Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-10-16, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Jag undrar, vad är det för äckliga människor som inte skaffar swish?

Stött på många sådana kufiska människor som inte ens kan swisha för att öppna betaltoan.
Oftast äldre människor, i många fall har de också ett gammalt ruttet härk som "telefon".

Jag menar, man kan köpa en swishkapabel mobil för 300 kr:
https://www.blocket.se/annons/goteborg/moto_e6_play__32gb/103523181

Android 9 räcker gott för swish.

Samma när man ska köpa något begagnat. Oftast ruttna människor som inte har swish, utan vill ha det kontant.

När ska människor anpassa sig till samhället och använda swish?
Hur kan man få sådana ruttna människor att skaffa swish?

Liksom, visst, jag kan öppna toan åt dem för 5 kr, men nästa gång finns det ingen där som kan öppna toan åt dem och då pissar de på sig... för att de är så ruttna att de inte skaffar swish.
Vad vet jag men det kan ju vara så enkelt som generationsfråga. I övrigt undrar ju en vad fan som är fel på dig som stör dig på det så förbannat. Vaknat på fel sida, inte fått ligga på sistone? Men arg, det är du! Ta en öl, slappna av nu i stället. 🤔😅🤟
Citera
2022-10-16, 20:32
Medlem
quts avatar
Citat:

Stött på många sådana kufiska människor som inte ens kan swisha för att öppna betaltoan.
Oftast äldre människor, i många fall har de också ett gammalt ruttet härk som "telefon".

Samma när man ska köpa något begagnat. Oftast ruttna människor som inte har swish, utan vill ha det kontant.

Liksom, visst, jag kan öppna toan åt dem för 5 kr, men nästa gång finns det ingen där som kan öppna toan åt dem och då pissar de på sig... för att de är så ruttna att de inte skaffar swish.
Vem är du och döma folk som äckliga,,,, du måste vara hjärndöd.
Citera
2022-10-16, 20:35
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmMEw0w93
förbannat villiga att dela med sig så mycket om sin privata information till staten som möjligt

Därför att staten är alltid pålitlig, och det hör till samhället att staten ska ha insyn i vad medborgarna gör.

Citat:
Ursprungligen postat av EmMEw0w93
varför gäller du över vad folk har och inte har

I ett demokratiskt samhälle så rättar man sig i ledet, dvs accepterar majoritetens beslut.
Och inte är en bakåtsträvare eller motsträvare som försöker simma mot strömmen.

Sedan har man i ett demokratiskt samhälle rätt till sin åsikt, men när man medvetet ställer sig utanför samhället genom att inte skaffa de system, funktioner och saker som krävs av samhället för att man ska kunna leva i samhället, så ses man som näst intil kriminell, även om man inte bryter mot lagen.

Det var ju samma då elen kom, när folk var bakåtsträvare och inte skaffade el, så sågs dem som kriminella.
Samma med butiker idag som inte skaffar swish eller kortläsare utan bara tar kontant... då tänker man sig, de kanske inte deklarerar cashen...

Kontanter har ju en förmåga att åka ner i folks fickor när ingen ser... En tallrik med mat slås in för 150 kr trots att den enligt menyn kostar 200 kr, och sedan åker 50 ner i fickan... Plus att det sker ett och ett annat rån, vissa rån är icensatta för att slippa deklarera pengar.

Med swish, kort, så blir det rånsäkert OCH säkert mot skattefusk. Dubbelplus.
Eftersom de anställda då inte kan göra utbetalningar från företagets konto. Då kan man anställa hur opålitligt folk som helst nästan, vilket också är en fördel, när de som står i kassan inte längre behöver ha god vandel.
Citera
2022-10-16, 20:36
Medlem
Alltså jag har en förståelse att äldre människor på 70 plus ej orkar haka på dessa nya tekniker etc och kör på med det.

När jag är äldre och närmare döden så kommer jag ej troligtvis ej orka haka på allt nytt då vill man bara leva livet med så lite motstånd som möjligt och göra det man känner igen sig i.
Citera
2022-10-16, 20:36
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:

Du svarar på din egen fråga.
Gamla människor anpassar sig sällan till det moderna samhället, och ser det mer eller mindre som en rättighet.
"Jag har då aldrig behövt använda en teknisk mackapär för att betala och tänker inte göra det nu heller!"

Och vad det gäller affärer med begagnade grejor, så kan det säkert vara så att säljaren faktiskt har Swish av praktiska skäl, men ljuger om det eftersom han/hon vill ha kontanter för att slippa skatta pengarna.
Citera
2022-10-16, 20:38
Medlem
jiZZeds avatar
Tror du är problemet här. Inte de som vägrar swish. Låt folk bestämma över sina egna pengar och bankärenden pajas.
Citera
2022-10-16, 20:39
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
vill ha kontanter för att slippa skatta pengarna.

Fast detta har handlat om affärer långt under 66k som är schablongränsen per år för privata försäljningar.
Citera
2022-10-16, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Normala människor som inte hoppar på första bästa fluga som kommer.
Jag har inte heller swish.

’Normala”? Det tillhör väl ändå normen att ha swish?
Citera
2022-10-16, 20:41
Medlem
Citat:

Visst är Swish en bra lösning när man ska föra över pengar vid exempelvis begagnat köp.
Men det är rätt idiotiskt när det börjar blir den främsta betallösningen på annat håll i samhället, exempelvis toaletter.
Det krävs svenskt bankkonto & personnummer för swish så både turister och utbytesstudenter kan inte använda det.
Andra länder exempelvis Norge och Danmark har ju sina egna betallösningar som inte är kompatibla med Swish.
Citera
2022-10-16, 20:45
Medlem
Det är TS som är äcklig. Kontanter är mycket säkrare och mer praktiskt än swish.
Citera
2022-10-16, 20:45
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Fast detta har handlat om affärer långt under 66k som är schablongränsen per år för privata försäljningar.
Visst, men säljaren kanske gör många affärer med begagnade grejor och kommer upp i det beloppet?
Antingen "många bäckar små blir till en stor å" eller så kanske säljaren sålt en begagnad bil samma år.
Så att alla försäljningar utöver bilen blir skattepliktiga.

Men visst, det är inte så troligt.
Finns dock gott om människor som gör helt onödiga grejor, "utifall att".
Senast redigerad av Bone Collector 2022-10-16 kl. 20:47.
Citera
2022-10-16, 20:49
Medlem
Nu har jag visserligen Swish, men frågan är varför man ska behöva ha swish+bankid för att låsa upp en betaltoa. Låter som det är hög tid för E-krona om det nödvändigtvis ska vara elektronisk betalning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in