Citat:
Ursprungligen postat av
Warakakaa
1. Jag har läst mycket om folk som öppnat ett företag för att att få ut så mycket lån och krediter som möjligt och sen sätter dom företaget i konkurs.
Vilka ger ut lån och krediter till ett nytt företag?
1. i och med att du läst så mycket om detta kanske man kan få ta del av denna läsning?
Det är nog ganska ovanligt att detta görs utan att det är tänkt som ett seriöst försök till nyföretagande.
men att nystartade företag går i konkurs det händer titt som tätt. Jag tror inte på det innan jag ser bevis. Skulle tippa på att det är under en promille efter de erfarenheter jag har av nystartsföretag i alla fall.
DÄRFÖR är det viktigt att de som driver företag har chans att tjäna bra stålar för att de skall våga ta risken.
2. Finns massa företag, bara att googla. I princip alla företagslån, även de till nystartade företag, kräver borgen, det vill säga att någon eller några i företaget går i personlig borgen för lånet och blir borgensmän. Det innebär att borgensmannen tar över betalningsansvaret för lånet om företaget drabbas av betalningssvårigheter.