Det sjuka är att den fick spelas i radio och svenska folket lyfte skönmusik, bort från multikulti hbtq rap och hiphop skit. Dock har låten tonsatts långt innan av olika trubadurer, den bara förfinades av mando diao. gillar man poesin och musiken ska man lyssna på resten av albumet infruset och sedan slå på sven ingvars anita.
Senast redigerad av Humpelumpe 2022-10-16 kl. 22:43.
Helt obegripligt att den låten är så framgångsrik. Låter som nåt raj-raj för kärringar på äldreboende.
Strövtåg i Hembygden är dock en fantastiskt bra låt. Tidlös, den kommer räknas till den allmänna svenska musik-skatten, i klass med låtar som Jag ger dig min morgon eller Bellman/Imperiets Märk hur vår skugga.
Oj En vacker hyllningslåt till svensk hembygd.
Trodde aldrig att sr kunde hylla annan musik än typ kriminella negrer som rapar. Så det var ett steg i rätt riktning.
Har Jimmie/sd redan hunnit göra avtryck ?
Strövtåg är bra, även om Sven-Ingvars Frödingtolkningar är starkare.
Bästa svensktoppslåten tycker jag nog ändå är Omkring Tiggarn Från Luossa. Den är helt magnifik än idag.
Det är mando diao som har gjort originalet. Lite kuriosa så kan jag väl ändå nämna att det var inte särskilt muntra miner bland medlemmerna från den svenska frödingstiftelsen när låten kom ut. Dom ansåg att Mando Diao skändade det Frödings sätt att skriva och artikulera sig på. Hur vet jag detta? Jo jag har sommarhus i Alstern där texten utspelar sig och där Gustaf Fröding växte upp.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!