Citat:
Ursprungligen postat av
Ken Dryden
Man kan räkna lite.
En viktig kryssningsrobot är Kh-101. I samband med hämndangreppet efter Kertjbron avlossades en hel del sådana. På ett fragment kan man se att en av dessa var tilkverkad i mars 2019.
Robotarna levereras i datumordning till förbanden, så att de äldsta fyras av först. Samtidigt vet vi att ryssarna inte har tillverkat mer än tre stycken Kh-101 per månad, sedan produktionen drog i gång på 80-talet.
Alla robotar äldre än mars 2019 är alltså förbrukade. Vad man har i förråden skulle maximalt kunna handla om drygt 100. I realiteten är upp till 25 procent av dessa obrukbara och frågan är om några nya kan tillverkas pga sanktionerna?
Alltså har ryssarna ca 80 stycken Kh-101 kvar vilket skulle räcka till fyra angrepp ytterligare av den typ vi såg för en vecka sedan.
Därefter är det slut - och man har inget extra att ta till om ett storkrig mot Nato skulle bryta ut. Ingen avundsvärd situation, alltså.
Du kan ha rätt, Men delen som hittades kan vara en del som ersattes efter moderniseringsprogrammet som påbörjades 2018. De var tvungna att byta den delen i varje missil. Informationen kommer från Twitter. Så jag erkänner den behöver inte vara korrekt.
Ett par saker säger mig att Ryssarnas förråd av robotar minskar
1 Mängden de skjuter av minskar över tid. Även om de har vissa ökningar ibland. Trenden är nedåtgående
2 Ryssarna använder fel robotar. Till ex Ryssarna använder sjömålsrobotar emot landmål. Det är inte optimalt. De använder även äldre robotar.
3 De har enligt vissa tidningar vänt sig till Iran för köpa "Fateh-110 and Zolfaghar missiles, two well-known Iranian short-range ballistic missiles" (Washingthon Post genom Twitter)
Det säger mig att det ryska förrådet av robotar sjunker och den egna produktionen inte räcker till.
Jag fattar att folk inte kan förstå att länder får brist på vapen när de krigar. Till ex Det hände både flera länder under WWI, WWII och Israel 1973. Utan amerikansk hjälp då hade nog Israel förlorat det kriget.
Ryssarna hade innan kriget en väldigt låg produktion av de mesta när det kommer till avancerade vapensystem. Frågan om Ryssland kan öka produktionen under sanktionerna? Jag tror inte det. Därför köper de nu av till ex Iran.
Här är en kort videosnut om varför ryska kärnvapen kanske inte fungerar.
https://www.youtube.com/shorts/oCOA1aDXU4w
.