2022-10-16, 19:56
Medlem
"omkring Tiggar´n från Luossa"! Hootenanny Singers/Dan Andersson
Citera
2022-10-16, 20:44
Medlem
NissanMicra1988K10s avatar
är det en cover eller vem har gjort den original
Citera
2022-10-16, 21:07
Medlem
Den är fantastisk. Min pappa tyckte om den. Vi sjöng den för honom när han somnade in på sjukhuset. Sen spelade vi den på hans begravning.

Fait accompli av BAO är också underbar. Björn Ulveus kan verkligen trolla med orden.
Citera
2022-10-16, 22:40
Medlem
Det sjuka är att den fick spelas i radio och svenska folket lyfte skönmusik, bort från multikulti hbtq rap och hiphop skit. Dock har låten tonsatts långt innan av olika trubadurer, den bara förfinades av mando diao. gillar man poesin och musiken ska man lyssna på resten av albumet infruset och sedan slå på sven ingvars anita.
Senast redigerad av Humpelumpe 2022-10-16 kl. 22:43.
Citera
2022-10-16, 23:10
Medlem
gratrunkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NissanMicra1988K10

mando daoio
Citera
2022-10-16, 23:13
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p00nino
Helt obegripligt att den låten är så framgångsrik. Låter som nåt raj-raj för kärringar på äldreboende.

Strövtåg i Hembygden är dock en fantastiskt bra låt. Tidlös, den kommer räknas till den allmänna svenska musik-skatten, i klass med låtar som Jag ger dig min morgon eller Bellman/Imperiets Märk hur vår skugga.
Även Jag ger dig min morgon är en översättning.
Citera
2022-10-16, 23:16
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Texten är en dikt av Gustaf Fröding. Just denna melodi har Mando Diao skrivit. Det finns flera tonsättningar.

Det är dock bara den första fjärdedelen av dikten de framför. Dikten har ytterligare tre avsnitt.
Citera
2022-10-16, 23:22
Medlem
Bum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HLundborg
Fin bit, men svensktoppens bästa vet jag inte, vill nog slå ett slag för Anna-Lena Löfgren - Lyckliga gatan https://youtu.be/2725lQh3cJI
Nja, denna tycker jag känns ganska daterad. Visst är den bra, men Manda Diaos kommer förevigt slå lika hårt.
Citera
2022-10-16, 23:29
Medlem
outback4s avatar
Oj En vacker hyllningslåt till svensk hembygd.
Trodde aldrig att sr kunde hylla annan musik än typ kriminella negrer som rapar. Så det var ett steg i rätt riktning.
Har Jimmie/sd redan hunnit göra avtryck ?
Citera
2022-10-16, 23:36
Medlem
Van Nostrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisneyMouse
Jag gillar låten, däremot tycker jag det finns likheter på den i Elton John-låten Roy Rogers.
https://www.youtube.com/watch?v=lGIds7cSf3U

Ja faktiskt. Det har jag aldrig tänkt på.

Strövtåg är bra, även om Sven-Ingvars Frödingtolkningar är starkare.
Bästa svensktoppslåten tycker jag nog ändå är Omkring Tiggarn Från Luossa. Den är helt magnifik än idag.
Citera
2022-10-16, 23:41
Medlem
Citat:

Det är mando diao som har gjort originalet. Lite kuriosa så kan jag väl ändå nämna att det var inte särskilt muntra miner bland medlemmerna från den svenska frödingstiftelsen när låten kom ut. Dom ansåg att Mando Diao skändade det Frödings sätt att skriva och artikulera sig på. Hur vet jag detta? Jo jag har sommarhus i Alstern där texten utspelar sig och där Gustaf Fröding växte upp.
Citera
2022-10-16, 23:59
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Den har spelats in tidigare i andra versioner. G. Fröding skrev texten.
Citat:
Ursprungligen postat av -Villfarelse-
Den är fantastisk. Min pappa tyckte om den. Vi sjöng den för honom när han somnade in på sjukhuset. Sen spelade vi den på hans begravning.

Fait accompli av BAO är också underbar. Björn Ulveus kan verkligen trolla med orden.
Är Ulvaeus med i Bao? Det är väl Benny Andersson orkester.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in