga, egentligen borde man ju nästan få sitta på stranden pga strandskyddet?

Pga strandskyddet?
Nej strandskyddet är inte till för att folk ska få sitta på din tomt.
Citera
2022-10-16, 20:31
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Finns väl regler om att man skall hålla sig utom synhåll/hörhåll från bostadshus ?
Iaf vad jag mins ur allemansrätten och hur man skall agera om man utnyttjar den.

Man får gå över annans mark men bör hålla sig utom syn hörhåll från boningshus.

Över vatten så borde ju sträckan öka betydligt om man skall hålla sig utom synhåll för att inte störa de boende.

Löjligaste jag hört. Hur fan ska man kunna åka runt med båt i skärgården om man inte får vara inom synhåll från hus? Det är ju hus på varenda jävla ö ju.
Citera
2022-10-16, 20:37
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Tänk er en villa/sommarstuga med sjötomt. Huset ligger bara 10-15 m från strandkanten och det är ingen tvekan om att tomten (hemfridszonen) sträcker sig till strandkanten. Får andra människor vistas i eller på vattnet utanför tomten? Finns det någon generell regel om hur nära stranden man får vistas, exempelvis inte närmare än 10m?

Gör det någon skillnad ifall fastighetsägaren äger vattnet eller inte?

Jag tänker exempelvis på simmande, kanotister, vattenskoteråkande samt skridsko- och skidåkare.

Om du la dig 5 m från min brygga för att fiska hade du kränkt min hemfridszon. Lite gråzon det här men oftast är det inte svårt att bedöma ett enskilt fall.
Citera
2022-10-16, 21:05
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Var går egentligen gränsen mellan tomt och vatten? I många vattendrag kan strandlinjen variera med tiotals meter beroende av om det är hög- eller lågvatten. Vore intressant att veta om det är reglerat någonstans.

Våran tomt går 10 meter ut i vattnet, den ligger vid en sjö. Tomten tar alltså inte slut vid strandlinjen.
Citera
2022-10-16, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Löjligaste jag hört. Hur fan ska man kunna åka runt med båt i skärgården om man inte får vara inom synhåll från hus? Det är ju hus på varenda jävla ö ju.

Det handlar inte om just inom synhåll utan om det faktum att man får inte på någons tomt vara så nära att man stör, även om man inte syns från bostaden kan man vara för nära om man stör med ljud.
Men som sagt det är alltså begränsat till tomten. Bor du i t.ex. ett hyreshus med allmän väg/trottoar utanför har du i princip ingen hemfridszon utanför själva lägenheten, folk får alltså stå och gå precis utanför ditt fönster.

Gällande öppet vatten så gäller hemfridszonen till gränsen av vattnet om bostaden är så nära att vattnet annars varit del av hemfridszonen
Hemfridszonen sträcker sig inte ut på öppet vatten oavsett om det är enskilt eller allmänt vatten.
Har någon placerat ett hus 1meter från en öppet vatten får de därmed tåla att det är fritt för allmänheten att vistas i vattnet precis utanför deras hus.

En sak att beakta är att fruset vatten räknas som snötäckt-terräng och där gäller alltså terrängkörningslagen.

Det finns vissa undantag där man inte får fritt färdas över öppet vatten.
Det kan vara t.ex. skyddsobjekt eller någon form av vattenverksamhet men generellt sett är det alltså fritt att färdas på vatten.
Citera
2022-10-16, 23:33
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnullaBella
Är det skillnad på insjö och hav?
Såvitt jag vet kan du inte äga hav (fiskevatten ja).
Borde det isåfall inte innebära att du inte behöver bry dig om "ägaren" kommer o gapar?

Du behöver inte äga någonting för att ha rätt till hemfridszon.
Citera
2022-10-16, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Du behöver inte äga någonting för att ha rätt till hemfridszon.

Nope, men dwt var inte frågan heller.
Citera
2022-10-16, 23:37
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Pga strandskyddet?
Nej strandskyddet är inte till för att folk ska få sitta på din tomt.

Jo, egentligen är det ju det. Dock svårt i praktiken överallt, men nu för tiden godkänner man i regel byggnation så pass långt ifrån strandkanten att hemfridszonen inte berörs om du vistas där.

Strandskyddet är per definition egentligen upprättat för att allmänheten ska kunna gå runt en sjö, eller efter kusten utan att inkräkta i hemfridszon
Citera
2022-10-16, 23:40
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnullaBella
Nope, men dwt var inte frågan heller.

Jag replikerade på att du antydde att ägande hade med saken att göra, vilket det inte har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in