2022-10-16, 19:07
Medlem
Jag har läst mycket om folk som öppnat ett företag för att att få ut så mycket lån och krediter som möjligt och sen sätter dom företaget i konkurs.
Vilka ger ut lån och krediter till ett nytt företag?
Citera
2022-10-16, 19:12
Medlem
EmMEw0w93s avatar
Jag hade gått till kommunen och frågat om skattepengar som befolkningen betalat in, inte ens kommunen eller regeringen är rädda om de pengarna
Citera
2022-10-16, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Warakakaa
Jag har läst mycket om folk som öppnat ett företag för att att få ut så mycket lån och krediter som möjligt och sen sätter dom företaget i konkurs.
Ingen om du inte har en säkerhet alternativt att du går in som borgensman och blir personligt ansvarig typ. Lite olika beroende på AB och EF etc.
Citera
2022-10-16, 19:55
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmMEw0w93
Jag hade gått till kommunen och frågat om skattepengar som befolkningen betalat in, inte ens kommunen eller regeringen är rädda om de pengarna
Då hade du inte lyckats.
Citera
2022-10-16, 19:58
Medlem
EmMEw0w93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Då hade du inte lyckats.

Jorå, jag hade övertalat de att de också kommer få en smarrig summa tillbaka med min affärsidé.
Citera
2022-10-16, 20:04
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
1. Jag har läst mycket om folk som öppnat ett företag för att att få ut så mycket lån och krediter som möjligt och sen sätter dom företaget i konkurs.
1. i och med att du läst så mycket om detta kanske man kan få ta del av denna läsning?
Det är nog ganska ovanligt att detta görs utan att det är tänkt som ett seriöst försök till nyföretagande.
men att nystartade företag går i konkurs det händer titt som tätt. Jag tror inte på det innan jag ser bevis. Skulle tippa på att det är under en promille efter de erfarenheter jag har av nystartsföretag i alla fall.
DÄRFÖR är det viktigt att de som driver företag har chans att tjäna bra stålar för att de skall våga ta risken.
2. Finns massa företag, bara att googla. I princip alla företagslån, även de till nystartade företag, kräver borgen, det vill säga att någon eller några i företaget går i personlig borgen för lånet och blir borgensmän. Det innebär att borgensmannen tar över betalningsansvaret för lånet om företaget drabbas av betalningssvårigheter.
Citera
2022-10-16, 20:05
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmMEw0w93
Jorå, jag hade övertalat de att de också kommer få en smarrig summa tillbaka med min affärsidé.
Nä det hade du inte lyckast med.
Citera
2022-10-17, 10:06
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Nej, man får inga lån på ett nystartat bolag utan kompletterande säkerhet (normalt personlig borgen).

Det är dessutom bedrägeri att ta lån som man inte har för avsikt att betala tillbaka.
Citera
2022-10-18, 06:21
Medlem
Fckptns avatar
Citat:

Jag har ett Almi Innovationslån sedan 2020 som skrivs av vid ev konkurs. Det är nog fet enda lånet som är utN personlig borgen men så är räntan därefter. 😅
Citera
2022-10-18, 06:38
Bannlyst
Citat:

Den här knepet skall du bara göra om du har enskild firma, då skall man låna järnet och sedan är bara sättet företaget i konkurs.
Citera
2022-10-18, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Den här knepet skall du bara göra om du har enskild firma, då skall man låna järnet och sedan är bara sättet företaget i konkurs.
Någon gång måste du lyckas skriva något som stämmer. Sannolikheten borde vara stor för det så mycket skit du skriver på FB. För inte ens om du medvetet ljuger alltid så kan det bli så tänker jag, någon gång måste du skriva fel så det blir rätt?
Citera
2022-10-18, 07:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Någon gång måste du lyckas skriva något som stämmer. Sannolikheten borde vara stor för det så mycket skit du skriver på FB. För inte ens om du medvetet ljuger alltid så kan det bli så tänker jag, någon gång måste du skriva fel så det blir rätt?

Varför inte? Om han nu vill starta ett företag och blåsa folk på folk pengar genom lån och liknade, då kan han väl göra det som enskild firma. Det bli mer win win då för samhället.

Är du komunist? Klassad som subverist element? Eftersom du vill förstöra Sverige med mångkultur?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in