2022-10-16, 21:08
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
https://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-smido-upplands-bro-kommun-smidovagen-7-19189839?utm_campaign=bevaka&utm_content=rad1&utm_ medium=html&utm_source=mail&utm_term=for_sale-basic

3 mille för det här rucklet med inrasat tak, redo att eldas upp. Det är tomten man betalar för och den borde kosta 50-100 000 kr max där ute i upplands bro buschen, finns tonvis med skogsområden att anlägga villatomter och bygga.

SINNESSJUKT.

Det kostar att riva bort huset, så det har ett negativt värde - kanske 2-300k (eller 2-3m om man tar in Flanders Bygg AB men det verkar ju onödigt även fast det nästan är sekelskifte).

Men som systemet nu är riggat är en skogsplätt med byggrätt värd x100 jmf med skogsplätten bredvid utan byggrätt, så tomten är kanske värd runt 500k minus rivningskostnaden.
Citera
2022-10-16, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Civilization
En fråga. Hämtar Husmask försäljningspriserna från Booli och räknas även borttagna objekt som ej blivit sålda med i säljstatistiken? Dvs det begärda priset på det osålda objektet blir registrerat som ett försäljningspris?
Ja de tar från Boolis API. Booli "scrapar" bara Hemnet och liknande sajter. De vet inte om något faktiskt blivit sålt.

Klickade runt lite på Booli under "slutpriser" och för lägenheter verkar de sätta sista bud som försäljningspris och för villor gå på lagfarter. Tidigare tror jag de gick på sista bud på bägge.

Jag har garanterat för mig att Booli brukade registrera sista bud eller utgångpris som slutpris oavsett om objektet såldes eller inte. Deras slutpriser var inte desamma som Hemnet slutpriser.

Edit:
Står ju "såld eller borttagen" så ja, de antar sista bud eller utgångspris som slutpris för iaf lägenheter.

Citat:
Ursprungligen postat av Sanderss
Mardröm. Stämmer dina förutsägelser så lär vi ju se en jävla monsterdipp. Hoppas inte.
Särskilt som mäklare och säljare mörkar låga bud på Hemnet och "pinsamma" affärer inte kommer upp på Hemnet under slutpriser.
Senast redigerad av fittfittan 2022-10-16 kl. 21:18.
Citera
2022-10-16, 21:24
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Ja de tar från Boolis API. Booli "scrapar" bara Hemnet och liknande sajter. De vet inte om något faktiskt blivit sålt.

Klickade runt lite på Booli under "slutpriser" och för lägenheter verkar de sätta sista bud som försäljningspris och för villor gå på lagfarter. Tidigare tror jag de gick på sista bud på bägge.

Jag har garanterat för mig att Booli brukade registrera sista bud eller utgångpris som slutpris oavsett om objektet såldes eller inte. Deras slutpriser var inte desamma som Hemnet slutpriser.

Edit:
Står ju "såld eller borttagen" så ja, de antar sista bud eller utgångspris som slutpris för iaf lägenheter.

Särskilt som mäklare och säljare mörkar låga bud på Hemnet och "pinsamma" affärer inte kommer upp på Hemnet under slutpriser.
Finns de säljare som ändrar namnet på fastigheten i annonsen för att komma runt försäljningshistorik. Särskilt ofta är detta om de själva köpt huset för bra mycket mindre än vad dom lagt ut det för.
Citera
2022-10-16, 21:25
Medlem
Civilizations avatar
Citat:

Edit:

Husmaskpriserna är i så fall totalt intetsägande i en kraftigt sjunkande marknad med få avslut.

Alla som bor i Stockholm och följer bostadsmarknaden vet att det är fritt fall de senaste månaderna.
Citera
2022-10-16, 21:35
Medlem
https://www.booli.se/bostad/4263350

Ajaj -1,4 miljoner på 13 månader..
Citera
2022-10-16, 21:48
Medlem
Citat:
En fråga. Hämtar Husmask försäljningspriserna från Booli och räknas även borttagna objekt som ej blivit sålda med i säljstatistiken? Dvs det begärda priset på det osålda objektet blir registrerat som ett försäljningspris?

Nej bara försäljningar tas upp.
Citera
2022-10-16, 21:49
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilacwine84

Tokbudat upp något, sen skiljsmässa eller nåt. Kanske de vill göra en exit innan det rasar ännu mer. Nåja vem vet, förhoppningsvis brände de bara tidigare bostadsvinster och kan gå vidare till något annat.

https://www.bosthlm.se/1633093/handelsvagen-76

Lån på 7k/kvm, alla räntor läggs om under 2022.
Citera
2022-10-16, 21:49
Medlem
Citat:
Husmaskpriserna är i så fall totalt intetsägande i en kraftigt sjunkande marknad med få avslut.

Alla som bor i Stockholm och följer bostadsmarknaden vet att det är fritt fall de senaste månaderna.

Runt 75-80% av förra årets avslut. Inte så stor skillnad och mer än nog för att vara statistiskt säkerställt. Villor går dock segare
Citera
2022-10-16, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Det kostar att riva bort huset, så det har ett negativt värde - kanske 2-300k (eller 2-3m om man tar in Flanders Bygg AB men det verkar ju onödigt även fast det nästan är sekelskifte).

Men som systemet nu är riggat är en skogsplätt med byggrätt värd x100 jmf med skogsplätten bredvid utan byggrätt, så tomten är kanske värd runt 500k minus rivningskostnaden.

Älskar dina värderingar som har absolut noll med verkligheten att göra.
Citera
2022-10-16, 21:52
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Nedgången verkar ha stannat upp nu.
Gissar på att priserna komma ligga still fram till årsskiftet och sedan börja öka igen.
Sommaren 2023 slår vi nya rekord.
Citera
2022-10-16, 21:53
Medlem
Citat:

Edit:

Det sistnämnda stämmer. Jag har sett massor av villor som sålts för månader sen men inte finns på booli/hemnet. Men det finns också många privatpersoner som inte vill att deras försäljningar ska registreras. Åven förr når allt gick högt
Citera
2022-10-16, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilacwine84

Ja, köpt för 8 450 000 kr. Mardröm.

Utropspris 7 300 000 kr, fick 7 000 000 kr.

Lär ju bli stryk på 7 miljoner med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in