Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-10-16, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Nej. Kallar folk för äckliga för att de inte anpassar sig till samhället och rättar sig i ledet. Samma sorts bakåtsträvande människor som grämer sig över att deras matbutik blir en självbetjäningsbutik med BankID i dörren.
Tycker mig känna igen retoriken från Tyskland i mitten av 30-talet.
Citera
2022-10-16, 21:04
Medlem
Vissa gillar bara inte swish precis som andra inte gillar andra betalsätt.
Senast redigerad av Ava899 2022-10-16 kl. 22:00.
Citera
2022-10-16, 21:05
Medlem
Jag är emot det kontantlösa samhället och har inte swish av det skälet. Den riktiga frågan är om det inte bör vara lag på att exempelvis restauranger ska ta emot kontanter.

Hur som helst väldigt märklig sak att störa sig på.
Citera
2022-10-16, 21:05
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Nej. Kallar folk för äckliga för att de inte anpassar sig till samhället och rättar sig i ledet. Samma sorts bakåtsträvande människor som grämer sig över att deras matbutik blir en självbetjäningsbutik med BankID i dörren.

Så du tycker att folks mor och farföräldrar är äckliga för att de är gamla och inte förstår modern teknik.
Citera
2022-10-16, 21:06
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snotomte
Äckliga ruttna människor vill inte lämna ut telefon numret till vem som helst smart va..
Ja om man är så oteknisk att man vägrar att ha swish "för att det är osäkert", utan hellre gör banköverföring som tar en dag så att banken kan sitta gratis på de pengarna den dagen, då är man nog inte heller kapabel att blockera nummer som annat upprättgående folk.

Att vi inte tänkte på det.

Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Så du tycker att folks mor och farföräldrar är äckliga för att de är gamla och inte förstår modern teknik.
Nej det finns mycket mer passande uttryck för sådana företeelser.

Om vi nu skulle anta att vi levde i en tidsperiod när telefonen inte fanns, och så uppfann någon en telefon som var helt gratis att använda och gick att ringa genom kökskranen med, eftersom normalt folk vanligen har kökskranar hemma.
Vad bör vi då kalla de som prompt ska stå och skrika till grannen 50 meter bort så fort de vill något?
Senast redigerad av Bonnatorp 2022-10-16 kl. 21:15.
Citera
2022-10-16, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sellowzki
Något nytt? Swish är minst 10 år gammalt.

Gissar att du går runt med en nött svart läderplånka full av kvitton och knöliga 20-lappar. Säkert en kondom från 2005 i myntfacket.
Hen syftar på att folk direkt hoppade på det så fort det presenterades som nytt och fränt.
Senast redigerad av Ava899 2022-10-16 kl. 22:01.
Citera
2022-10-16, 21:09
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jag undrar, vad är det för äckliga människor som inte skaffar swish?

Nu bor jag inte i Sverige men även om jag gjorde det skulle jag inte ha Swish eftersom jag inte vill att folk ska kunna göra transaktioner lätt med min mobil om de kommer över den.
Citera
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ava899
Angående att sälja saker på nätet... du vet att du måste skatta för det va?

Ja om det går över ett totalbelopp på 66k.
Man får göra en vinst på 50 000 kr, och 25% av inkomsterna från begagnatförsäljning anses vara inköpspris = 66 666 kr är "fri summa" innan man måste skatta för privatförsäljning av begagnat.

Kan säga såhär, min summa ligger just nu på 750 kr. Totalt på hela året på försäljning.
65 916 kr kvar innan jag ens behöver skatta.
Man behöver heller inte skatta för sk genomdebiteringar, de räknas inte alls. T.ex. om jag köper något till någon och sedan får den personen betala självkostnadspris till mig, dvs jag varken tjänar eller förlorar något.

Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
jag inte vill att folk ska kunna göra transaktioner lätt med min mobil

BankID är säkert, och dessutom kan man ställa beloppgränser i swish om man är orolig.
Senast redigerad av sebnie 2022-10-16 kl. 21:12.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sellowzki
Något nytt? Swish är minst 10 år gammalt.

Gissar att du går runt med en nött svart läderplånka full av kvitton och knöliga 20-lappar. Säkert en kondom från 2005 i myntfacket.
Handlar du ditt knark med swish också?
Citera
2022-10-16, 21:14
Medlem
anomaligns avatar
Citat:

Med swish, kort, så blir det rånsäkert OCH säkert mot skattefusk. Dubbelplus.

Nej, det är inte rånsäkert. Det förekommer att folk under vapenhot tvingas swisha pengar till sina rånare, vilka ofta använder målvakter så de inte åker dit.
Citera
2022-10-16, 21:14
Medlem
Citat:
Hen syftar på att folk direkt hoppade på det så fort det presenterades som nytt och fränt. Är du efterbliven eller?

Haha, känner du dig sårad?

Vad handlar det om då? Varför tar hen upp det för att argumentera mot att swish tillhör normen?

Du har ju problem att tolka text, så det kan vara bra om du håller dig borta från dessa nymodigheter. Det kan stå dig dyrt annars.
Citera
2022-10-16, 21:15
Medlem
Citat:
Handlar du ditt knark med swish också?

Alltid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto