2022-10-16, 17:04
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Hahaha, är det så? Det var länge sedan jag gick i grundskolan & boken var obligatorisk läsning.

Ni fick nog läsa den ursprungliga censurerade versionen.
Citera
2022-10-16, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
Jag tror att Rebecka är lite som Löfven och uttalar sig klantigt utan att tänka sig för.

Ja precis som Annika Strandhäll,
Morgan Johansson, Fredrik Reinfeldt, Mona Sahlin m. fl.

"Svenskarna måste integreras i det nya Sverige, det gamla Sverige kommer inte tillbaka« sa Mona Sahlin till Sveriges radio 2001. Och i tidningen Euroturk kunde hon 2002 inte komma på vad svensk kultur är: »Jag tror att det är lite det som gör många svenskar så avundsjuka på invandrargrupper."
Citera
2022-10-16, 17:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av baskonto
Innan man ger sig in i denna diskussion så bör man först läsa boken. Annars har man inte mycket av värde att tillägga…
Nja

Har inte läst boken. Vet inte om jag kommer göra det heller.

Men helt oavsett om man läst boken eller inte så borde man fatta vad en sådan instagrampost skulle ge för reaktioner. Om det får negativa konsekvenser för henne så är det inte ett dugg synd om henne.
Citera
2022-10-16, 17:07
Medlem
blamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretQ
Hörru du, judarna kom på 1700-talet och är inte skyldiga oss ett dugg. Det är snarare du som inte har dragit in så mycket kulor än som ska vara tacksam. Snorunge!
Och hur många var det som kom då? Jmf med efter WW2 och när polackerna kastade ut dem till Sverige. Vi har ingen skuld till judarna, snarare tvärtom. Nu har RF gjort oss tjänsten att slakta den heliga kon AF och det borde vi vara tacksamma över. Passar inte galoscherna kan judiska centralrådet ta sitt pick och pack och dra. Inte första gången i världshistorien parasiterna åker ut på arslet.
Citera
2022-10-16, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Nu har hon uttalat sig klantigt om två saker på två månader som båda anknyter till nazism. Det är inte klantigt. Det är avslöjande.

Undra vem som varit så klantig att den har publicerat privata anteckningar ur en dagbok. Vem tog sig friheten att publicera en ung kvinnas sexuella funderingar! En ung person som till och med var död. Det om något är osmakligt och en skandal... Den personen har hängt ut Anne Frank till allmänt beskådande utan att någon reagerar på det oseriösa i det.

Hade det varit min dagbok så hade jag varit jävligt ledsen, kränkt och förbannad
Citera
2022-10-16, 17:15
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RogerRoger
Det var detta jag syftade på, var inte det din slutsats? Eller är det Fallenkvists ord?

Det är så man kan tolka Rebeckas inlägg, den lilla judinnan borde inte få sådan uppmärksamhet och eget museum i Holland eftersom hon är omoralisk = sedeslös....

Rebecka vill med sitt inlägg peta ner henen från piedestalen.

Helt onödigt inlägg som tolkas antisemitiskt då SD har nynazistiska rötter.

Totalt onödig strid, med en obetydlig död judisk tös när det finns tusentals levande vuxna judar i höga positioner som man kan kritisera istället.
Citera
2022-10-16, 17:16
Medlem
Knut-Annes avatar
Hon utryckte sig väldigt klumpigt.
Hade hon sagt att "jag fann att Anne var en sexuellt nyfiken trettonåring", hade det varit en annan sak.
Jag tror dock inte att hon menade att missakta, mer att hon var klumpig.
Puberteten gjorde oss kåta och sexuellt nyfikna, det gällde nog de flesta av oss.
Citera
2022-10-16, 17:17
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
Undra vem som varit så klantig att den har publicerat privata anteckningar ur en dagbok. Vem tog sig friheten att publicera en ung kvinnas sexuella funderingar! En ung person som till och med var död. Det om något är osmakligt och en skandal... Den personen har hängt ut Anne Frank till allmänt beskådande utan att någon reagerar på det oseriösa i det.

Hade det varit min dagbok så hade jag varit jävligt ledsen, kränkt och förbannad
Beslutet togs när hon var död, av hennes far vad jag förstår.

Den dagboken är ett vittnesmål om nazismens ondska och värdefull att läsa.

Det finns 1000-tals dagböcker publicerade från 1500-talet och framåt. Prova att läsa någon.

Hälsa till Rebecka.
Citera
2022-10-16, 17:17
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nu var det ju inte bara killar hon fantiserade om. Hon föll i extas (hennes egna ord) över en staty föreställande en naken kvinna, hon hade tagit en annan flicka på brösten, hon hade "utforskat" sina egna könsorgan samt dem tillhörande en HANKATT... Jo det ÄR "sedeslöst". Jag har faktiskt aldrig hört på maken! Och just att hon var så ung, gjorde det ännu värre.
Ha ha, vad pryd du är då. Fast det där med katten var verkligen konstigt i mina ögon. Inget jag skulle ha gjort eller ens komma på tanken på att göra i alla fall.

För min del del handlar dock inte det här ett dugg om stackars Anne Franks sexualitet och sanningen om den (som vi inte har med att göra). Tycker du missar målet här.
Citera
2022-10-16, 17:20
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Han såg en möjlighet att ge sin dotter evigt liv. Att sedan förintelseindustrin som senare skapades fick ett helgon att utnyttja kunde han nog inte föreställa sig, lika lite att en hbtq+ lobby försöker kapa henne. Så här i efterhand var det förstås fel att publicera den. Hade hon överlevt kriget hade hon aldrig gett ut den, i alla fall inte i den här formen.
Så sant. Bra av dig.

(Usch, nu börjar tårarna komma.)
Citera
2022-10-16, 17:21
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Det är så man kan tolka Rebeckas inlägg, den lilla judinnan borde inte få sådan uppmärksamhet och eget museum i Holland eftersom hon är omoralisk = sedeslös....

Får jag fråga om det är så DU tolkade inlägget, och i så fall hur du kom fram till det?
Citera
2022-10-16, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Beslutet togs när hon var död, av hennes far vad jag förstår.

Den dagboken är ett vittnesmål om nazismens ondska och värdefull att läsa.

Det finns 1000-tals dagböcker publicerade från 1500-talet och framåt. Prova att läsa någon.

Hälsa till Rebecka.

Äcklig, vidrig och respektlös pappa! Men det fanns väl pengar att tjäna på den döda dottern och hennes privata dagbok.

Jag läser inget som någon har stulit från en privat dagbok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in