Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-10-16, 19:41
Medlem
Sooks avatar
Man kan ju ha swish och ändå använda kontanter. Min snart 80-åriga far har en förkärlek till kontanter men nog har han swish ändå.
Citera
2022-10-16, 19:43
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allcopsarebastards
tyvärr så har jag swish eftersom livet blir mycket lättare

PRECIS så man ska tänka. Och det är inte "tyvärr", det är något bra. Se det som något positivt.

Det kommer komma en tid där du inte ens kan betala din hyra utan att ha Swish.

Citat:
Ursprungligen postat av Snotomte
kanske inte vill ge ut mitt nr till vem som helst, man ska vara försiktig

Fast handlar du begagnat blir det ändå att du lämnar ut ditt nummer i vilket fall som helst.
Så det kommer du inte ifrån. De flesta sajter kräver att du lämnar ut nummer om du inte är en "seriös försäljare".
Men ska sedan paket skickas o sådant måste du ändå lämna ut nummer för att kunna legitimera paketet med BankID.

Så att lämna ut ditt telefonnummer till en köpare eller säljare som ingått deal kommer du oftast inte undan ändå.
Citera
Medlem
onnyts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmMEw0w93
Snart kommer du leva omringad av appar och Social credit score som i kina. Ett bra sätt att kontrollera den hjärndöda befolkningen.

Det är åt det hållet det barkar verkar det som. Svenne banan tycker det är jättesmidigt att kunna transferera pengar under överhetens insyn. "Jag har ju inte något att dölja" är den stående kommentaren. När man vägrar låta sig hunsas kommer det förr eller senare att straffa sig. Det är bara en tidsfråga innan vi är där.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Normala människor som inte hoppar på första bästa fluga som kommer.
Jag har inte heller swish.

Samma här.
Det är bara äckliga ruttna människor som swishar.
Citera
2022-10-16, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Jag undrar, vad är det för äckliga människor som inte skaffar swish?

Stött på många sådana kufiska människor som inte ens kan swisha för att öppna betaltoan.
Oftast äldre människor, i många fall har de också ett gammalt ruttet härk som "telefon".

Jag menar, man kan köpa en swishkapabel mobil för 300 kr:
https://www.blocket.se/annons/goteborg/moto_e6_play__32gb/103523181

Android 9 räcker gott för swish.

Samma när man ska köpa något begagnat. Oftast ruttna människor som inte har swish, utan vill ha det kontant.

När ska människor anpassa sig till samhället och använda swish?
Hur kan man få sådana ruttna människor att skaffa swish?

Liksom, visst, jag kan öppna toan åt dem för 5 kr, men nästa gång finns det ingen där som kan öppna toan åt dem och då pissar de på sig... för att de är så ruttna att de inte skaffar swish.

Jag hade inte swish förrän 2017. Jag såg helt enkelt inte nyttan med det. Ville någon ge mig pengar fick de ge mig kontanter. Skaffade det till slut och nu betalar jag tågbiljetter och ATG med Swish
Citera
2022-10-16, 19:50
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p00nino
Använder inte Swish då det är en del av globohomo. Om alternativet är att låta Klaus Schwab se mitt bankkonto, byteshandlar jag hellre med grödor.

Hur får han tillgång till alla dina bankkonton för att du skaffar Swish menar du? Det är ju absurt att påstå..
Citera
2022-10-16, 19:54
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Jag undrar, vad är det för äckliga människor som inte skaffar swish?
När ska människor anpassa sig till samhället och använda swish?
Hur kan man få sådana ruttna människor att skaffa swish?
.
privata oseriösa bilsäljare använder ogärna swish när de köper in en bil.
Av två anledningar:
1. de vill inte kunna bli identifierade med sitt riktiga namn
2. de vill inte swisha över pengarna utan säger att de för över pengarna via bankkontot och kan visa på överföringen
- du har pengarna på ditt konto om två bankdagar!
Sen drar de tillbaka överföringen helt eller delvis och klagar på bilens skick.
-------------------------
Men den gubben gick jag inte på.
Citera
2022-10-16, 20:03
Medlem
Chrismas avatar
Jag har Swish, men det blir sällan att jag använder det.

Jag tycker ju snarare att det är "äckligt" att inte kunna acceptera att olika människor gör olika val.
Citera
2022-10-16, 20:03
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmMEw0w93
Snart kommer du leva omringad av appar och Social credit score

En svensk "social credit score" kommer inte alls bli som i kina. Sålänge du följer svensk lag kommer ingen klaga.
Kina är en diktatur, punkt!
Sverige är en demokrati, punkt!

Citat:
Ursprungligen postat av onnyt
Jag har ju inte något att dölja

Ja, precis. Har man rent mjöl i påsen har man inget att dölja.
Om man måste gömma sina köp och försäljningar för staten så är man inte ärlig, punkt.

Citat:
Ursprungligen postat av Chrisma
Jag tycker ju snarare att det är "äckligt" att inte kunna acceptera att olika människor gör olika val.

Jag accepterar att människor gör olika val, men väljer man att ställa sig utanför samhället, så får man ta den kritik man får.
Precis som om människor skulle kräva att få åka med häst o vagn på motorvägen... Folk skulle bli görirriterade.
Ungefär samma ser jag på människor som inte skaffar swish. Häst-o-vagn människor som är som en stor jävla bromsklots som stoppar upp hela samhället.

Hoppas sådana människor får problem med myndigheterna i framtiden när de vägrar skaffa Swish. Typ inte kan göra sina ärenden, inte kan betala, får problem med skatt, osv och sedan får kronofogden på sig. så att de lär sig den hårda vägen att inte stå utanför samhället utan rätta sig i ledet och anpassa sig.

Även om framtidens "swish" blir ett inopererat chip i armen.
Senast redigerad av sebnie 2022-10-16 kl. 20:08.
Citera
2022-10-16, 20:15
Medlem
Jango-fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Vilka diagnoser lider du utav?

Har mamma och pappa tagit ditt bankomat kort?

Han är autistisk. Visa lite respekt
Citera
2022-10-16, 20:23
Medlem
EmMEw0w93s avatar
"En svensk "social credit score" kommer inte alls bli som i kina. Sålänge du följer svensk lag kommer ingen klaga.
Kina är en diktatur, punkt!
Sverige är en demokrati, punkt!"

Handlar nödvändigtvis inte om hur modellen kommer att se ut, det handlar mer om varför människor är så förbannat villiga att dela med sig så mycket om sin privata information till staten som möjligt, är de en änglavakt av något slag? Och på vilket sätt kommer staten att gynna dig som individ? Du sitter förmodligen alltid och klagar på samhället endå...

Sen som du säger, demokrati... Om det är en dans på rosor varför gäller du över vad folk har och inte har, ska människor i en demokrati få höra att de är äckliga för att de inte använder Swish? Du på något sätt på ett forum försöker sätta press på andra människor enbart för att det ska behaga dig.
Senast redigerad av EmMEw0w93 2022-10-16 kl. 20:28.
Citera
2022-10-16, 20:23
Medlem
Jagejagvemedus avatar
Den som inte har swish är fan dum i hela jävla huvudet asså!
Den som kallar swish för ”fluga” har jag inte ord för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in